{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Ditipu rakan Internet

Posted: 20 Aug 2013 10:42 PM PDT

JIKA diikutkan kejadian penipuan melalui laman-laman sosial memang sudah banyak berlaku dan sudah banyak pula dilaporkan mengenainya di dada akhbar mahupun media elektronik.

Namun, itu belum tentu membuka mata semua pihak tentang keadaan berkenaan yang mana masih ramai yang menjadi mangsa penipuan laman sosial terutamanya wanita yang dilabelkan sebagai kesunyian.

Begitu yang terjadi terhadap Hendrani (bukan nama sebenar), seorang wanita kelahiran seberang namun sudah mendapat pemastautin tetap di sini.

Dia mula berjinak-jinak dengan laman sosial sejak dua tahun yang lalu selepas ditakdirkan berpisah dengan teman lelakinya.

Biarpun sudah menjangkau usia 40-an, Hendrani sebenarnya masih belum berumahtangga mungkin kerana masih belum sampai jodohnya. Pun begitu dalam keadaan umur yang sebegitu, Hendrani sudah berpacaran dengan lebih daripada seorang kenalan lelaki.

"Saya mengakui memang lambat untuk mendapatkan cinta sang pria, tetapi saya ingin juga mencuba mana tahu masih ada yang suka dengan diri saya," katanya ketika ditemui di sebuah pusat membeli-belah di kota raya, baru-baru ini.

Hendrani bukanlah rakan atau teman lama, namun hatinya tergerak untuk berbicara mengenai keadaannya apabila berjumpa kali pertama.

Bertugas sebagai seorang promoter di pasar raya besar, dan tidak mempunyai banyak tanggungan, menyebabkan Hendrani dapat mengumpul wang sedikit sebanyak untuk kegunaannya pada masa hadapan.

Hendrani bukanlah seorang wanita yang dikategorikan sebagai menawan, tetapi tutur katanya yang lembut membayangkan dia juga mempunyai perwatakan yang menarik.

Bercerita lanjut, Hendrani menambah lelaki yang dikenalinya melalui saluran laman sosial sejak enam bulan lalu mungkin menjadi antara penyebab berasa girang seketika memandangkan hatinya mula terisi.

"Dia memperkenalkan dirinya sebagai seorang pekerja kontrak tempatan dan masih bujang berusia lewat 30-an. Dia juga menceritakan keadaan dirinya yang sebelum ini turut terkesan dengan kehilangan seorang wanita dalam hidupnya yang pergi untuk selamanya dalam satu kemalangan maut.

"Dakwanya, sejak kemalangan itu, dia tidak mahu lagi berkenalan dengan mana-mana wanita lagi memandangkan enggan merelai erti perpisahan.

"Dia memberitahu, perkenalannya dengan saya sedikit sebanyak memberi ketenangan memandangkan ciri-ciri yang ada pada saya bersamaan dengan apa yang arwah teman wanitanya tunjukkan," jelasnya panjang lebar.

Kata Hendrani, hari demi hari berlalu setiap hari dia akan saling berbalas e-mel dan ayat-ayat di dalam laman sosial dengan lelaki berkenaan yang dipanggil Din tanpa ada perasaan curiga.

Hatinya yang kosong, kini semakin terisi dek hebatnya kata-kata si Din yang saban hari asyik memuji dirinya.

"Apa yang dimusykilkan setiap kali saya mengutarakan bilakah mereka berdua akan bersemuka, Din banyak mengelak dengan memberi pelbagai alasan.

"Tetapi saya tidak mengesyaki apa-apa memandangkan saya pun belum bersedia sepenuhnya untuk bertemunya," jelas Hendrani.

Kata Hendrani, dia mula membaca e-mel daripada Din yang meminta dia memasukkan wang ke dalam akaunnya kerana dia kekurangan duit akibat kontraktornya lambat memberi gaji kepadanya pada bulan itu.

Pada mulanya, Hendrani tidak percaya dan enggan memasukkan sebarang duit dan bertegas mahu berjumpa dengan Din.

Din bersetuju. Tiba harinya Hendrani pun pergi ke tempat yang dijanjikan. Hampir satu jam Hendrani menunggu namun kelibat Din tidak juga ada.

"Tetapi saya terperanjat apabila seorang wanita berusia pertengahan 30-an tampil dan meminta duit itu daripada saya dengan alasan Din tidak dapat datang kerana kontraktornya tidak mengizinkan.

"Pada mulanya saya tidak setuju. namun apabila menerima panggilan daripada Din, menyatakan kenapa dia tidak boleh hadir pada hari itu saya berlembut hati untuk memberinya wang berkenaan.

"Mujur saya tidak memberikan semuanya kerana masih was-was. Apabila ditanya siapakah wanita itu Din menyatakan wanita berkenaan adalah adik iparnya," kata Hendrani.

Setelah dua minggu Din mula bijak mengatur langkah dengan meminta duit saya sekali lagi dengan memberikan alasan adik iparnya sakit dan perlukan duit untuk buat rawatan.

"Saya tidak tahu bagaimana pertimbangan saya ketika itu dan terus bersetuju untuk membantunya kerana amaun yang diminta tidak banyak.

"Kali ini saya menyalurkannya terus melalui akaunnya. Seterusnya beberapa kali juga dia meminta saya mendahulukan wang untuknya dan berjanji untuk membayarnya.

"Memandangkan jumlah yang dia kehendaki tidaklah banyak, saya boleh memberinya memandangkan duit gaji saya cukup untuk dibuat simpanan," jelas Hendrani.

Setelah beberapa kali menerima duit, Hendrani menyedari Din sudah mula jarang berbual secara maya dengannya. Malah laman sosialnya juga tidak aktif seperti selalu.

Hari demi hari menunggu, Hendrani tetap tidak menerima perkhabaran daripada Din, malah talian telefon juga ditamatkan perkhidmatannya, begitu juga dengan nombor akaunnya.

"Masa itu saya menyedari saya telah kena tipu. Duit yang saya beri kepada Din biarpun tidak banyak, namun dengan jumlah itu sekiranya disimpan lebih memberi faedah daripada diberi pada orang yang tidak pandai menghargai," jelas Hendrani.

Kata Hendrani, selama ini bukannya dia tidak sedar mengenai kes-kes penipuan yang berlaku di laman sosial tetapi dia pun tidak tahu bagaimana dia juga boleh terkena dengan kata-kata manis lelaki berkenaan yang telah mencuri hatinya yang kosong selama ini.

"Di sini saya ingin berikan nasihat, berhati-hati apabila berkenalan dengan kenalan menerusi laman sosial.

"Mujur saya terkena bukannya dengan jumlah duit yang besar sebagaimana kes-kes lain. Namun percayalah sakit hati selepas kita tahu kita telah kena tipu adalah lebih sakit daripada putus cinta secara biasa," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat