{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Menteri Besar puji GAPPIN

Posted: 05 Aug 2013 12:14 PM PDT

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR
utusanjohor@utusan.com.my

MOHAMED Khaled Nordin (dua dari kanan) memasukkan cek ke tabung GAPPIN sempena Majlis Persidangan Perwakilan Pertama Persekutuan Persatuan-persatuan India Berdaftar Negeri Johor di Good Hope Hotel di Skudai, Johor Bahru, semalam.

JOHOR BAHRU 5 Ogos - Penubuhan Persekutuan Persatuan-persatuan India Berdaftar Johor (GAPPIN) dilihat sebagai langkah baik dalam membantu menyuarakan masalah yang berlaku dalam komuniti India.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, gabungan lebih 150 persatuan itu juga membolehkan suara masyarakat India di negeri ini dikumpulkan bagi menyelesaikan sesuatu isu.

Dalam masa sama, tambah beliau, gabungan itu diharap dapat menyalurkan idea serta memberi jalan penyelesaian terbaik kepada kerajaan negeri dalam menangani masalah membabitkan masyarakat India.

"GAPPIN juga memainkan peranan penting sebagai rakan kepada kerajaan yang sedia ada," katanya kepada pemberita selepas merasmikan persidangan pertama perwakilan gabungan itu di Skudai, dekat sini hari ini.

Dalam majlis tersebut, beliau turut mengumumkan peruntukan sebanyak RM50,000 bagi membantu urusan pentadbiran GAPPIN.

Mohamed Khaled berkata, gabungan persatuan itu membuktikan Malaysia masih memerlukan sistem berasaskan masyarakat dalam usaha memberikan pembangunan berasaskan kesaksamaan.

Beliau berkata, melalui gabungan itu, mereka akan membincangkan keperluan serta masalah yang dihadapai dan perkara sama turut berlaku dalam persatuan masyarakat Melayu serta Cina.

"Formula ini masih relevan dan berkesan bagi Malaysia yang hidup berbilang bangsa. Pencapaian bagi setiap masyarakat adalah berbeza dan sebab itu pembangunan yang dilaksana perlu mengikut kesaksamaan dan bukan kesamarataan," katanya.

Orang Asli tidak dilupakan sempena Aidilfitri

Posted: 05 Aug 2013 12:14 PM PDT

HALIMAH Mohamed Sadique (tengah) bersama anak-anak yatim yang diraikan dalam Majlis Ihya Ramadan Parlimen Tenggara di Dewan Kejora, Bandar Tenggara, Kulaijaya, Johor, baru-baru ini.

KULAIJAYA 5 Ogos - Parlimen Tenggara tidak pernah mengabaikan mana-mana pihak, termasuk masyarakat Orang Asli yang turut sama menerima bantuan sepanjang Ramadan ini.

Ahli Parlimen Tenggara, Datuk Halimah Mohamed Sadique berkata, bantuan tersebut diberikan kepada anak-anak yatim, golongan ibu tunggal, fakir miskin, termasuk Orang Asli yang bukan beragama Islam.

Beliau berkata, bantuan tersebut berupa barangan keperluan harian, membaik pulih rumah yang rosak, pakaian, kuih-muih dan duit raya.

"Sumbangan ini bukan sahaja diberikan oleh Parlimen Tenggara, malah turut mendapat kerjasama daripada pelbagai agensi kerajaan, antaranya Felcra, Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAINJ) serta dermawan.

"Kali ini, kita turut membawa seramai 85 anak yatim membeli-belah termasuk baju kurung, baju Melayu dan kasut di sebuah kompleks beli-belah di Kluang," katanya kepada Utusan Malaysia dalam Majlis Ihya Ramadan Parlimen Tenggara di Dewan Kejora, Bandar Tenggara di sini, baru-baru ini.

Dalam majlis itu, Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) turut menyumbangkan sebanyak RM100 seorang kepada 86 anak yatim dan wang tersebut dimasukkan ke dalam tabung akaun Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN-i) mereka.

Halimah berkata, bantuan tersebut tidak diberikan secara bermusim sempena Ramadan dan Aidilfitri, sebaliknya dilakukan secara berterusan bagi memastikan kebajikan golongan tersebut terjaga.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat