{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Kota

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Kota


Peniaga tak peduli orang lain

Posted: 13 Aug 2013 11:47 AM PDT

Oleh MOHD. ZULFADLI SHARIFUDIN
kota@utusangroup.com.my

SEBUAH restoran meletakkan kerusi dan meja makan di petak letak kereta di Taman Muda Ampang di Ampang, Selangor sehingga mengganggu lalu-lintas.- utusan/ZAINI HUSIN

KUALA LUMPUR 13 Ogos - Mencari petak letak kereta yang kosong di kawasan komersial di Taman Muda Ampang bukanlah satu kerja mudah.

Selain terpaksa berebut dengan pemandu kereta lain, beberapa petak letak kereta di kawasan itu pula telah dijadikan sebahagian daripada restoran apabila pemilik premis itu meletakkan kerusi dan meja makan di atas jalan.

Perbuatan tidak berhemah pengusaha kedai makan berkenaan, yang hanya memikirkan untuk mengaut untung lebih, sekali gus menyebabkan kesesakan lalu lintas di kawasan itu.

Tinjauan Utusan Malaysia selepas mendapat aduan baru-baru ini, mendapati terdapat dua buah restoran yang kerusi dan meja makannya diletakkan di petak letak kereta dan ini dilakukan di siang hari.

Salah sebuah restoran itu terletak di Jalan Bunga Tanjung 6 manakala sebuah lagi beroperasi di Jalan Bunga Tanjung 8.

Ketika tinjauan, pelanggan restoran berkenaan sedang asyik menikmati hidangan di luar premis tersebut tanpa menghiraukan kesesakan.

Mereka juga mengambil jalan mudah dengan meletakkan kenderaan sesuka hati berdekatan restoran itu tanpa menghiraukan kesusahan yang dialami orang lain sehingga menimbulkan kesesakan jalan.

Seorang pengadu yang enggan namanya disiarkan berkata, masalah tersebut telah lama berlaku di situ dan dia tidak nampak ada tindakan penguatkuasaan diambil oleh Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) ke atas pengusaha restoran itu.

Keadaan ini menimbulkan masalah kepada orang ramai yang terpaksa mengharungi jalan sempit dan sesak. Oleh itu, saya berharap pihak MPAJ datang untuk menyelesaikan isu ini dengan segera," katanya ketika ditemui.

Menurutnya, masalah kebersihan turut menjadi isu di kawasan itu selain banyak gerai dibuka di atas jalan.

Sementara itu, terdapat beberapa gerai makan dan kedai runcit di Jalan Bunga Tanjung 18, Taman Seraya dekat sini menghadapi masalah sistem saliran yang tidak sempurna.

Seorang peniaga, Soon Chin Lam, 49, berkata, longkang di situ tersumbat sejak setahun lalu sehingga mengeluarkan bau busuk.

Setiap hari kawasan ini berbau sehingga menyebabkan pelanggan tidak selera makan. Disebabkan masalah itu, tikus pula semakin banyak di sini," jelasnya.

Peniaga barangan runcit yang hanya mahu dikenali sebagai, Mahdan pula berharap supaya pihak MPAJ segera menaik taraf sistem saliran tersebut demi keselesaan peniaga dan orang ramai.

Air tidak boleh mengalir kerana longkang dipenuhi sampah-sarap. Pernah juga berlaku banjir kilat yang berpunca daripada masalah ini," dakwanya.

Kebakaran: Pekerja klinik, pesakit cemas

Posted: 13 Aug 2013 11:47 AM PDT

KUALA LUMPUR 13 Ogos - Kakitangan sebuah klinik di Taman Sri Rampai, Setapak di sini cemas apabila sebuah bilik sewa yang terletak di tingkat tiga bangunan rumah kedai itu musnah dalam kebakaran malam ini.

Kebakaran yang berlaku kira-kira pukul 8.15 malam disedari salah seorang pekerja klinik itu yang terletak di tingkat bawah bangunan rumah kedai tersebut di Jalan 46A/26.

Seorang jururawat di klinik, Jerine Jane, 21, memberitahu, ketika kejadian dia bersama empat kakitangan lain termasuk seorang doktor sedang bertugas.

Beliau berkata, pada masa yang sama sebanyak 12 pesakit sedang menunggu untuk menjalani pemeriksaan doktor.

"Seorang jururawat pergi ke bahagian belakang klinik untuk mengambil peralatan ujian imbasan namun dia terkejut apabila ternampak api dari tingkat tiga bangunan ini.

"Dia kemudian menjerit memaklumkan mengenai kebakaran itu. Saya serta pekerja klinik lain segera mengarahkan pesakit keluar dari klinik bagi mengelak kejadian tidak diingini," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Menurut Jerine, dia segera menghubungi bomba kerana tidak berani bertindak sendiri memadamkan kebakaran itu.

Sementara itu, Pegawai Operasi dari Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur, Penolong Penguasa Bomba Hafni Tamin berkata, kebakaran berpunca dari bilik tidur dan dapur bilik sewa yang terletak di tingkat tiga bangunan itu.

"Kami menerima panggilan pada pukul 8.17 malam dan tiba di tempat kejadian 15 minit kemudian. Api berjaya dipadamkan kira-kira pukul 9 malam.

"Tiada kecederaan dilaporkan dalam kejadian ini dan pihak kami masih menyiasat punca sebenar kebakaran ini," katanya.

MBSA lanjut tempoh pengurangan kompaun

Posted: 13 Aug 2013 11:47 AM PDT

SHAH ALAM 13 Ogos - Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) akan melanjutkan tempoh pengurangan kompaun sebanyak 80 peratus bagi beberapa kesalahan yang dilakukan di kawasan pentadbirannya sehingga 6 September ini.

Antara kesalahan yang layak mendapat pengurangan tersebut ialah kesalahan di bawah Undang-undang Kecil Taman 2005, Undang-undang Kecil Iklan 2007, Undang-undang Kecil Penjaja 2007, Undang-undang Kecil Pengendalian Makanan 2007 dan Undang-undang Kecil Pasar 2007.

Timbalan Pengarah Korporat MBSA, Shahrin Ahmad berkata, sebelum ini MBSA menawarkan pengurangan tersebut melalui Program Pengurangan Kompaun MBSA yang diadakan sepanjang bulan Ramadan.

"Bagaimanapun bagi memberi peluang kepada orang ramai yang mempunyai tunggakan tetapi tidak sempat membayarnya pada bulan Ramadan lalu, kami melanjutkan tempoh pengurangan kompaun tersebut sehingga 6 September.

"Kami berharap kesempatan yang diberi akan dimanfaatkan orang ramai bagi mengelak tindakan tegas diambil, termasuk nama disenaraihitamkan oleh MBSA," katanya dalam kenyataan di sini.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat