{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Sukan


Tanam cowgrass atau guna rumput tiruan?

Posted:

Tanam cowgrass atau guna rumput tiruan?

Tanam cowgrass atau guna rumput tiruan?

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

KETUA jurulatih Harimau Malaya, Datuk K. Rajagobal (dua dari kanan) menyertai sesi pemanas badan sebelum aksi persahabatan menentang Barcelona di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 9 Ogos lalu.


PENASIHAT Global Blackburn Rovers, Shebby Singh (gambar kecil) mendakwa, sudah tiba masanya Perbadanan Stadium Malaysia (PSM) mengambil dua pendekatan yang berbeza bagi menangani masalah kualiti padang di Stadium Nasional Bukit Jalil.

Shebby berkata, PSM boleh menggunakan kaedah lama untuk menanam rumput jenis cowgrass atau guna rumput tiruan jenis fieldturf yang kini telah diiktiraf oleh Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA).

Bekas pemain Kuala Lumpur itu berkata, beliau berharap semua pihak dapat memainkan peranan bagi menangani isu kualiti padang demi menjaga imej negara.

"Masalah padang berlaku sejak dari dahulu lagi. Jika masih ingat, sejak kedatangan Brazil ke sini pada tahun 2002, mereka mendakwa kualiti padang kita seperti bunker padang golf.

"Perkara ini bukan satu isu baharu dan saya percaya ramai pihak sudah mula membuka mata mengenai kualiti isu padang yang berlaku di negara ini.

"Mungkin kita terikut-ikut dengan kaedah dari negara luar. Sebagai contoh, jika kita mengambil produk rumput dari Jepun, sudah tentu ia tidak sesuai berdasarkan keadaan cuaca di negara ini.

"Saya percaya, kita ada dua pilihan yang berbeza sama ada mahu menggunakan kaedah lama iaitu crowgrass atau fieldturf (rumput tiruan).

"Sejak dari dulu lagi, crowgrass terkenal sebagai rumput yang tahan lasak, ambil masa sehari untuk pulih dan cukup serasi dengan cuaca di Malaysia, manakala penggunaan fieldturf tidak perlu dipertikaikan kerana ia telah diiktiraf FIFA.

"Mengambil contoh Stadium Luzniki di Moscow (Rusia) yang menggunakan fieldturf, venue itu sedang menganjurkan Kejohanan Olahraga Dunia 2013 selain penganjuran aksi Liga Juara-Juara. FIFA mengakui kualiti padang mereka sangat bagus," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Sementara itu, Ahli Parlimen Ketereh, Tan Sri Annuar Musa memiliki pandangan tersendiri mengenai dua pendekatan berbeza dalam usaha menangani masalah kualiti padang di Stadium Nasional.

Annuar mendedahkan, penggunaan rumput jenis cowgrass adalah lebih relevan berbanding dengan kaedah rumput tiruan.

Beliau menganggap pemain-pemain Liga Malaysia (Liga M) lebih serasi dengan rumput cowgrass selain faktor cuaca yang lebih sesuai.

"Cowgrass sememangnya sedikit keras berbanding dengan rumput-rumput import dari Eropah tetapi ia sesuai dengan keadaan cuaca di sini.

"Cuma, masalah yang ada pada rumput ini (cowgrass) adalah kita memerlukan penjagaan yang begitu baik dan teliti dari segi penyiraman air, potong rumput, pasir dan baja.

"Kita memerlukan pakar untuk masalah ini. Rumput Bermuda yang digunakan di Stadium Nasional Bukit Jalil sudah tidak boleh digunapakai.

"Jika kita boleh menjaga cowgrass dengan baik, tidak mustahil Stadium Nasional Bukit Jalil boleh memberikan satu padang yang cukup berkualiti," ujarnya.

Shukor laung amaran awal

Posted:

Shukor laung amaran awal

Shukor laung amaran awal

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my


SHUKOR menjangkakan Selangor akan berdepan laluan sukar dalam menjayakan 'Misi 33' pada kempen Piala Malaysia 2013.


PEMAIN tengah Selangor, Abdul Shukor Jusoh mengakui yang pasukan itu akan berdepan laluan sukar dalam menjayakan 'Misi 33' pada kempen Piala Malaysia 2013.

Begitupun Shukor berpendapat, misi tersebut tidak mustahil kerana skuad Gergasi Merah kini sudah tidak sabar untuk menamatkan kemarau trofi sejak 2010.

Selangor muncul sebagai pasukan pilihan selepas diundi bersama Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Sime Darby dan Johor dalam aksi Kumpulan A.

Bekas pemain Terengganu itu berkata, dia menuntut rakan-rakan sepasukan supaya tidak 'terpedaya' dengan status sebagai pasukan pilihan.

Sebaliknya Shukor menegaskan, Selangor harus memberikan seratus peratus komitmen pada setiap perlawanan Piala Malaysia dalam usaha memburu gelaran juara pada peringkat kumpulan.

"'Misi 33' sangat sukar tetapi tidak mustahil untuk dilaksanakan.

"Kami harus memiliki keyakinan meskipun sedar jika kita tengok Selangor bukan berada dalam kumpulan mudah dalam Piala Malaysia.

"ATM merupakan naib juara Piala Malaysia musim lalu dan kami tidak boleh memandang rendah keupayaan Johor dan Sime Darby yang berjaya naik pangkat beraksi dalam Liga Super musim depan.

"Apa pun, kami sudah bersedia untuk menempuhi perlawanan ini. Seperti mana yang saya katakan sebelum ini, Selangor sudah bersedia untuk menamatkan kemarau trofi," kata Shukor ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Tambah pemain itu, dia menganggap saingan Piala Malaysia kali ini lebih sukar jika dibandingkan dengan edisi lalu.

Jelasnya, setiap pasukan memiliki kelebihan tersendiri dan dia berharap pasukannya dapat menjayakan perancangan jurulatih Selangor, Irfan Bakti Abu Salim pada setiap perlawanan akan datang.

"Setiap pasukan idamkan trofi paling keramat ini. Sudah tentu mereka akan memberi- kan tentangan yang hebat kepada pasukan lawan kerana kesemua 14 pasukan bertanding mahu muncul sebagai juara baharu.

"Kami akan melaksanakan tugas dengan baik. Yang paling mustahak adalah sentiasa mendengar arahan jurulatih," katanya.

Seu Bock belum buat keputusan

Posted:

Seu Bock belum buat keputusan

Seu Bock belum buat keputusan

Oleh MOHD. IKHSAN FIRDAUS AZMI
ikhsan.azmi@kosmo.com.my


SEU BOCK (tengah) mendapat tawaran menjadi ketua jurulatih pasukan Liga Badminton India Vodafone 2013 kelmarin.


JURULATIH peribadi Datuk Lee Chong Wei, Tey Seu Bock mengakui, tawaran untuk menjadi ketua jurulatih pasukan Liga Badminton India Vodafone (IBL) 2013, Mumbai Masters merupakan suatu kebanggaan buat dirinya dan negara ini.

Sey Bock berkata, tawaran itu turut membuktikan Malaysia juga memiliki jurulatih-jurulatih yang mampu menarik perhatian peminat sukan badminton di negara lain.

Begitupun, jurulatih yang baru pulang dari Guangzhou, China itu masih belum memutuskan sama ada beliau mahu menyertai pasukan tersebut atau sebaliknya.

"Tawaran ini membuktikan negara lain juga memberikan kepercayaan kepada jurulatih-jurulatih kita dan sudah tentu saya berbangga dengannya.

"Tawaran ini bukan sahaja telah menaikkan nama saya tetapi ia juga mengharumkan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) dan apa yang penting nama negara di pentas dunia.

"Bagaimanapun, saya masih belum membuat keputusan lagi kerana saya perlu memikirkannya dahulu. Kalau saya terima pun saya belum tahu lagi bila akan pergi ke sana," kata Seu Bock ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Selain Sey Bock, ketua jurulatih perse- orangan negara, Rashid Sidek dan pemain profesional, Hafiz Hashim turut mendapat tawaran yang sama seperti mana yang didedahkan dalam laman web rasmi IBL 2013, www.indianbadmintonleague.co.

Rashid akan melatih Krrish Delhi Smashers manakala Hafiz akan membimbing Awadhe Warriors.

Pemain perseorangan negara yang mendapat jemputan untuk beraksi pada kejohanan itu pula ialah Chong Wei yang akan menyertai Mumbai Masters dan Chong Wei Feng (Awadhe Warriors).

Selain itu, lima pemain beregu negara, Tan Boon Heong, Koo Kien Keat, Goh V Shem, Lim Khim Wah dan Tan Wee Ki- ong juga akan beraksi pada liga yang baru diperkenalkan itu.

Boon Heong-Kien Keat menyertai Delhi Smashers, V Shem-Khim Wah (Hyde- rabad Hotshots) manakala Wee Kiong beraksi untuk Pune Pistons.

Liga IBL 2013 yang akan bermula hari ini menampilkan enam pusingan dan berlangsung selama 18 hari.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat