{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


Ramadan, Syawal amat bermakna

Posted: 19 Aug 2013 11:14 AM PDT

Oleh HARIS FADILAH AHMAD
utusanktn@gmail.com

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal melancarkan rumah saudara baharu Orang Asli, Shahrim Abdullah (tengah) di Projek Pemajuan Kawasan di Pos Pantos, Kuala Lipis, baru-baru ini.

KUALA LIPIS 19 Ogos - Kedatangan 1 Syawal nyata memberi keceriaan dalam kalangan 10 keluarga Orang Asli yang baharu memeluk agama Islam di Kampung Simoi Baru dan Kampung Nyentil Pos Betau di sini baru-baru ini.

Keadaan sama juga dihayati 20 keluarga Orang Asli Islam etnik Batek di Kampung Temetong, Mela di sini yang turut rancak membuat persiapan menyambut hari lebaran itu.

Kegembiraan dan rasa syukur terpancar apabila mereka selesai menunaikan tanggungjawab Rukun Islam yang ketiga, iaitu berpuasa pada bulan Ramadan.

Sebagaimana masyarakat Islam lain, suku kaum itu sibuk mengisi kedatangan Hari Raya Aidilfitri dengan menyediakan sedikit juadah di samping solat sunat berjemaah dan berkunjung ke rumah rakan.

Tidak kurang juga sebahagian mereka balik ke kampung di pos penempatan Orang Asli berdekatan iaitu di Cameron Highlands, Kuala Koyan, Bencah Kelubi, Sungai Mai, Taman Negara Kuala Tahan dan tempat lain.

Bagi kebanyakan saudara baharu Islam daripada etnik Semai di Pos Betau dan Temetong di Mela, kedatangan Ramadan bukanlah suatu beban malah kehadiran penghulu segala bulan itu sentiasa dinanti-nantikan.

Sepanjang bulan Ramadan lalu masyarakat etnik berkenaan mengimarahkan surau dengan solat lima waktu, tarawih dan tadarus al-Quran dengan dibantu guru agama yang dilantik oleh kerajaan negeri.

Menjelang ketibaan Hari Raya Aidilfitri, mereka juga bergotong-royong mengacau dodol dan menyediakan lemang untuk juadah bagi tetamu yang bertandang ke rumah atau hidangan seisi keluarga.

Seorang penduduk Orang Asli Simoi Baru, Sam Bah Kap, 43, berkata, ibadah puasa menguji keimanannya selepas memeluk Islam menerusi pengislaman beramai-ramai oleh Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan dan Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), di Kampung Pantos empat tahun lalu.

"Pada awalnya agak payah membiasakan dengan amalan ini tetapi saya tetap menempuhnya sesuai dengan ajaran Islam mewajibkan kita menunaikan rukun Islam ketiga itu.

"Sudah empat tahun saya merasai saat Ramadan dan berhari raya bersama keluarga dan jiran yang beragama Islam di sini, sekali gus menguatkan lagi keinsafan serta kesedaran saya serta keluarga," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Bagi seorang suri rumah, Norizan Bah Lipat, 40, amalan berpuasa dan sambutan 1 Syawal menginsafkan diri dan keluarga terhadap kebesaran Islam khususnya mendidik diri sebagai muslim sejati.

"Meskipun serba kekurangan, saya dan keluarga akan menyambut hari raya secara sederhana dan berazam menjaga kebajikan anak khususnya menjadi insan bertakwa dan menerima pendidikan secukupnya," ujarnya.

Katanya, dia bersyukur setiap kali menjelang Hari Raya Aidilfitri kerana menerima sumbangan daripada kerajaan negeri dan orang perseorangan yang menambahkan lagi keceriaan keluarganya.

Rakannya, Norhayati Tom, 28, berkata, kehadiran kedua-dua bulan itu merupakan detik paling bermakna menginsafkan diri dan berpeluang menguji kesabaran ketika berpuasa serta menyuntik amalan berjimat cermat dalam membuat persiapan hari raya.

"Kami Orang Asli tidaklah mampu berbelanja lebih untuk menyediakan pelbagai juadah seperti orang Melayu di tempat lain.

"Namun apa menggembirakan sambutan hari raya ini, kami berkumpul beramai-ramai menikmati makanan juadah yang dibawa masing-masing," katanya.

Seorang penduduk etnik Batek Kampung Temetong, Mehat Ubaidillah, 55, menyifatkan mereka sentiasa menantikan detik tersebut walaupun disambut sederhana.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan Kampung (JKKK) Pos Pantos, Ahmad Zubair berkata, kelazimannya penduduk Islam di sini mewarnai kemeriahan hari raya dengan hanya bertakbir, bertahmid dan bersolat sunat Aidilfitri secara berjemaah dengan bimbingan seorang guru agama bertauliah.

"Inilah saat bagi saya setelah memeluk Islam untuk memohon keredaan Allah dan berdoa Orang Asli di tempat lain juga menerima sinar Islam," katanya.

Lebih ramai Orang Asli peluk Islam

Posted: 19 Aug 2013 11:14 AM PDT

KUALA LIPIS 19 Ogos - Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (Muip) akan memberi perhatian utama bagi memastikan lebih ramai masyarakat Orang Asli di negeri ini memeluk Islam.

Timbalan yang Dipertua Muip, Datuk Seri Wan Abdul Wahid Wan Hassan berkata, daripada kira-kira 67,000 masyarakat Orang Asli di negeri ini hanya 7,000 yang memeluk Islam.

"Kajian yang dilaksanakan mendapati perkara tersebut berlaku kerana masyarakat Orang Asli kurang pendedahan mengenai agama Islam secara menyeluruh," katanya di sini baru-baru ini.

Katanya, pendedahan dimaksudkan ialah pertemuan serta penyebaran ilmu Islam secara menyeluruh malah masyarakat juga wajar menjadi contoh Muslim terbaik sebagai panduan kepada mereka.

Dalam pada itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jelai, Datuk Wan Rosdy Wan Ismail berkata, kerajaan negeri sentiasa menitikberatkan kebajikan keluarga Orang Asli Islam di semua tempat setiap kali Hari Raya Aidilfitri.

"Bagi pemimpin Barisan Nasional (BN), kita zahirkan bantuan kebajikan ini bukan sahaja kepada yang beragama Islam malah rakan mereka yang bukan Islam juga diberi kemudahan ini untuk sama-sama memeriahkan hari raya," katanya.

Katanya, kerajaan negeri menyampaikan pelbagai bantuan kebajikan kepada etnik Orang Asli di Hulu Jelai dan tempat lain termasuk kemudahan asas serta pendidikan selari dengan aspirasi Aku Janji pembangunan negeri.

Proaktif daftarkan pengundi muda

Posted: 19 Aug 2013 11:14 AM PDT

Oleh ALI MAHMOOD
utusanpahang@utusan.com.my

Ismail Sabri Yaakob bersalaman dengan ahli Pergerakan Wanita UMNO Orang Asli dalam majlis perasmian Mesyuarat Berkelompok Cawangan-Cawangan UMNO Bahagian Bera di Bera, kelmarin.

BERA 19 Ogos - Semua cawangan UMNO Bahagian Bera digesa bergerak proaktif untuk mendaftar seramai mungkin pengundi muda kerana golongan itu akan menjadi penentu dalam pilihan raya umum akan datang.

Ketua UMNO Bahagian Bera, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, ahli UMNO tidak boleh lagi mengharapkan orang lain untuk membantu dalam perkara itu kerana mereka juga ada agenda lain dan sedang berlumba untuk mendaftar keahlian serta pengundi baharu.

"Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu memberi pengajaran kepada UMNO untuk bangkit semula sebagai sebuah parti dominan yang bukan sahaja membela nasib bangsa Melayu dan agama Islam, malah bagi seluruh rakyat," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Berkelompok Cawangan-Cawangan UMNO Bahagian Bera di sini semalam.

Dalam pada itu, beliau berkata, kerajaan Barisan Nasional (BN) akan terus meningkatkan nasib penduduk luar bandar kerana masih setia menyokong parti itu pada pilihan raya umum lalu.

Ismail Sabri yang juga Ahli Majlis Tertinggi UMNO menambah, tanpa sokongan mereka termasuk kira-kira 10 peratus pengundi Cina tidak mungkin BN mampu membentuk kerajaan dan mempertahankan majoriti beberapa negeri.

"Kerajaan akan memberi tumpuan membangunkan kawasan luar bandar kerana sebahagian besar daripada mereka tinggal di kampung tradisional dan menetap di kawasan pedalaman," katanya.

Katanya, pihak yang tidak menyokong parti komponen itu tidak boleh mempertikaikan pemberian bantuan atau ganjaran tertentu kerana mereka taat serta mengundi BN.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat