{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Ekspedisi biodiesel lonjak nama UTM

Posted: 21 Aug 2013 12:02 PM PDT

Oleh AZIZI MAJID
utusanjohor@utusan.com.my

MAHASISWA UTM memberikan penerangan mengenai biodiesel kepada mahasiswa International Institue of Cambodia di Kemboja sempena Mekong Valley Biodiesel Expedition 2013, baru-baru ini.

JOHOR BAHRU 21 Ogos - Tiada siapa pernah menyangka ekspedisi biodiesel yang disertai 50 mahasiswa dan kakitangan dari kampus induk Universiti Teknologi Malaysia (UTM) di Skudai di sini sejak 2009 bakal melonjakkan nama universiti berkenaan.

Kejayaan edisi pertama ekspedisi yang bertujuan untuk mempromosikan penggunaan biodiesel sebagai bahan bakar untuk kenderaan itu berjaya menjadikannya sebagai program tahunan UTM sehingga kini malah menjadi landasan terbaik untuk universiti itu memperkukuh kerjasama dengan 'rakan sejawatan' di negara-negara yang dilawati.

Selepas Biodiesel Expedition 2009, ia diteruskan dengan Biodiesel Expedition Transborneo 2010, Biodiesel Expedition Singapore-Malaysia- Thailand Laos 2011, Transjava-Bali Biodiesel Expedition 2012 dan yang terbaharu, Mekong Valley Biodiesel Expedition 2013.

Bermula daripada edisi kedua, program tersebut turut disertai oleh mahasiswa dan kakitangan dari Universitas Tanjung Pura, Indonesia (Untan).

Menurut Timbalan Dekan (Pembangunan) Fakulti Kejuruteraan Kimia UTM, Prof. Madya Dr. Firdausi Razali yang menjadi tunjang belakang kepada ekspedisi biodiesel ini, penganjuran program berjaya mempromosi penggunaan biodiesel sebagai bahan bakar untuk kenderaan.

"Tetapi apa yang tersirat daripadanya adalah lebih penting. Ini kerana program seumpama ini dapat meningkatkan 'soft skill' para peserta yang terlibat kerana mereka yang membuat segala perancangan, pengurusan, pembentangan kertas kerja, berurusan dengan pelbagai pihak dan sebagainya," katanya kepada Utusan Malaysia, di sini baru-baru ini.

Firdausi berkata, ekspedisi tersebut juga mengajar para peserta untuk membuat sesuatu keputusan dengan bijak, pantas dan tepat selain bekerjasama dalam satu pasukan.

Katanya, meskipun ekspedisi tersebut ada kalanya dipandang sebelah mata oleh sesetengah pihak yang beranggapan ia sebarang program makan angin, namun beliau tidak pernah sesekali melatah apatah lagi patah semangat.

''Orang luar mungkin hanya melihat 'produk akhir' iaitu mahasiswa berjalan ke luar negara dan aktiviti-aktiviti mereka dipaparkan di dada akhbar, tetapi mereka tidak tahu cabaran dan kesukaran yang dihadapi peserta untuk merealisasikan ekspedisi ini," katanya.

Mengulas mengenai Mekong Valley Biodiesel Expedition 2013, beliau berkata, ia berjalan lancar meskipun menghadapi beberapa halangan termasuklah tayar bas tersangkut ketika dalam perjalanan ke Vientiane, Laos.

Seramai 41 mahasiswa dan kakitangan daripada UTM dan Untan menyertai ekspedisi kali ini yang menjelajah sejauh 5,600 kilometer di lima negara iaitu Kemboja, Vietnam, China, Laos dan Thailand bermula 18 Julai hingga 2 Ogos lalu.

Antara aktiviti yang diadakan adalah seminar dan kaji selidik bersama universiti-universiti tempatan selain mengadakan program khidmat masyarakat dengan memberi sumbangan dan berbuka puasa bersama komuniti Islam setempat di Vietnam dan Kemboja.

Ditanya mengenai perancangan akan datang, Firdausi berkata, pihaknya optimis untuk menjelajahi lebih banyak negara pada masa akan datang berbanding beberapa negara di Asia Tenggara dan China ketika ini.

Kerajaan perluas beri rebat air

Posted: 21 Aug 2013 12:02 PM PDT

Oleh MAZNAH MOHD. ARSAD
utusanjohor@utusan.com.my

NUSAJAYA 21 Ogos - Kerajaan negeri akan memperluaskan pemberian rebat air kepada golongan sasaran khususnya golongan miskin dan miskin tegar.

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah negeri, Datuk Ir. Hasni Mohammad berkata, sejak diperkenalkan pada November 2010, sebanyak 825 akaun golongan itu menerima rebat yang bertujuan menjaga kebajikan mereka.

"Ini merupakan salah tanggungjawab sosial kerajaan. Setakat ini kerajaan negeri memberikan rebat air kepada kumpulan sasar iaitu 20 meter padu untuk golongan miskin tegar, manakala golongan miskin menikmati 10 meter padu air percuma.

"Oleh itu, kerajaan bercadang memperluaskan lagi penerima rebat ini dalam jangka masa terdekat dan kita akan bekerjasama dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) serta Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAINJ) untuk mendapatkan senarai mereka yang benar-benar layak," katanya menjawab soalan tambahan Mohammad Taslim (Pas-Maharani) dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di Kota Iskandar, di sini hari ini.

Beliau berharap pemberian rebat itu dapat membantu mengurangkan kos sara hidup golongan berkenaan selain membangkitkan kesedaran terhadap penggunaan air dalam kalangan masyarakat.

Terdahulu, semasa menjawab soalan Teoh Yap Kun (BN-Paloh), Hasni berkata, seramai 511,479 daripada 1.5 juta pengguna air di negeri itu dikenakan bil kurang RM20 sebulan sejak Syarikat Air Johor Holding Sdn. Bhd. (SAJH) memperkenalkan rebat tersebut.

"Jumlah yang menerima bil air yang kurang daripada RM20 ini secara langsung juga menunjukkan rakyat di negeri ini begitu menghargai sumber air yang diperoleh," katanya.

Hari Raya Aidilfitri wadah erat hubungan

Posted: 21 Aug 2013 12:02 PM PDT

MOHD. Azahar Ibrahim menyampaikan sumbangan kepada penerima terdiri daripada golongan yang memerlukan dalam Majlis Jamuan Hari Raya Parlimen Labis di Dewan Majlis Daerah Labis, baru-baru ini.

LABIS 21 Ogos - Semua lapisan masyarakat disaran mengambil peluang merapatkan lagi hubungan sedia ada sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri dengan kunjung-mengunjungi antara satu sama lain.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tenang, Mohd. Azahar Ibrahim berkata, walaupun hakikatnya Aidilfitri merupakan sambutan perayaan bagi umat Islam, kaum dan penganut agama lain boleh menjadikannya sebagai wadah terbaik menjalin kemesraan dan keharmonian sedia ada.

"Dengan latar belakang kehidupan pelbagai kaum, kita tidak harus mengasingkan diri dan membataskan pergaulan sesama sendiri jika mahu hubungan baik yang diamalkan selama ini terus terpelihara.

"Dengan cara ini, bukan sahaja hubungan sedia ada dapat dieratkan, tetapi memberi peluang kepada kita lebih memahami adat resam dan saling hormat-menghormati antara satu sama lain," katanya dalam Majlis Jamuan Hari Raya Parlimen Labis di Dewan Majlis Daerah Labis, di sini baru-baru ini.

Beliau turut mengingatkan semua pihak supaya tidak melakukan sebarang perbuatan yang menyentuh sensitiviti mana-mana kaum dan agama kerana perbuatan tersebut boleh mencetuskan keadaan huru-hara.

Katanya, sebagai warganegara, semua harus berpegang dan mengamalkan prinsip Rukun Negara termasuk prinsip kelima iaitu 'Kesopanan dan Kesusilaan' yang menuntut mengamalkan nilai murni.

"Perbuatan mempersenda dan menghina mana-mana agama sama ada dilakukan secara sengaja atau sebaliknya adalah menyimpang jauh daripada amalan murni dan harus dielakkan oleh semua pihak," katanya.

Beliau turut mengingatkan umat Islam supaya sentiasa peka dengan sebarang percubaan pihak tertentu untuk mengembangkan fahaman Syiah serta melaporkannya kepada pihak berkuasa jika terdapat sebarang aktiviti tersebut di negeri ini.

"Setakat ini memang tiada sebarang kes sedemikian dilaporkan di sini, tetapi ini tidak bermakna kita boleh berdiam diri dan berasa selesa ataupun beranggapan perkara tersebut tiada kena mengena dengan kita," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat