{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

felda chiku - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

felda chiku - Google Blog Search


<b>felda chiku</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 09 Aug 2013 12:00 AM PDT

4 Penjenayah Sempat Sahur Di Rumah Peneroka FELDA

GUA MUSANG – Empat penjenayah sempat bersahur di rumah sebuah keluarga yang dipecah masuk sebelum mereka bertindak melarikan wang tunai dan barangan kemas bernilai kira-kira RM15,000 di Rancangan Felda Chiku 1 di sini awal pagi ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 3 pagi itu, penjenayah berkenaan turut bertindak kejam dengan mengikat tangan lima anggota keluarga berkenaan sebelum meninggalkan mereka.

Menceritakan detik cemas itu, Ab. Hani Mamat, 38, berkata, kejadian berkenaan disedari isterinya, Hasro Mohzin, 34, yang ternampak kelibat penjenayah berkenaan sedang berlegar-legar di ruang tamu ketika mereka sedang tidur di situ.

Kata beliau, isterinya kemudian memaklumkan kepadanya sebelum dia bangun dan pergi ke arah penjenayah berkenaan.

"Tiba-tiba suspek mengeluarkan parang dan mengacukan ke leher saya sebelum mengikat tangan saya, isteri dan seorang adik ipar, Azizul, 21, serta mengarahkan kami duduk di ruang tamu.

"Pada masa sama, dua daripada suspek masuk ke bilik bapa mertua saya, Mohzin Abdullah, 60, yang sedang nyenyak tidur. Dia cuba melawan tetapi tidak berdaya lalu diikat tangannya bersama ibu mertua, Ramlah Arifin, 51, dan seterusnya kami dikumpulkan di ruang tamu," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini hari ini.

Menurut Ab. Hani, kesemua suspek kemudian merampas barang kemas dipakai ibu mertua, wang tunai berjumlah RM4,000, beberapa utas rantai emas dan dua buah komputer riba.

"Mereka kemudian pergi ke dapur dan makan juadah yang kami sediakan untuk bersahur sebelum bergegas keluar menerusi pintu dapur.

"Mengikut dialek percakapan, empat penjenayah itu dipercayai warga Indonesia," katanya.

tetapi kami semua bernasib baik tidak diapa-apakan walaupun menerima beberapa kali ugutan jika berbuat bising," katanya.

Mohzin berkata, kejadian itu merupakan kali ketiga melibatkan keluarganya termasuk dua daripadanya berlaku pada tahun ini.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Saiful Bahri Abdullah ketika dihubungi mengesahkan mengenai kejadian berkenaan dan siasatan lanjut akan dijalankan. – Utusan Malaysia

Artikel disiar pada July 24, 2013 - 3:51 pm oleh Nor Azlina Shaari

WEPA85: <b>FELDA CHIKU</b> GUA MUSANG

Posted: 20 May 2013 04:33 AM PDT

Bismillahhi Rohmannir Rohim..Allahu Massoli A'la Saidina Muhammad Wa'ala Alihi Wasohbihi Wasallam..

Syukur..Itulah kewajipan kita sebagai hamba yang lemah hendaklah selalu bersyukur ke hadrat Allah Al Kholiq. Dia Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani banyak memberi nikmat untuk kita.

Aku sebenarnya diuji Allah dengan kesakitan yang bertujuan menghapuskan dosaku. Dua tiga hari aku tidak mampu untuk makan seperti biasa kerna perutku tidak mahu menerima makanan. Asal makan muntah semula. Biarlah mungkin ada hikmahnya aku sakit begini. Dua kali ke klinik disebabkan keadaan semakin teruk. Namun aku pasrah memohon doa ke hadrat Allah agar aku sembuh kembali.

Alhamdulillah, walaupun tidak berapa kuat lagi namun aku mampu bangun untuk menaip dalam blog ini. Terkenang kembali pengalaman sewaktu aku bersama sahabatku Ustaz Wanzi & Mat Yie menuju ke Gua Musang untuk menghadiri majlis perkahwinan sahabat kami iaitu Ustaz Hamdan. Sungguh gembira hati kerna inilah perjalanan yang paling jauh aku pernah pergi selama tinggal di bumi Kelantan.

Setelah bersiap apa yang perlu kami pun terus bertolak dari Kota Bharu lebih kurang pukul 9 pagi. Aku yang amat teruja bagaikan tidak sabar hendak tiba di Gua Musang. Walaupun kisah ini telah lama berlalu namun kenangan bersama sahabatku sangat berharga. Setelah melalui perjalanan yang aku rasakan amat jauh akhirnya kami berhenti seketika di stesen minyak Kampung Guchil. Bayangkanlah dari Kota Bharu kami melalui Kuala Krai itulah perhentian pertama disebabkan mata aku sangat mengantuk.

Setelah rasa segar aku pun meneruskan perjalanan. Dari Kuala Krai kami melalui kawasan bukit bukau dan hutan ceram di sekeliling. Namun entah mengapa hati aku berasa amat tenang dengan suasana begitu. Jauh dari suasana bandar yang sibuk. Melalui kawasan perkampungan Felda kenderaan kami terus meluncur meninggalkan pekan Kuala Krai dan melalui Kampung Pahi.

Akhirnya kami tiba Kampung Derdap dan terus melalui jalan Kampung Sungai Peria hingga bertemu Kampung Tanjung Batu. Perjalanan kami pada pagi itu tidaklah membosankan kerna cuaca yang begitu sejuk & dingin menghiburkan kami bertiga. Dalam berbual-bual ada juga aku diam bila melihat Ustaz Wanzi & Mat Yie terlelap kerna mengantuk barangkali perjalanan jauh ditambah suasana yang selesa di dalam kereta. Aku tersenyum sendirian.

Akhirnya kami tiba di Kampung Manik Urai. Dari situ terus menyusur ke Kampung Lakloh. Dari Lakloh kami teruskan lagi perjalanan hingga kami tiba di kawasan Felda Aring. Memang benar perjalanan kali ini amat jauh disebabkan kawasan yang kami lalui tidak pernah kami rasai suasana sedemikian. Aku sebagai pemandu berasa agak penat namun disebabkan kami mengembara secara santai tidak terasa keletihan itu tambahan Ustaz Wanzi yang amat kelakar sentiasa berbual menceritakan kisah-kisah yang lucu.

Itulah kelebihan sahabatku ini. Ustaz Wanzi perwatakannya nampak agak garang namun hakikatnya amat berbeza sekali. Itulah sebabnya bila dia ada bersamaku aku tidak akan berasa bosan atau pun sunyi. Aku meneguk air Nescafe yang dibeli di stesen minyak kerna terasa badan sedikit penat. Sedar tidak sedar kami akhirnya tiba di Felda Perasu. Dari Felda Perasu ini aku terus memandu kerna mengikut papan label jalan ke Gua Musang tidaklah jauh lagi.

Nampak sahaja label Felda Chiku 01 di sebelah kiri jalan hati aku terasa sangat gembira Alhamdulillah syukur tidak terkira. Akhirnya dengan izin Allah kami sampai juga di rumah Ustaz Hamdan. Ketika kami tiba Ustaz Hamdan sedang sibuk melayan tetamu yang hadir. Kami bersalaman sambil berpelukan dan Ustaz nampaknya sangat gembira dengan kehadiran kami. Aku selepas bersalaman dengan Ustaz Hamdan terus menuju ke meja makan kerna perutku amat lapar. Masing-masing makan dengan tidak berbunyi sepatah perkataan pun.

Setelah kenyang kami pun mandi-mandi & solat. Aku berehat sebentar kemudian selepas bersedia kami pun memohon diri untuk pulang semula ke Kota Bharu. Sebelum pulang aku meminta agar dirakam sekeping gambar sebagai kenangan kami berkunjung ke Gua Musang..Wallahu A'lam!

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat