{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Utara

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Utara


Usaha transformasi ekonomi Kedah

Posted: 13 Aug 2013 11:47 AM PDT

Oleh MOHD. SHARIZA ABDULLAH
utusankedah@utusan.com.my

MUKHRIZ Mahathir melihat pelan pembangunan kolej Poly-Tech Mara Alor Setar sambil mendengar penerangan oleh Pengerusi Majlis Pecah Tanah Kolej Poly-Tech MARA, Mohd. Azis Jamman (tiga dari kiri) dalam majlis pecah tanah kolej tersebut di Jalan Suka Menanti, Alor Setar, baru-baru ini.

KERAJAAN Kedah yang dipimpin Menteri Besar, Datuk Mukhriz Mahathir giat menjalankan usaha untuk mentransformasikan ekonomi negeri dengan mewujudkan peluang pekerjaan, menjana ekonomi setempat dan meningkatkan hasil secara berterusan selaras dengan slogan 'Kedah Aman, Makmur'.

Bagi mencapai sasaran itu, pelbagai strategi disusun rapi antaranya memberikan tumpuan terhadap sektor pertanian, pembuatan, pelancongan dan perkhidmatan logistik yang menawarkan potensi pelaburan besar.

Selepas diberi mandat menerajui pentadbiran Kerajaan Kedah, Mukhriz mengumumkan perancangan negeri untuk memiliki hab kuasa ekonominya sendiri dengan menjana aktiviti inovasi tempatan yang mendapat permintaan tinggi di peringkat global.

Selain itu, kerajaan negeri Kedah memberi komitmen untuk terus menjayakan agenda program pembangunan Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER) agar muncul sebagai kawasan utama di rantau ini menjelang tahun 2025, dengan matlamat membawa perubahan secara beransur-ansur ke arah mewujudkan masyarakat moden dan progresif.

Mukhriz juga mengalu-alukan kerjasama daripada sektor korporat untuk memacu agenda pembangunan negeri Kedah.

Dalam masa sama, kerajaan negeri akan mengamalkan pendekatan berhemah dalam menguruskan kewangannya tanpa menjejaskan tanggungjawab untuk membangunkan Kedah dan meningkatkan kehidupan rakyat.

Setiap wang yang dibelanjakan mesti memberi pulangan ekonomi kepada rakyat dan Kedah semula ketika usaha menjayakan segala rancangan transformasi dilaksanakan kelak selain memastikan perbelanjaan negeri mesti mempunyai keberhasilan tinggi.

Dalam merangka hala tuju dan pelan tindakan jangka masa panjang untuk mentransformasikan Kedah sebagai sebuah negeri aman serta makmur, kerajaan negeri bersetuju menubuhkan sebuah makmal dengan mendapatkan idea serta cadangan daripada pelbagai pihak bagi menjayakannya.

Makmal transformasi Kedah yang dipandu oleh Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN) itu diyakini dapat membantu kerajaan negeri menyusun strategi lebih menyeluruh mengenai kaedah terbaik untuk mengeksploitasi kelebihan sedia wujud di Kedah dan mengatasi sebarang kelemahan.

Kerajaan Kedah mengenal pasti beberapa sektor yang mempunyai potensi untuk dibangunkan secara berkesan iaitu industri pembuatan, Bandar Raya Getah dan sebuah lagi taman industri teknologi tinggi di Bukit Kayu Hitam.

Di samping itu, kerajaan negeri juga sedang memperhalusi cadangan mengenai pembangunan sektor minyak dan gas bagi memastikan pelaksanaannya memberi manfaat secara menyeluruh.

Satu lagi tumpuan adalah dalam sektor pelancongan yang tidak terhad kepada Langkawi tetapi melibatkan tanah besar kerana Kedah mempunyai potensi dalam bidang itu ekoran keunikan alam semula jadi, sejarah dan warisannya.

Dalam pada itu, seiring dengan pelan transformasi itu, kerajaan negeri Kedah berusaha meletakkan bidang pendidikan dan pembangunan modal insan pada tahap lebih baik.

Usaha ke arah itu segera kelihatan dengan pembinaan kampus baharu Kolej Poly-Tech Mara (KPTM) Alor Setar yang disifatkan Menteri Besar sebagai langkah seiring dengan perancangan kerajaan negeri untuk memperkayakan Kedah menerusi pelbagai peluang pendidikan dan kemahiran.

Majlis pecah tanah kampus KPTM Alor Setar itu dirasmikan Mukhriz pada awal Julai lalu. Pembinaannya dijangka mampu memuatkan 3,500 pelajar pada satu-satu masa apabila siap sepenuhnya pada pertengahan 2015.

Kampus baharu berkenaan yang dilaksanakan pengurusan KPTM mencerminkan bandar raya ini semakin pesat membangun dalam erti kata membawa kemajuan dari segi ekonomi dan sosial masyarakat di negeri Jelapang Padi.

Sementara itu, Kerajaan Barisan Nasional (BN) Kedah telah dan sedang menguruskan isu Kolej Universiti Insaniah (Kuin) yang diwarisi daripada pentadbiran kerajaan negeri terdahulu dengan baik.

Langkah konstruktif diambil oleh Kerajaan Kedah bagi mengembalikan hak dan kebajikan kakitangan Kuin apabila bersetuju melaksanakan enam perkara untuk menambah baik kolej universiti itu termasuk menjadikannya sebagai sebuah badan berkanun negeri.

Langkah-langkah lain ialah kerajaan negeri dan Ahli Lembaga Pengarah Kuin sebulat suara bersetuju menerima pakai beberapa pekeliling perkhidmatan yang membolehkan kenaikan gaji kakitangan Kuin di bawah Sistem Saraan Malaysia (SSM) dan untuk tujuan kenaikan kadar bantuan sara hidup sebanyak RM50 sebulan bagi setiap kakitangan.

Menerima pakai pekeliling perkhidmatan bilangan lima tahun 2013 untuk tujuan pemberian pemindahan gaji kepada kakitangan Kuin mengikut Sistem Saraan Baru atau lebih dikenali kenaikan satu tangga gaji manakala langkah keempat ialah kerajaan negeri menerima pakai pekeliling perkhidmatan bilangan dua tahun 2013 untuk tujuan penambahbaikan jadual gaji minimum-maksimum kepada kakitangan Kuin berdasarkan SSM.

Pihak Lembaga Pengarah Kuin juga bersetuju menerima pakai pekeliling-pekeliling kerajaan yang lain sekiranya pihak kerajaan mengumumkan sebarang imbuhan tahunan dan bayaran khas prestasi atau lebih dikenali sebagai bonus tahunan kepada semua kakitangan Kuin.

Kerajaan BN Kedah juga sedang giat berusaha menyelesaikan satu persatu masalah lain yang melanda Kuin tanpa unsur politik demi kepentingan pelajarnya.

Usaha itu adalah selaras dengan hasrat untuk melonjakkan Kuin sebagai institusi pengajian tinggi yang ulung di peringkat antarabangsa menerusi pengkhususan jurusan kepakaran kolej universiti berkenaan.

Usah guna racun seludup untuk tanaman

Posted: 13 Aug 2013 11:47 AM PDT

Oleh SHOLINA OSMAN
utusanperlis@utusan.com.my

KANGAR 13 Ogos - Pekebun sayur di negeri ini dinasihatkan supaya tidak menggunakan racun yang diseludup dari Thailand untuk mendapatkan hasil tanaman berkualiti sedangkan ia berbahaya kepada pengguna.

Pengarah Pertanian negeri, Zulkepli Amin Mat Jusoh @ Yusof berkata, sekalipun dijual dengan harga lebih murah, namun kandungan racun sangat tinggi dan berbahaya kepada pengguna.

Sekalipun penggunaan racun seludup ini masih tidak serius, tetapi ada kalangan pekebun yang menggunakannya," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Sehubungan itu, Zulkepli berkata, pihaknya mengadakan pemantauan dari semasa ke semasa untuk memastikan tiada pekebun sayur di negeri ini yang cuba menggunakan racun yang melebihi paras dibenarkan.

Katanya, antara langkah itu adalah dengan mengambil sampel daripada tanaman pekebun sayur.

Kita akan hantar petugas Jabatan Kesihatan untuk memeriksa jumlah sebenar kandungan penggunaan racun pada tanaman," katanya.

Katanya, setakat ini pihaknya cuma memberikan nasihat kepada pekebun supaya mematuhi arahan.

Beliau berkata, selepas nasihat diberikan sekali lagi sampel akan diambil daripada pekebun yang terlibat bagi memastikan tanaman yang mereka hasilkan betul-betul selamat untuk dimakan.

Bagaimanapun, katanya, biasanya arahan itu akan dipatuhi selepas nasihat diberikan.

Setakat ini ada dua hingga tiga kes sahaja yang melibatkan pekebun sayur menggunakan kadar racun yang berlebihan," katanya.

Katanya, jika pekebun gagal mematuhi nasihat itu mereka boleh dikenakan kompaun oleh Jabatan Kesihatan.

Beliau berkata, pengguna tidak perlu risau kerana Jabatan Pertanian sentiasa memastikan sayur-sayuran yang dijual selamat dimakan serta bebas daripada penggunaan racun berlebihan.

RM8.3 juta bantu golongan miskin di Kedah

Posted: 13 Aug 2013 11:47 AM PDT

ALOR SETAR 13 Ogos - Sebanyak RM8.3 juta diperuntukkan oleh kerajaan Pusat melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sejak awal tahun ini untuk membantu golongan tidak bernasib baik.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Kebajikan Masyarakat, Pertanian dan Asas Tani, Pembangunan Usahawan negeri, Datuk Suraya Yaacob berkata, bantuan diberikan kepada penerima yang layak di seluruh negeri.

Katanya, kerajaan sentiasa prihatin dengan masalah rakyat dan berusaha membela nasib golongan itu.

"Ini merupakan bantuan bulanan yang diberikan melalui JKM kepada penerima bagi membantu meringankan beban rakyat," katanya di sini baru-baru ini.

Beliau juga menggesa agar pemimpin setempat bergerak aktif dalam mengesan penduduk di kawasan mereka yang memerlukan bantuan agar tindakan sewajar dapat diambil.

"Kita akan membantu mereka yang layak jadi semua anggota masyarakat perlu memainkan peranan termasuk pemimpin di kawasan masing-masing untuk mengesan orang susah seperti pesakit terlantar atau ibu tunggal yang miskin," katanya.

Beliau pada masa yang sama menyeru agar syarikat korporat tampil menghulurkan bantuan kepada golongan tidak bernasib baik ini sebagai salah satu daripada khidmat sosial mereka.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat