{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Herba atau rempah?

Posted: 05 Sep 2013 09:40 PM PDT

HARI ini saya akan bercerita tentang rempah dan herba. Sememangnya ada segelintir yang keliru di antara herba dan rempah.

Rempah adalah bahagian tumbuhan yang beraroma atau berasa kuat yang digunakan dalam jumlah kecil pada makanan sebagai pengawet atau perisa dalam masakan.

Terdapat banyak rempah yang biasanya akan dikeringkan sebelum digunakan. Kebiasaan pelbagai jenis rempah ratus akan dicampurkan dan diadun menjadi satu produk yang sesuai digunakan untuk sesuatu jenis masakan antaranya rempah kari, rempah beriani dan rempah kurma yang boleh juga anda beli secara komersial di pasar raya.

Adunan-adunan ini perlulah dalam sukatan yang betul.

Terdapat juga perusahaan kecil dan sederhana yang menawarkan rempah rempah yang diproses mengikut banyak mana yang anda inginkan. Saya juga biasa membeli rempah di kedai-kedai yang menjual rempah di Pulau Pinang ini.

Saya tidak perlu risau kerana saya hanya perlu memberitahu penjual itu berapa banyak daging yang ingin saya buat dan maklumkan juga rempah apa yang saya inginkan.

Ada juga pelanggan yang hanya memberitahu jenis masakan apa yang ingin mereka masak terus sahaja penjual menyediakan rempah yang paling sesuai untuk masakan itu. Senang sahaja.

Jika anda membeli rempah yang sudah dipaketkan dari pasar raya, anda hanya perlu mengikut arahan penggunaan yang ada di paket rempah itu. Maklumlah mungkin ada yang baru hendak belajar memasak menggunakan rempah. Jangan risau, ikut sahaja arahan yang diberikan insya-Allah makanan yang anda hasilkan itu pasti sedap.

Kita jika di dapur, kena berani dan sentiasa bereksperimen dengan bahan-bahan. Lama-lama mahirlah memasak di dapur nanti.

Herba adalah tumbuh-tumbuhan yang mempunyai nilai dari segi perubatan, khasiat makanan dan baunya untuk masakan.

Herba segar dan kering boleh digunakan namun herba yang segar aroma dan rasanya lebih sedap dan kuat berbanding yang kering namun herba kering lebih tahan lama jika disimpan.

Setiap herba yang digunakan dalam masakan Barat perlu digunakan untuk kesesuaiannya. Contoh, herba dill sesuai untuk ikan, herba thyme sesuai untuk pasta, ayam dan daging lembu, rosemary dan daun pudina pula lebih sesuai untuk kambing.

Herba digunakan secara meluas dalam masakan, perubatan dan untuk tujuan kecantikan. Antara herba yang biasa digunakan dalam masakan Melayu adalah daun kemangi, pegaga halia dan serai.

Kebanyakan herba yang kita biasa gunakan adalah untuk tujuan perubatan atau untuk kesihatan. Ada juga yang menggunakan herba untuk tujuan perubatan yang berkaitan makhluk halus.

Bahagian hijau tumbuhan herba (daunnya) digunakan secara meluas dalam pelbagai bidang. Namun dalam masakan herba lebih banyak menggunakan daun dan akar.

Pokok herba yang digunakan dalam masakan herba boleh terdiri daripada pokok herba atau pokok renek. Mana-mana bahagian pokok herba, termasuk buah, boleh digolongkan sebagai herba.

Pada minggu ini saya kongsikan satu resipi kambing yang menggunakan herba rosemary dan rempah kari. Selamat mencuba!

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat