{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Dutch Lady kongsi kepakaran

Posted: 23 Sep 2013 01:21 AM PDT

Oleh MASZUREEN HADZMAN
Gambar AZMAN ASMAYATIM

Proses pemerahan susu lembu di ladang tenusu kst, semujuk, merlimau.

SEMAKIN sedar akan kesan-kesan positif untuk menambahkan maklumat serta kemahiran pengurusan untuk menghasilkan ladang yang lebih terurus, saya mensasarkan untuk terus menghasilkan susu lembu yang lebih baik akan datang."

Demikian luahan pengurus ladang BR Dairy Farm, Bacha Lal yang ditemui selepas pelancaran program Farmer2Farmer (F2F) di Ladang Tenusu KST Semujuk, Merlimau, Melaka baru-baru ini.

Program itu anjuran Dutch Lady Malaysia dan Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV).

"Ini peluang yang baik buat penternak tempatan seperti saya. Mereka berada di sini untuk berkongsi pengetahuan tentang cara terbaik menguruskan ladang, mengendalikan susu dan haiwan yang baik, pemakanan berkesan, kesihatan haiwan dan amalan serta kawalan penyakit," katanya.

Bacha Lal yang berasal dari Melaka merupakan generasi ketiga gembala lembu tenusu sejak keluarganya tiba di Tanah Melayu.

Anaknya, Rajnath Dinessh Lal, 25, juga menunjukkan minat untuk menyambung pekerjaan yang menjadi warisan keluarga itu.

Jelasnya, program itu dapat membantu menyalurkan kepakaran dan maklumat kepada para penternak tempatan untuk membekalkan hasil susu segar secara terus kepada pembekal.

"Pengalaman mereka sangat luas, jadi segala yang diajar oleh mereka memang cukup bagus kerana kita dapat pendedahan lebih terperinci di samping dapat meningkatkan kualiti ladang kita.

"Tambahan pula, banyak manfaat yang diterima terutamanya berkaitan penjagaan lembu itu sendiri.

"Ini termasuk kaedah yang lebih tepat untuk memerah susu lembu bagi mendapatkan produk tenusu yang berkualiti," katanya.

Sementara itu, Ketua Seksyen Tenusu, JPV, Dr. Kamaliah Ghazali berkata, industri tenusu negara menyumbang sebanyak lima peratus kepada keperluan negara dengan pendapatan kira-kira RM140 juta pada tahun lalu.

Pada tahun ini, pihaknya menjangka jumlah itu meningkat kepada RM145 juta.

Pada masa sama, pihaknya menyasarkan peningkatan industri tersebut kepada 6.3 peratus menjelang 2020.

Jelasnya, dalam usaha membantu menambah kecekapan dan amalan pengurusan, JPV turut mengadakan kerjasama dengan penternak bagi meningkatkan produktiviti dan memperbaiki penghasilan susu serta kualiti untuk memperoleh pendapatan lebih.

Katanya, industri tenusu telah bertapak di negara ini kira-kira 40 tahun lalu. Kebanyakannya dimiliki oleh keluarga yang dijalankan generasi kedua atau ketiga dengan menternak baka-baka diimport dari Thailand dan Australia.

"Antara baka itu ialah Local Indian Breed (LID), Friesian-Sahiwal, Friesian Cross dan Jersy Cross.

"Bagi tujuan itu juga, JPV yang mempunyai 104 pegawai teknikal berhubung dengan penternak dan sentiasa mengadakan pemindahan maklumat serta sokongan melalui lawatan. Bengkel secara kerap pula bagi meningkatkan tahap pengurusan ladang dan nutrisi haiwan," katanya.

Pengarah Urusan Dutch Lady Malaysia, Rahul Colaco berkata, melalui DPP, pihaknya yakin mampu memberi motivasi kepada pengusaha.

Ini mendorong mereka menghasilkan susu lebih berkualiti, di samping meningkatkan pengeluaran lebih baik dengan menerajui perkongsian pemindahan kepakaran yang memberi manfaat kepada kedua-dua belah pihak.

"Malaysia adalah negara kedua yang mengadakan program seumpama ini selepas Friesland Campina Thailand dan menerusi program F2F itu, peserta-peserta dari koperasi terlibat akan membekalkan susu segar terus kepada (Dutch Lady Malaysia," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat