{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Sukan


Sekat peruntukan PSM

Posted: 02 Sep 2013 11:13 AM PDT

PEMAIN Malaysia, Norshahruddin Mad Ghani (kuning) gagal melakukan handangan yang kemas ketika menentang Korea Selatan dalam perlawanan akhir Siri Super ISTAF di India, kelmarin. Malaysia kalah 10-15, 11-15, 10-15.

PUTRAJAYA - Kementerian Belia dan Sukan (KBS) akan menyekat peruntukan kewangan kepada Persatuan Sepaktakraw Malaysia (PSM) ekoran kekalahan memalukan pasukan negara kepada Korea Selatan pada perlawanan akhir Siri Super ISTAF di India, kelmarin.

Menterinya, Khairy Jamaluddin berkata, Malaysia tidak mempunyai alasan untuk kalah dengan pasukan seperti Korea.

Beliau berkata, oleh itu peruntukan untuk PSM akan disekat selagi tiada pelan pemulihan dikemukakannya.

"Malulah, kita kalah dengan Korea Selatan. Saya sedang berfikir apa nak buat dengan PSM.

"Dengan kekalahan ini, saya tidak akan beri apa-apa peruntukan kepada mereka," katanya pada sidang media selepas pelancaran Kejohanan Bola Jaring 2013 anjuran Yayasan Sukan dan Kecergasan Wanita Malaysia (WSFFM) di sini, semalam.

Khairy berkata, walaupun PSM meminta peruntukan terus daripada Perdana Menteri dan bukan melalui KBS, namun beliau akan meminta supaya peruntukan tersebut tidak diberikan.

Skuad Malaysia yang dikendalikan Nordin Sabarudin tewas 0-3 kepada Korea Selatan dalam kejohanan itu, sekali gus menjadikan Korea sebagai antara kuasa baharu sukan sepak takraw antarabangsa.

Khairy berkata, walaupun KBS tidak mempunyai hak untuk campur tangan dalam hal pentadbiran sesuatu pasukan sukan, namun daripada segi pemberian peruntukan, mereka masih mempunyai autoriti.

"Tindakan tegas ini bukan hanya kepada PSM, tetapi untuk semua persatuan yang tidak mempunyai perancangan yang baik dalam mengendalikan pasukan mereka," katanya, yang turut menambah RM1 juta diperuntukkan kepada PSM setiap tahun.

Dalam perkembangan lain, beliau bersetuju dengan pendapat Presiden Konfederasi Hoki Malaysia (MHC), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah mengenai kelemahan pasukan Malaysia ketika kalah 1-3 kepada Pakistan dalam perlawanan merebut tempat ketiga Piala Asia di Ipoh, kelmarin.

Beliau berkata, strategi serangan Malaysia tidak cukup tajam dan sering mendapatkan gol melalui pukulan sudut penalti.

Begitupun, Khairy tetap berpuas hati kerana Malaysia mengesahkan tiket ke Piala Dunia 2014.

"Perkara ini saya nampak ada dalam perhatian jurulatih hoki kebangsaan, Paul Revington dan percaya beliau mempunyai banyak perancangan dan jika kita hendak berjaya dalam Piala Dunia tahun depan, kita mesti meningkatkan strategi serangan kita," katanya. - BERNAMA

Tengku Abdullah arah siasat dakwaan

Posted: 02 Sep 2013 11:13 AM PDT

KUALA LUMPUR - Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) memandang serius terhadap dakwaan beberapa pemain pasukan Negeri Sembilan terlibat dalam kegiatan mengatur perlawanan sepanjang Liga Malaysia musim ini.

Timbalan Presiden FAM, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah berkata, tindakan susulan perlu diambil untuk membanteras habis-habisan gejala rasuah dalam bola sepak tempatan.

Beliau turut meminta Setiausaha Agung FAM, Datuk Hamidin Amin menyiasat dakwaan yang dibuat oleh Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Sembilan (PBNS), Datuk Seri Mohamad Hasan itu.

"Perkara ini memang serius, kita perlu ambil perhatian dan bertindak secara efektif," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis rumah terbuka Aidilfitri anjuran DRB-Hicom Bhd. di sini, semalam.

Tengku Abdullah mengulas tentang tindakan yang diambil FAM susulan kenyataan Mohamad pada 28 Ogos lalu bahawa beliau akan membuat laporan kepada pihak polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebaik sahaja kempen Piala Malaysia musim ini berakhir.

Mohamad membuat kenyataan itu selepas mengenal pasti beberapa pemain Negeri Sembilan dipercayai terlibat dalam kegiatan mengatur perlawanan terutama setelah pasukan tersebut dibelasah Pahang 5-3 di Seremban, 24 Ogos lalu.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat