{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Varia

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Varia


Kad raya masih relevan

Posted:

Kad raya masih relevan

Kad raya masih relevan

Oleh NIZHA PERIASWAMY

KREATIVITI pengirim dapat dilihat melalui sampul pelbagai warna dan corak yang digunakan.


DALAM pada orang ramai memilih untuk menghantar ucapan raya menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS), kad elektronik mahupun rangkaian sosial, terdapat segelintir individu yang selesa mengamalkan cara tradisional dengan menghantar kad raya melalui perkhidmatan pos.

Tentu sekali menghantar atau menerima kad raya menyuntik pengalaman yang indah. Penerima bukan saja berpeluang memegang dan membaca bait-bait ucapan malah kad raya tersebut boleh disimpan sebagai kenang memandangkan ia sarat dengan sentuhan peribadi.

"Seperti yang kita sedia maklum, koleksi kad raya boleh disimpan dalam tempoh yang lama. Lagipun apabila membaca kad-kad lama secara automatik kita akan teringat kepada mereka mengutuskan kad tersebut.

"Bertambah istimewa, kehadiran kad raya dapat menyerikan hiasan rumah dengan menggantungnya di dinding dan sudut-sudut pilihan," jelas Siti Noor Hajar Zamzamin, 30, dari Shah Alam, Selangor.

Menurut Siti, sepanjang tiga tahun bertugas di Unit Kad Perayaan di Pusat Mel Nasional, Seksyen 21, Shah Alam, dia berasa teruja melihat himpunan kad raya yang direka sendiri oleh pengirim.

"Kreativiti mereka dapat dilihat menerusi sampul yang pelbagai warna dan corak. Rekaan yang dihasilkan sangat menarik. Saya pasti penerima lebih menghargai dan tersenyum tatkala menerima kad raya seumpama itu," ujarnya kepada Kosmo!.

Siti yang sudah 12 tahun bertugas bersama Pos Malaysia menyatakan, tanggungjawabnya semakin bertambah pada hari-hari terakhir sebelum hari raya. Ini disebabkan terlalu banyak kad raya perlu diedarkan.

Sementara itu, rakan setugas Siti, Mohd. Nazrin Abdul Rahman, 29, berkata, sejak tiga tahun lalu, jumlah kad yang diproses hampir sama.

"Mungkin lima hingga 10 tahun lepas, lebih banyak kad yang dihantar memandangkan pada tempoh berkenaan kiriman kad raya antara perkara wajib pada musim perayaan," jelas Nazrin.

Pusat Mel Nasional tersebut menjangkakan sebanyak 3.8 juta kad Hari Raya Aidilfitri dihantar pada tahun ini.

KAD-KAD diatur kemas mengikut kawasan penghantaran.


Berkurangan

Menurut Timbalan Naib Presiden Operasi Penyelesaian Komunikasi dan Edarannya, Boney Antika Baharim, penghantaran kad raya sejak tiga tahun lalu jelas menunjukkan corak yang sama dan ia menjadi rujukan sasaran tahun ini.

Pada tahun 2012, pengeposan kad raya adalah sebanyak 3.9 juta iaitu meningkat 0.05 peratus berbanding tahun 2011. Walau bagaimanapun, pengeposan kad raya pada tahun 2012 telah berkurangan sebanyak 25 peratus iaitu 1.2 juta berbanding 5.1 juta pada tahun 2010.

Penurunan jumlah penghantaran kad disebabkan pelbagai faktor khususnya kehadiran teknologi komunikasi dan maklumat yang serba canggih.

Namun situasi berkenaan sedikit pun tidak menjejaskan operasi Pos Malaysia. Sebaliknya saban tahun mereka sentiasa bersedia untuk memberikan perkhidmatan yang konsisten.

Inisiatif itu perlu dilaksanakan bagi memastikan kad-kad yang dihantar oleh orang ramai diproses dan dihantar tepat pada masanya.

"Seperti tahun-tahun terdahulu, pada kali ini kami turut menggunakan khidmat pekerja kasual atau pekerja sementara untuk urusan pemprosesan kad perayaan.

"Seramai 35 orang pekerja kasual diambil dan mereka mula bertugas sejak 3 Julai lalu hingga 16 Ogos ini," jelas Boney.

Beliau memaklumkan, selain daripada orang perseorangan, kad-kad raya yang diproses juga dihantar syarikat korporat.

Dalam pada itu, Pos Malaysia juga memperkenalkan poskad hari raya yang dijual pada harga RM3 bagi paket yang mengandungi lapan keping kad.

Ini merupakan inisiatif terbaharu Pos Malaysia dalam menggalakkan orang ramai menghantar ucapan raya secara tradisional.

"Kelebihan poskad ia tidak memerlukan setem. Pengguna hanya perlu membelinya di pejabat pos dan terus kirimkan kepada sahabat, kenalan mahupun saudara-mara mereka," jelas Boney.

Sementara itu, Ketua Pusat Mel Nasional, Syed Zulnurin Syed Loed berkata, setakat ini Pos Malaysia telah menghantar 2.5 juta kad dan selebihnya akan diproses secara agresif. Ini termasuk menambah waktu kerja atau kerja lebih masa bagi pekerja kasual yang sedia ada.

"Di seluruh negara, terdapat kira-kira 108 pekerja kasual yang diambil untuk memproses kad raya," ujarnya.

Pada tahun ini Pos Malaysia menyediakan promosi kadar bayaran kad raya dengan menetapkan 50 setem bagi setiap kad ucapan yang tidak melebihi 50 gram. Promosi tersebut berlangsung dari 8 Julai hingga 16 Ogos ini.

Bagi penghantaran ke luar negara pula, Pos Malaysia menawarkan diskaun sebanyak 20 peratus daripada kadar biasa.

Cara unik untuk zahirkan keikhlasan

Posted:

Cara unik untuk zahirkan keikhlasan

Cara unik untuk zahirkan keikhlasan

SOLEH MELATI MOHD. ARIF


KEHADIRAN teknologi moden menawarkan kepelbagaian kaedah menghantar salam raya yang canggih namun kiriman kad raya tetap menjadi pilihan sesetengah individu.- Gambar hiasan


"SAYA lebih suka cara tradisi. Kad raya boleh dipegang, dibelek dan disimpan sebagai kenangan. Pada saya kad raya cukup istimewa kerana gaya bahasanya yang menarik dan klasik. Saya beli khas untuk bonda, ibu mertua dan keluarga tersayang.

"Kad raya memberi sentuhan istimewa kerana ia membantu mengeratkan lagi silaturahim."

Demikian antara komen daripada yang penulis peroleh selepas mengajukan pertanyaan kirim kad raya atau guna SMS dan MMS sahaja kepada rakan-rakan Facebook.

Ternyata tradisi mengirim kad raya masih menjadi pilihan ramai. Segelintir kecil turut memberitahu, sekalipun menggunakan SMS untuk mengirim ucapan Selamat Hari Raya, ia lebih ditujukan kepada kawan-kawan atau individu yang lebih muda daripada mereka.

Ada juga berpandangan, kad raya menjadi pilihan kerana ia bersifat peribadi, mempunyai nilai sentimental terutama untuk ibu bapa, kenalan rapat dan mereka yang jauh dan sudah lama tidak berjumpa.

Hasil tinjauan di sebuah kedai buku di Taman Setiawangsa, Kuala lumpur mendapati, kebanyakan pengguna yang gemar membeli kad raya ialah golongan muda dan remaja.

"Kebelakangan anak-anak muda kerap membeli kad raya. Golongan dewasa dan warga emas kurang. Kalau beli pun kad ini diberikan kepada jiran tetangga sahaja," kata pengusaha kedai buku dan alat tulis, SKH Books di pusat beli-belah Aeon AU2, Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur, Noor Shakila Mohamad Ismail.

Menurutnya, kebanyakan mereka yang membeli kad raya akan memberi kad itu dengan tangan.

"Barangkali disebabkan harga setem yang meningkat 50 sen bagi skeping kad raya. Kalau 10 kad sudah berapa? Dulu harga setem 30 sen, kalau tak digam sampul surat, setem 20 sen," kata Noor Shakila.

Kad yang menjadi pilihan golongan remaja ialah kad lakaran kartun.

Bagi golongan dewasa dan bekerja, kad pilihan mereka ialah yang mempunyai gambar yang cantik.

Kad paling murah yang dijual di kedai Noor Shakila berharga RM1.80 dan yang paling mahal RM14.90.

Bagaimanapun, Noor Shakila memberitahu, sambutan pembelian kad raya semakin berkurangan berbanding enam tahun lalu sewaktu dia memulakan perniagaan.

Kekalkan budaya

"Saya beli kad raya untuk ibu," kata Nurul Hanis Abd. Rahman, 13, yang ditemui di Kedai SKH Books.

Pelajar tingkatan satu itu mengakui dia jarang membeli kad raya termasuk semasa di sekolah rendah. Namun, pada tahun ini dia terdetik untuk membeli kad raya.

"Tahun ini saya belajar di Kuala Lumpur dan ini kali pertama berjauhan dengan ibu dan keluarga," kata Nurul Hanis yang berasal dari Jerantut, Pahang.

Dia memperoleh 5A dalam peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun lalu.

Lazimnya, dia mengucapkan ucapan selamat hari raya secara lisan. Pada pagi raya, dia akan berjumpa dengan ibu dan ayah untuk memohon ampun dan maaf.


APLIKASI e-kad dan laman sosial menjadi medium moden untuk mengucapkan salam raya. - Gambar hiasan


Meskipun mengirim ucapan hari raya menerusi SMS dan MMS menjadi trend dalam kalangan rakan seasrama, Nurul Hanis berpandangan budaya mengirim kad raya perlu dikekalkan.

"Ada masanya kita tidak dapat melahirkan kata-kata yang boleh menusuk kalbu tapi menerusi kad raya ia boleh direalisasikan.

"Saya gemar mencari kad yang mengandungi ungkapan yang indah dan gambar menarik," kata Nurul Hanis yang memperuntukkan sekitar RM10 sahaja untuk membeli kad raya.

Bagi Ridzuan Ghazali, 20-an, dia gemar mengirim kad raya berbanding SMS atau MMS kerana dapat mengembalikan nostalgia zaman 1990-an.

"Kad raya lebih bersifat peribadi, berwarna-warni dan ada yang berlagu.

"Tulisan tangan yang ditulis pada kad raya menggambarkan keikhlasan si pengirim mengutus ucapan lebaran. Keseronokan menerima kad raya lebih berganda berbanding melalui SMS," tambahnya.

Menurut Ridzuan, dia membeli kad untuk saudara-mara serta kawan-kawan sekolah dan mengepos kad-kad berkenaan.

Kepada Presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER), S. Piarapakaran, beliau juga memilih mengirim kad raya terutama untuk kenalan rapat dan rakan-rakan yang mempunyai hubungan kerja.

Menurut beliau, amalan mengirim kad ucapan telah menjadi amalannya sejak zaman persekolahan.

"Masa itu kita serah dengan tangan sahaja tetapi sekarang kerana jarang berjumpa, kad perlu dipos," katanya.

Piarapakaran biasanya membelanjakan sekitar RM60 hingga RM70 termasuk kos untuk mengirim kad raya.

Beliau berpendapat, mengirim kad raya adalah satu peluang terbaik untuk mengingati mereka yang dikenali dan berkongsi kegembiraan hari raya.

"Dengan kiriman kad, jalinan kemesraan berterusan termasuk untuk mereka yang mungkin menjadi renggang kerana perselisihan pendapat.

"Bagi saya kad masih satu cara unik menzahirkan keikhlasan mengucapkan selamat hari raya," katanya.

Mengenai kiriman ucapan menerusi SMS atau MMS, beliau beranggapan ia satu trend yang ada pengikutnya.

"Kita bolehlah hantar SMS tapi kalau memori telefon bimbit penuh, kita kena padam SMS atau MMS supaya ada ruang memori untuk keperluan lain.

"Kalau kad raya, kita boleh simpan selama mana kita mahu. Semakin banyak kad diterima, semakin meriah sambutan hari raya," katanya. – Bernama

Dunia penulisan kreatif Zainal Taib

Posted:

Dunia penulisan kreatif Zainal Taib

Dunia penulisan kreatif Zainal Taib

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR

DUNIA kewartawanan yang pernah diceburi mendorong Zainal Taib terlibat dalam bidang penulisan kreatif.


JIKA membaca karya penulis, Zainal Taib Abdul Hamid, 39, atau lebih dikenali sebagai Park Sue Zai, ia banyak berkisar kepada pengalaman hidupnya sewaktu bergelar wartawan suatu ketika dahulu.

Ini kerana anak kelahiran Kampung Batu Melintang, Jeli, Kelantan itu, telah memulakan kerjaya sebagai wartawan sambilan di sebuah akhbar tabloid. Di situlah dia mula diperkenalkan dengan dunia penulisan.

Walaupun sekadar wartawan sambilan, Zainal Taib bertanggungjawab mengendalikan beberapa kolum yang banyak mengupas isu-isu kehidupan dan keluarga.

"Ketika itu, saya berguru dengan Mazlan Manan, Nuri Sufian dan Hasyim Anang yang merupakan orang kuat sebuah syarikat penerbitan tempatan. Mereka banyak membantu dan memberi semangat untuk saya berkarya.

"Akhirnya, saya berjaya menyiapkan sebuah cerpen berjudul Ummi. Ini sekali gus membuka lembaran baharu dalam bidang penulisan kreatif," ujarnya.

Tanpa disangka, cerpen Ummi telah dipilih memenangi hadiah saguhati Sayembara Mengarang Cerpen Yayasan Ummi Selangor pada tahun 1996.

Rentetan itu, minatnya terhadap dunia penulisan kreatif semakin mendalam.

Tidak lama kemudian, dia tampil dengan lebih banyak cerpen seperti Kerana Baju Itu, Bila Mamaku Bergaya, Di Pertemuan Itu, Hati Izra, Datuk vs Datuk, Bila Datin Menjerit dan Ah Chow. Semua karya tersebut dimuatkan dalam majalah-majalah dan akhbar tempatan.

Pada tahun 2012, novel pertama Zainal Taib berjudul Noktah Pertemuan diterbitkan oleh Penerbitan Pelangi Sdn. Bhd.

Ia merupakan sebuah novel remaja yang memaparkan kisah hidup seorang selebriti tanah air yang lahir daripada program realiti yang ingin mencari ketenangan jiwa selepas diuji dengan pelbagai dugaan.

Perasaan teruja

"Sebenarnya saya sendiri tidak menyangka bahawa selepas seminggu menghantar manuskrip novel tersebut, pihak penerbit terus memberi respons positif.

"Namun, saya diminta untuk menambah 50 muka surat lagi untuk menjadikan novel tersebut lebih suspens dan dramatik. Saya berjaya menyiapkannya dalam tempoh 14 hari. Dua minggu kemudian, saya dimaklumkan muka hadapan novel berkenaan telah siap.

"Perasaan saya amat teruja kerana percubaan pertama menghasilkan novel sendiri berhasil," ujarnya sambil mengimbau detik penghasilan novel itu yang dilancarkan pada Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2012.

Terbaharu, novel kedua Zainal Taib yang berjudul Mengejar Kasih Di Hujung Senja telah berada di pasaran.

Menurutnya, ia merupakan sebuah garapan kisah benar yang diadaptasi daripada pengakuan seorang bekas komunis yang telah kembali ke pangkal jalan.

"Kisah ini saya ambil semasa menjadi wartawan dan mengadaptasikan ke dalam bentuk novel. Ia turut menyelitkan isu-isu berkaitan penderaan, kasih sayang keluarga dan percintaan," jelasnya.

Dia kini sedang menanti karya ketiganya iaitu Himpunan Cerpen (Jalan Pulang) Zainal Taib dalam bentuk buku elektronik (e-book).

Untuk mendapat keterangan lanjut tentang Zainal Taib, sila layari laman l Faceboook Park Sue Zai atau Twitter Zainal Taib. Dia juga boleh dihubungi di talian 014-827 6298.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat