{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Rencana

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Rencana


Rumah terbuka bukan medan berpolitik

Posted: 11 Aug 2013 11:26 AM PDT

PENULIS ialah Pengurus Besar Analisa dan Penyelidikan Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim).

Konsep rumah terbuka di Aidilfitri sebenarnya melambangkan keindahan agama Islam, di samping dapat menarik rahmat dan keberkatan yang datang bersama dengan kunjungan tetamu, jiran tetangga.

ORANG politik akan gunakan apa sahaja kesempatan yang ada bagi meraih pengaruh atau mencapai tujuan. Rumah terbuka sempena Aidilfitri pada tahun ini menjadi sedikit meriah kerana ada orang politik menjadikannya sebagai medan untuk "mempromosi diri", terutamanya yang berhasrat bertanding merebut jawatan dalam parti.

UMNO misalnya, sudah mula menaja majlis rumah terbuka Aidilfitri kerana bermula Oktober ini hinggalah kepada minggu pertama Disember akan diadakan pemilihan kepimpinan parti, dari peringkat cawangan hinggalah ke peringkat Pusat.

Kecenderungan segelintir ahli politik yang mempromosi diri untuk "menawarkan diri" bertanding menggunakan kesempatan menganjurkan rumah terbuka kelihatan begitu kuat dipengaruhi "kempen" dengan alasan yang mudah dipercayai. Ada yang memberikan alasan, sudah tiba masanya kepimpinan parti melakukan perubahan kerana parti tidak boleh kekal dengan status quo dan cabaran semasa adalah lebih kritikal berbanding sebelumnya.

Kepimpinan parti memerlukan golongan muda yang boleh membawa semangat baharu, kerana survival politik masa depan adalah lebih dipengaruhi oleh sokongan orang muda. Atas alasan itulah ramai pemimpin muda yang berlatar belakangkan kerjaya professional sanggup terjun ke dalam politik setelah melihat sebahagian besar kepimpinan lama masih dipengaruhi dengan nilai-nilai nostalgia, yang tidak pula mampu merungkaikan kaedah penyelesaian persoalan semasa.

Malaysia yang mempunyai sebahagian besar penduduk dalam kalangan generasi muda memerlukan peluang pekerjaan dan penempatan yang lebih besar, kerana merekalah yang akan hidup lebih lama untuk meneruskan pembangunan bangsa dan negara. Golongan yang sudah berusia, walaupun dari sudut perangkaannya menunjukkan peningkatan besar kesan keupayaan jaminan kesihatan yang lebih baik, tidak bermakna perlu mendominasi penguasaan politik. Malaysia memerlukan gabungan strategik antara kepimpinan lama dan kepimpinan baharu kerana perspektif masa depan adalah berbeza, persoalan yang sekian lama menjadi taboo sudah mula dipersoalkan bahkan digesa agar dirobohkan tembok pemisahnya.

Apatah lagi dengan nilai-nilai sistem politik penaungan yang besar, sistem politik yang melihat penguasaan generasi terdahulu seakan-akan menjadi mutlak dan berpaksikan hubungan interpersonal, kekeluargaan yang tidak berteraskan ideologi.

Berdasarkan keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 misalnya, faktor ideologi menyumbang kepada tergelincirnya dokongan besar ke atas keyakinan pengundi muda terhadap kepimpinan politik yang bersifat naungan dan tradisi. Kegelinciran pengaruh dan sokongan ke atas MCA dan Gerakan membawa makna kedua parti yang dahulunya menjadi dominasi pengundi bukan Melayu perlu melaksanakan perubahan yang lebih serius kalau terus mahukan mengembalikan kegemilangannya.

Keyakinan masyarakat bukan Melayu keatas Gerakan dan MCA banyak ditentukan oleh sejauhmanakah kepimpinan politik yang ada dapat menterjemahkan ideologi orang muda yang menginginkan lebih kebebasan dan kepimpinan terbuka. Persoalan tersebut turut menjadi kupasan dalam kalangan pemimpin politik, termasuk ketika menilai potensi sebahagian pemimpin baharu yang menawarkan diri untuk bertanding dalam pemilihan sebelum akhir tahun ini. Meskipun perbincangan berfokuskan kepada kepimpinan politik bukan Melayu, ia tidak bermakna kepimpinan politik Melayu terlepas daripada arus perubahan dari bawah yang sedang berlaku dalam masyarakat.

Dalam tradisi rumah terbuka sempena Aidilfitri yang sedang berlangsung kini, ia turut menjadi warna-warni dalam proses pemilihan pucuk pimpinan parti. Apa yang diharapkan, rumah terbuka yang sepatutnya menjadi penyatuan atau saling mengukuhkan ikatan persaudaraan, tidak sepatutnya bertukar menjadi medan politik yang boleh membunuh semangat setiakawan dan saling menghormati kepelbagaian beragama.

Usaha mendisiplin atau memberikan ingatan keras kepada mereka yang terbabit perlu diberikan kepada pihak berkuasa berdasarkan peraturan yang ada, tetapi, ia bukanlah dilihat sebagai tindakan hanya sekadar 'melepas batuk di tangga'. Pihak yang menentukan keputusan itu perlu memberikan pertimbangan saksama, kerana tindakan itu boleh membawa kepada sengketa yang lebih besar dan kembali kepada falsafah sesuatu undang-undang itu diadakan, iaitu sebagai langkah pencegahan daripada terus menimbulkan petaka yang lebih besar. Malah ada sesetengah pihak menggunakan rumah terbuka untuk memperkuatkan semangat dan kedudukan politik kepuakan. Seharusnya, semangat rumah terbuka ia dibina berdasarkan nilai persaudaraan, menghormati perbezaan dan menjadi forum yang sangat efektif menjalin hubungan baik atau memperbaharui hubungan yang retak dalam kalangan ahli-ahli politik itu sendiri.

Konsep rumah terbuka di Aidilfitri sebenarnya melambangkan keindahan agama Islam itu sendiri, di samping dapat menarik rahmat dan keberkatan yang datang bersama dengan kunjungan tetamu, jiran tetangga. Kemuliaan dan kesuciannya tidak boleh dicemari dengan motif dan tujuan lain yang boleh menimbulkan perpecahan.

Dalam kemeriahan kita mengadakan rumah terbuka Aidilfitri ini adalah sesuatu yang besar ertinya jika kita boleh menjadikan detik sejarah hitam negara sebagai iktibar. Kita jadikan ia sebagai sempadan nilai budaya yang bakal membangunkan semula semangat penyatuan antara masyarakat, kerana nilai budaya yang terkandung melalui perayaan Aidilfitri ialah kemenangan setiap Muslim dalam mengekang hawa nafsu.

Dengan menolak pentafsiran semula sejarah negara berdasarkan pertimbangan hawa nafsu (nafsu politik sempit) itu bermakna kita telah berupaya membebaskan pemikiran kita dari segala bentuk penjajahan minda dan unsur-unsur taghut.

Suasana kemeriahan rumah terbuka dan dalam semangat patriotisme yang turut ada dalam diri kita hendaklah dikekalkan sebagai momentum untuk menjayakan dasar dan cita-cita murni negara. Jangan kita biarkan diri kita menjadi perosak, kerana kita akan dinilai nanti sumbangan sepanjang hidup untuk kepentingan pembangunan kemasyarakatan, keagamaan dan kesejahteraan negara.

Syiah simbol kepincangan Islam

Posted: 11 Aug 2013 11:26 AM PDT

Oleh PROF. MADYA DR. SAODAH ABD. RAHMAN
PROF. MADYA DR. SAODAH ABD. RAHMAN, Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Pegawai penguatkuasa Jabatan Agama Islam Perak menunjukkan gambar dan dokumen 'Mazhab Syiah' yang di rampas selepas menahan seorang wanita dan seorang lelaki dipercayai mempunyai kaitan dengan ajaran Syiah di Taiping, Perak, baru-baru ini. -BERNAMA

KEADAAN yang wujud dalam negara ini masa kini merupakan simbol kepincangan umat Islam dalam menghadapi dilema yang berunsurkan akidah dan syariah Islam. Perkara ini berlaku disebabkan oleh sikap umat Islam yang terlalu lalai menghayati konteks ajaran Islam yang sebenarnya.

Sikap para pemimpin parti politik umat Islam dalam negara ini yang terlalu ghairah dengan kuasa adalah punca utama perpecahan umat di mana ukhuwah sesama umat Islam adalah berdasarkan kepada parti politik bukan kepada pemahaman akidah dan syariah seperti dituntut oleh Islam.

Sikap terlalu taksub kepada parti politik menyebabkan pemimpin parti politik dan penyokongnya mengetepikan prinsip perjuangan Islam yang dituntut Allah SWT. Kuasa dan kedudukan merupakan objektif perjuangan sehingga mereka kabur melihat realiti, konteks dan implikasi berpolitik tanpa berdasarkan kepada etika berpolitik dalam Islam. Keangkuhan yang dipertonjolkan oleh mereka digambarkan dalam pelbagai bentuk yang tersasar sama sekali dengan perjuangan politik dalam Islam.

Parti politik yang melaungkan perjuangan Islam lebih mirip kepada sikap dan mentaliti golongan Kharijites di mana setiap individu yang bukan ahli dan penyokong parti politik mereka adalah dianggap kafir dan disisihkan walaupun individu itu beragama Islam dan mempunyai pertalian keluarga. Ideologi golongan Kharijites dianuti dan diamalkan oleh golongan parti politik ini sudah sampai ke tahap serius. Apabila pemikiran politik sudah disebatikan dengan ideologi Kharijites maka strategi politik mereka adalah sama dengan golongan Kharijites. Oleh itu golongan ini digelar sebagai kumpulan neo-Kharijites.

Apabila prinsip perjuangan tidak berdasarkan kepada etika berpolitik dalam Islam maka sikap dan pemikiran para pemimpin dan penyokong parti politik sering berubah-ubah mengikut perubahan masa dan keadaan sehingga mereka tidak menyedari sikap dan cara mereka mengendalikan urusan politik amat berbahaya kepada masa depan umat Islam. Ini realiti yang jelas ditonjolkan sejak 1980an sehingga kini.

Pada pertengahan abad ke-7 masihi golongan Kharijites tidak bergabung dengan golongan Syiah kerana mereka mempunyai pemahaman dan perjuangan politik berbeza. Dalam abad ke-21 golongan Syiah menyerap masuk dalam parti politik bercirikan ideologi Kharijites demi untuk mendapat kuasa dan kedudukan dalam politik. Ketika ini baru disedari golongan Syiah sudah mempengaruhi ahli-ahli politik golongan ahlu Sunnah wal-Jamaah kerana keghairahan berpolitik menyebabkan mereka sukar menilai kefahaman akidah para pemimpin dan ahli politik mereka.

Apabila kuasa politik dijadikan sebagai objektif kehidupan maka sikap dan tingkah laku mereka juga berubah. Jika pada peringkat permulaan perjuangan dalam arena politik menonjolkan kejituan perjuangan Islam sehingga memukau dan membangkit semangat memperjuangkan Islam di kalangan belia dan graduan kolej dan universiti kenapa dalam perjuangan politik masa kini lebih menjurus kepada perjuangan golongan pluralisme? Sikap begini bukan sahaja boleh menghakis kepercayaan tauhid dalam kalangan masyarakat Islam malah ia boleh memperkukuhkan perjuangan golongan liberalisme di negara ini. Apabila suasana begini wujud maka umat Islam sukar mempertahankan akidah dan syariah walaupun agama rasmi negara adalah Islam.

Islam adalah agama yang universal dan setiap individu yang berada dalam negara Islam mempunyai hak untuk menikmati kekayaan dan pembangunan negara. Realiti yang wujud dalam dunia masa kini ialah setiap parti politik yang dianuti oleh sesuatu bangsa mereka lebih menjurus untuk mempertahankan hak dan kedaulatan bangsa dan agama mereka. Hak dan keistimewaan yang ingin dikongsi sepatutnya perlu diseimbangkan supaya tiada satu golongan yang terlalu banyak berkorban hak dan kedaulatan tanah tumpah darah datuk nenek moyang mereka demi berkompromi dengan bangsa lain.

Hakikat yang dapat dilihat oleh umat Islam masa kini dalam negara ini ialah umat Islam perlu banyak berkorban untuk hidup bersama masyarakat lain sehingga ke tahap pengorbanan agama dimana apabila umat Islam ingin melaksanakan sesuatu hukum hakam syariah berkaitan umat Islam maka masyarakat beragama lain juga begitu berani menunjukkan penentangan terhadap perlaksanaan undang-undang tersebut. Persoalannya kepada kesemua para pemimpin parti politik umat Islam dalam negara ini ialah apakah hasil yang diperolehi oleh mereka dalam pergolakan dan perebutan kuasa sesama sendiri?

Akibat daripada pergolakan parti-parti umat Islam masa kini maka pergerakan-pergerakan ajaran sesat dan Syiah bergerak begitu aktif untuk menyebarkan ajaran mereka. Remaja Islam yang berminat terhadap ajaran Islam dan menghadapi kekosongan jiwa mengalih haluan mereka kepada pergerakan tersebut. Golongan ulamak yang dianggap ulamak muktabar sibuk berpolitik sehingga menganuti ideologi Kharijites menghukum orang Islam yang tak sokong mereka sebagai binatang, kafir dan sebagainya.

Individu yang terlalu ghairah berceramah agama lebih mirip memperjuangkan parti politik sehingga kurang menekankan aspek kerohanian dan inti sari ajaran Islam yang boleh menyerap hati nurani umat Islam. Tambahan pula terdapat penceramah agama yang tidak terdedah kepada pengajaran ilmu wahyu secara mendalam ghairah memberi fatwa yang mana bertentangan dengan konteks ajaran Islam. Perkara ini berlaku disebabkan sikap umat Islam sendiri yang terlalu menyanjungi penceramah agama yang terkenal tanpa melihat latar belakang ilmu pengetahuan penceramah tersebut.

Para cendekiawan Islam yang memperjuangkan parti bercirikan liberal dan pluralisme lebih gemar menonjolkan kehebatan ilmu mereka dengan membicarakan pelbagai istilah-istilah akademik yang sukar difahami oleh masyarakat awam. Hasilnya berlaku perdebatan dalam isu-isu berkaitan keagamaan dimana perdebatan begini memberi peluang kepada para ilmuan bukan Islam menyertainya. Akhirnya masyarakat Islam ketandusan ilmu wahyu dan konteks ajaran sebenar. Suasana yang wujud masa kini sepatutnya membuka mata semua umat Islam bermuhasabah tentang kesilapan mereka. Pemimpin politik, cendekiawan Islam dan ulamak sepatutnya bermuhasabah dan berfikir sejauh manakah mereka menyumbang perkhidmatan dan ilmu kepada masyarakat Islam.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat