{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Politik

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Politik


Tidak mustahil UMNO, Pas bekerjasama

Posted: 17 Sep 2013 11:50 AM PDT

MUHYIDDIN Yassin yang diiringi Dr. Rais Yatim disambut para pelajar ketika melakukan lawatan ke Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Gombak, Selangor, semalam. - BERNAMA

KUALA LUMPUR 17 Sept. - Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan kerjasama antara UMNO dan Pas untuk menyatupadukan orang Melayu serta umat Islam di negara ini bukan perkara yang mustahil.

Timbalan Perdana Menteri berkata, masih banyak yang perlu dilakukan untuk memajukan umat Islam.

Beliau yang juga Timbalan Presiden UMNO memberitahu, perpaduan umat Islam juga menyumbang kepada kestabilan politik di negara ini.

"Kedengaran banyak seruan meminta pemimpin-pemimpin politik Islam bekerjasama selain timbul pertanyaan mengapa UMNO dan Pas tidak boleh berganding bahu demi kepentingan ummah.

"Di pihak UMNO sendiri, kita tidak mempunyai sebarang masalah berhubung cadangan itu," katanya dalam sesi dialog bersama pelajar-pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Gombak dekat sini hari ini.

Yang turut hadir ialah Presiden Universiti Islam Antarabangsa (UIAM), Tan Sri Dr. Rais Yatim.

Terdahulu, seorang pelajar UIAM bertanya tentang perpaduan orang Melayu dan umat Islam serta mengapa langkah itu sukar direalisasi.

Menurut Muhyiddin, umat Islam berdepan pelbagai cabaran dalam usaha membangunkan negara sejak mencapai kemerdekaan 56 tahun lalu.

"Kita perlu memberi tumpuan terhadap pemerkasaan sektor pendidikan dan jika gagal dilakukan, masalah akan timbul," ujarnya.

Tambah beliau, umat Islam sewajarnya berusaha mencari titik persamaan sesama mereka dan menghargai pandangan yang berbeza.

Saingan sengit di Masjid Tanah

Posted: 17 Sep 2013 11:50 AM PDT

Kiri ABDUL RAHIM, AB RAUF yusoh, ISMAIL OTHMAN

MELAKA 17 Sept. - Pemilihan UMNO Bahagian Masjid Tanah menjadi tumpuan pemerhati politik kerana bakal menyaksikan pertandingan sengit berbanding lima lagi bahagian di negeri ini apabila tiga tokoh politik berpengaruh bersaing sesama sendiri merebut jawatan Ketua UMNO Bahagian.

Terbaharu, Setiausaha Kerja UMNO, Datuk Ab Rauf Yusoh dijangka bertanding merebut jawatan tersebut selepas bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Dr. Abdul Rahim Tamby Chik dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Linggi yang juga Pengerusi Jawatankuasa Perumahan Kerajaan Tempatan dan Alam Sekitar negeri, Datuk Ir. Ismail Othman menawarkan diri.

Beberapa ahli UMNO Bahagian Masjid Tanah telah mengesahkan Ab Rauf akan bertanding jawatan tersebut selepas beliau dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa (AJK) UMNO Cawangan Jeram dalam mesyuarat cawangan baru-baru ini.

Ab Rauf bukan asing dalam arena politik kerana beliau ialah bekas Naib Ketua UMNO Bahagian Bukit Bintang, bekas Ketua UMNO cawangan Dataran Merdeka dan bekas Exco Pergerakan Pemuda sewaktu Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menjadi ketuanya.

Utusan Malaysia difahamkan Ab Rauf dijangka membuat pengumuman rasmi mengenai keputusannya untuk menawarkan diri bertanding jawatan tersebut dalam tempoh terdekat sebelum penyerahan borang pada 21 September ini.

Lebih menarik, dua lagi jawatan bahagian tersebut iaitu Timbalan Ketua Bahagian dan Naib Ketua turut menyaksikan persaingan sengit apabila ketiga-tiga yang bertanding jawatan Ketua Bahagian menyenaraikan calon masing-masing.

Jawatan timbalan kosong apabila penyandangnya, Datuk Ab. Karim Sulaiman yang juga bekas ADUN Tanjong Bidara dan Exco kerajaan negeri tidak mempertahankan jawatan yang disandangnya.

Jawatan tersebut turut bakal menyaksikan saingan tiga penjuru apabila Naib Ketuanya, Datuk Talib Bachek yang merupakan penyokong kuat Ab Rauf bertanding di samping ADUN Ayer Limau, Amiruddin Yusof bergandingan dengan Ismail.

Seorang lagi calon yang juga Setiausaha UMNO Bahagian dan Pegawai Khas Ketua Menteri, Jamaluddin Joned bergandingan dengan Rahim.

Saingan sengit bagi jawatan Naib Ketua berlaku apabila ADUN Tanjong Bidara, Md. Rawi Mahmud bergandingan dengan Ab Rauf bertanding bersama-sama AJK Bahagian, Azman Nordin yang dikatakan sebagai orang kuat Ismail.

Rahim pula mempertaruhkan Ketua Cawangan Bukit Apit, Hanafiah Osman merebut jawatan Naib Ketua bersama-sama Azman dan Md. Rawi.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat