{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Sukan


Pahang, Kelantan sama handal

Posted:

Pahang, Kelantan sama handal

Pahang, Kelantan sama handal

Oleh HAFIZ ABBAS
hafiz.abbas@kosmo.com.my

INDRA (tengah) diasak dua pemain Pahang pada aksi Kumpulan C Piala Malaysia di Stadium Darul Makmur, Kuantan malam tadi.


PAHANG berjaya mengikat juara bertahan, Kelantan dengan keputusan seri 1-1 pada saingan pembuka tirai Kumpulan C Piala Malaysia di Stadium Darul Makmur, Kuantan malam tadi.

Pada awal babak permainan, kedua-dua pasukan dilihat berusaha mengasak ke arah kubu lawan bagi mencari gol awal.

Pada minit kelapan, Kelantan memperoleh gol pembukaan menerusi jaringan kapten, Mohd. Badhri Radzi.

Percubaan terbaik skuad Tok Gajah muncul pada minit ke-17 apabila Matias Ruben Conti berjaya menanduk bola ke gawang lawan selepas menerima hantaran lintang Mohd. Saiful Nizam, namun ia sedikit tinggi melewati palang.

Pada minit ke-36, penyerang berbisa Kelantan, Indra Putra Mahayuddin pula berjaya melepasi benteng pertahanan Pahang tetapi rembatannya melepasi tiang gol.

Empat minit sebelum babak pertama berakhir, pemain tengah Pahang, Mohd Amirulhadi Yahya pula merembat dari luar kotak penalti, namun percubaannya itu sedikit tersasar.

Bersambung babak kedua, Pahang dan Kelantan bermula garang untuk mencipta jaringan.

Namun, rentak Kelantan sedikit terencat apabila terpaksa beraksi 10 pemain selepas Fakri Sharani dikenakan kad merah setelah dia mengasari Mohd. Hafiz Kamal pada minit ke-64.

Pada minit ke-80, suasana perlawanan makin panas. Kini, giliran Pahang pula tempang apabila R. Surendran menerima kad merah kerana mengasari tonggak pertahanan Kelantan, Daudsu Jamaluddin.

Pada minit ke-85, pemain import Pahang, Damion Delano Stewart akhirnya berjaya memecah kebuntuan untuk menyamakan kedudukan 1-1 menerusi tandukan kencang bagi menewaskan penjaga gol Kelantan, Khairul Fahmi Che Mat.

'Saya tak cakap dia salah guna kuasa'

Posted:

'Saya tak cakap dia salah guna kuasa'

'Saya tak cakap dia salah guna kuasa'

"SAYA tak cakap dia (bekas Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Azzuddin Ahmad) salah guna kuasa. Saya cakap dia tidak adil."

Demikian jelas Datuk Seri Shahidan Kassim (gambar) bagi mengulas kenyataan Azzuddin dalam laporan akhbar semalam yang menepis dakwaan bekas Presiden Persatuan Bola Sepak Perlis (PFA) itu bahawa Azzuddin telah menyalah guna kuasa ketika memegang jawatan Setiausaha Agung FAM.

Mengulas lanjut perkara itu, Shahidan berkata, Azzuddin tidak menggunakan kuasa yang diberikan kepadanya sebagai Setiausaha Agung FAM dengan lebih adil terutama dalam menjatuhkan hukuman.

"Beliau (Azzuddin) sepatutnya menjatuhkan hukuman dengan adil tanpa perlu mengira pangkat kami. Salah saya kecil, hanya komen mengenai pembayaran gaji pemain tetapi dapat hukuman paling tinggi berbanding orang lain.

"Orang lain (bekas Timbalan Presiden FAM, Tan Sri Annuar Musa dan Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim) pun buat silap macam saya," kata Shahidan semalam.

Shahidan yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri turut mempersoalkan: "Mengapa individu yang turut membuat salah, tidak didenda sampai RM39,000 dan digantung daripada terlibat dengan aktiviti bola sepak sebegitu lama macam saya."

Beliau turut mempersoalkan tindakan FAM untuk meminda Artikel 88 jika benar artikel berkenaan merupakan undang-undang yang adil.

Mengenai keengganan FAM membayar balik wang denda RM39,000 yang dijelaskan beliau sebelum ini, Shahidan berkata, badan induk itu sepatutnya memulangkan duit tersebut dan menghapuskan hukuman yang dikenakan terhadapnya.

Beliau berkata, tindakan undang-undang juga sepatutnya dikenakan kepada Azzuddin dan Pengerusi Jawatankuasa Disiplin FAM, Datuk Taufek Abdul Razak kerana menjatuhkan hukuman yang tidak adil terhadapnya.

Beliau mendakwa individu yang dilantik bukan menerusi undian seperti Azzuddin sepatutnya tidak diberikan tanggungjawab besar termasuk menjatuhkan hukuman kerana mereka cenderung untuk berlaku tidak adil.

"Mereka yang tidak diundi juga tidak sepatutnya memegang sebarang jawatan dalam mana-mana persatuan bola sepak," katanya.

Shahidan digantung selama 30 bulan daripada terlibat dalam sebarang aktiviti bola sepak dan dikenakan denda keseluruhan RM39,000 selain FAM menetapkan bahawa beliau tidak boleh mengemukakan sebarang rayuan berhubung hukuman itu.

Selain Shahidan, individu lain yang dikenakan hukuman kerana melanggar Artikel 88 di bawah Statut FAM 2010-2014 ialah Annuar dan Tunku Ismail yang masing-masing sedang menjalani hukuman penggantungan kerana mengkritik FAM. - Bernama

Giliran Harrif jejak podium utama

Posted:

Giliran Harrif jejak podium utama

Giliran Harrif jejak podium utama

SELEPAS kempunan dalam dua peringkat, pakar pecut negara, Mohd. Hariff Salleh akhirnya meraih kemenangan pada peringkat ketiga perlumbaan berbasikal Jelajah Borneo 2013 semalam.

Pelumba berusia 24 tahun daripada pasukan Terengganu Cycling Team (TSG) itu memberikan sepenuh tenaga untuk meloloskan diri dalam pemecutan kelompok besar ke garisan penamat.

Dia menamatkan saingan peringkat ketiga dari Penampang ke Kota Kinabalu sejauh 132.6 kilometer (km) dengan mencatat masa 3 jam 20 minit dan 39 saat (s).

Pelumba Synergy Baku Cycling Team, Anuar Manan dan abang kepada Hariff - Mohd. Zambri yang juga mewakili TSG, masing-masing meraih tempat kedua dan ketiga dengan catatan masa yang sama.

"Saya amat gembira dengan kejayaan hari ini (semalam). Memang saya sasar untuk mendapatkan kemenangan podium walaupun persediaan saya tidaklah begitu baik memandangkan baru sahaja lepas berpuasa dan Hari Raya.

"Perlumbaan di sini juga banyak melalui kawasan berbukit. Untuk peringkat pertama dan kedua lepas, saya buat macam sedang membuat latihan untuk saya membina kekuatan bagi menghadapi peringkat-peringkat perlumbaan yang berikutnya," kata Hariff.

Harrif berkata, dia agak kecewa kerana tidak dapat melakukan yang terbaik kelmarin (peringkat kedua) selepas basikalnya mengalami kerosakan gear elektronik.

"Akibat daripada itu, saya terpaksa menggunakan basikal gantian yang agak tidak selesa. Hari ini (semalam) saya dapat menggunakan balik basikal saya, jadi saya rasa agak serasi," katanya.

Sementara itu, henjutan bertenaga di garisan penamat membolehkan Anuar berada selesa untuk terus memakai Jersi Hijau selaku Raja Pecut setakat ini dengan 44 mata.

Mengekori di belakang Anuar ialah pelumba Iran, Mehdi Sohrabi daripada Tabriz Petrochemical Team dan pelumba Australia, Paul Van Der Ploeg (Team Corbusier), masing-masing memperoleh 28 dan 27 mata.

"Dengan tahap kecergasan yang hanya 50-50, saya gembira sebab berjaya mendapat tempat kedua dan menaiki podium hari ini.

"Namun untuk peringkat esok (hari ini), saya hanya akan biarkan pakar pendakian yang bekerja dan saya akan cuba untuk mendapatkan kemenangan pada peringkat terakhir.

"Untuk perlumbaan hari ini (semalam), TSG mempunyai kelebihan apabila seorang pelumba mereka berada bersama-sama Mehdi di hadapan.

"Jika saya terlewat membuat percaturan, peringkat ini akan dimenangi salah seorang pelumba TSG ataupun Mehdi," kata Anuar.

Mehdi terus mengekalkan Jersi Kuning selaku pendahulu keseluruhan dan Jersi Biru (pelumba terbaik Asia) dengan mengumpul 10:44:27s selepas menamatkan tiga peringkat.

Bagaimanapun, pemilik Jersi Merah (Raja Bukit) bertukar tangan dan kali ini, menjadi milik pelumba Indonesia, Endra Wijaya daripada pasukan Customs Cycling Club.

Selepas saingan semalam, hanya 98 daripada 101 pelumba akan meneruskan cabaran peringkat keempat apabila tiga lagi pelumba tidak dapat menamatkan saingan (DNF).

Peringkat keempat hari ini dari Kota Kinabalu ke Kudasang sejauh 147.1km memberi peluang kepada pakar pendakian mempamerkan kekuatan mereka menakluki Banjaran Crocker.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat