{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


Lelaki belasah isteri dalam lif diburu

Posted: 14 Aug 2013 11:00 AM PDT

Oleh AZHARI ZAINOODDIN
pengarang@utusan.com.my

Kejadian seorang isteri dibelasah teruk oleh suaminya di hadapan dua anak mereka di dalam lif di sebuah hospital swasta boleh dilihat melalui laman YouTube dalam kejadian di Bandar Perda, Bukit Mertajam, Pulau Pinang, Isnin lalu.

PULAU PINANG 14 Ogos - Polis sedang memburu seorang lelaki yang membelasah isterinya dalam lif di sebuah hospital swasta di Bandar Perda, Bukit Mertajam, Isnin lalu yang rakaman video perbuatan itu tersebar dalam Facebook dan YouTube

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Senior Asisten Komisioner Mazlan Kesah berkata, pihaknya telah mengenal pasti identiti lelaki berkenaan yang merupakan seorang penjawat awam dan bertugas di Jerantut, Pahang.

"Kita telah pergi ke pejabatnya di Pahang dan mendapati lelaki berkenaan tidak masuk ke pejabat.

"Oleh itu, kita harap orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai lelaki berusia 36 tahun ini supaya dapat memberi kerjasama dalam usaha mengesannya," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Semalam satu video berdurasi 2.20 minit telah menggemparkan pengguna internet di negara ini apabila video yang memaparkan kejadian seorang isteri dibelasah teruk oleh suaminya di hadapan dua anak mereka yang masing-masing berusia empat dan lima tahun di dalam sebuah lif dikongsi melalui akaun Facebook.

Lebih malang lagi dalam video bertajuk Suami dayus pukul isteri depan anak yang sehingga pukul 3 petang tadi telah ditonton oleh 532 pelayar laman YouTube turut menunjukkan aksi lelaki berkenaan menendang isterinya, seorang pekerja kilang berusia 36 tahun sehingga tersungkur sebaik pintu lif terbuka.

Mazlan dalam pada itu menambah, ekoran kejadian berkenaan, mangsa mengalami bengkak di bahagian kepala dan sakit di pergelangan tangan.

"Kes disiasat mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan kerana dengan sengaja menyebabkan kecederaan dan sekiranya disabitkan kesalahan, lelaki tersebut boleh dihukum penjara maksimum setahun atau denda RM2,000 atau kedua-duanya sekali.

"Kita percaya apa yang berlaku berpunca daripada salah faham keluarga dan kejadian ini terjadi ketika lelaki terbabit bersama isteri dan dua anaknya mahu melawat anak sulung mereka yang sedang dirawat di hospital tersebut," ujarnya.

Sementara itu, beliau mengecam tindakan pihak tertentu yang menuduh polis tidak mengambil sebarang tindakan terhadap insiden berkenaan.

Katanya, kejadian tersebut berlaku kira-kira pukul 4 petang, Isnin lalu manakala laporan polis diterima pada pukul 4.40 petang hari sama.

Mazlan berkata, pihaknya menjalankan soal siasat dan mengambil keterangan daripada mangsa.

"Tidak betul apabila ada pihak yang mengatakan polis tidak menyiasat perkara ini kerana siasatan terus dijalankan selepas polis menerima laporan dan kita juga sedang berusaha mendapatkan perintah bagi mengasingkan mangsa daripada suaminya," katanya.

Bom: Anggota tentera direman

Posted: 14 Aug 2013 11:00 AM PDT

Oleh MOHD. HAFIZ ABD. MUTALIB dan RODELIO JUNJUN TAUCAN
utusankelantan@utusan.com

Suspek kes letupan bom di Taman Sri Periuk (kiri) diiringi anggota polis dibawa masuk ke dalam van polis untuk mendapatkan perintah tahanan reman dari Mahkamah Majistret di Tumpat, semalam. - UTUSAN/Irwan Majid

TUMPAT 14 Ogos - Seorang anggota tentera berpangkat sarjan direman tujuh hari bermula hari ini bagi membantu siasatan kes letupan bom di Taman Sri Periuk di sini, Ahad lalu yang mengakibatkan seorang kerani sekolah terbunuh.

Perintah tahanan reman itu dikeluarkan oleh Majistret Ahmad Adha Yasser Amri mengikut Seksyen 117 Kanun Keseksaan di Mahkamah Majistret di sini hari ini.

Peguam yang mewakili tertuduh, Wan Abd. Razak Wan Dollah ketika ditemui pemberita berkata, perintah tahanan reman tersebut bagi membolehkan polis melakukan siasatan lanjut mengenai kejadian berkenaan.

Suspek yang berusia 29 tahun itu tiba pada kira-kira pukul 10 pagi ini dan meninggalkan mahkamah dalam keadaan tenang selepas dikenakan perintah tahanan tersebut pada pukul 10.45 pagi.

Timbalan Ketua Polis Kelantan, Datuk Mazlan Lazim dalam satu kenyataan sebelum ini memberitahu, pihaknya telah menahan seorang suspek kes berkenaan kira-kira pukul 5 petang semalam.

Suspek berkenaan ditahan di Tumpat, bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Dalam kejadian Ahad lalu, seorang kerani maut dengan kedua-dua tangannya putus setelah mengambil satu bungkusan mengandungi bahan letupan yang ditinggalkan di atas sebuah kenderaan pelbagai guna (MPV) di halaman rumah mentuanya di Taman Sri Periuk dekat sini.

Mangsa, Mohd. Yusrizal Mat Zain, 32, yang bertugas di Sekolah Kebangsaan (SK) Kuala Krai meninggal dunia di tempat kejadian.

Sementara itu, Panglima Lapan Briged, Brigedier Jeneral Datuk Mohd. Zaki Hamzah ketika mengulas kejadian tersebut memberitahu, beliau tidak mendapat apa-apa maklumat mengenai pembabitan anggota terbabit dalam kes berkenaan.

"Saya tak tahu, saya tidak diberikan apa-apa maklumat. Kita serahkan sepenuhnya kepada pihak polis," katanya ketika di Markas Lapan Briged Kem Pengkalan Chepa di sini hari ini.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat