{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

felda keratong - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

felda keratong - Google Blog Search


Semanis Tebu Di Bibir: Projek Tebu <b>Felda Keratong</b> part II

Posted: 25 Sep 2013 06:57 PM PDT

Assalamualaikum para sahabat semua...

Post yg lalu, kita lihat proses dan kerja-kerja penyediaan tebu utk di hantar ke Felda Keratong. Maka pada hari Selasa yg lalu, kerja-kerja itu pun siap.

Awal pagi Rabu, kami bergerak menaiki lori 3 tan dari Shah Alam menghala ke Felda Keratong.


Perjalanan melalui Lebuhraya PLUS-Seremban-Kuala Pilah-Batu Kikir-Pelangai-Bdr Seri Jempol-Bdr Tun Razak-Felda Keratong ini mengambil masa 4jam setengah. Fuh!!

Dari jalan besar Muadzam Syah-Segamat ke lokasi ladang adalah lebih kurang 20 minit.

Bila dah masuk kawasan ladang tersebut, alamak!!!

 Perkampungan Org Asli la...

Hmm..menarik juga nih. Suatu pengalaman yg baru!

Kami disambut oleh Abg Zul dan Tok Batin beserta anak-anak buahnya. Setelah melepaskan lelah sebentar, saya meninjau kawasan ladang yg akan digunakan utk projek tebu ini. 



 Tok Batin pun menunjukkan arah kawasan ladang ini. Dari sudut jenis tanih, memang amat sesuai utk penanaman tebu. Cuma kawasan ini adalah bekas hutan dara yg berbukit bukau dan telah dibersihkan oleh Tok Batin dan anak buahnya. Keluasan dianggarkan 5 ekar.

Tok Batin sendiri mengambil inisiatif memasang tali rafia pada setiap baris tebu. Ini bagi memudahkan kerja-kerja membuat lubang dan menanam benih. (Terbaik lah Tok Batin!).


Setelah itu, benih-benih tebu pun diturunkan. Respon pertama Tok Batin adalah...

"Wah...banyaknya!!". Saya tersenyum.


 Dengan bantuan Abg Zul dan anak-anak buah Tok Batin, 10 minit shj diperlukan utk menurunkan semua benih tebu dari lori.

Kemudian, mereka meminta saya memberi penerangan tentang kaedah penanaman dan penjagaan. Setelah taklimat dan penerangan lebih kurang 20 minit, jelas Abg Zul dan Tok Batin faham dan bersetuju dgn kaedah/teknik yg saya terangkan.

Antara perkara penting yg saya terangkan:-
   - Kaedah menanam tebu yg betul
   - Penggunaan racun Furdan
   - tindakan-tindakan susulan selepas pokok mencecah 1 kaki tinggi
   - penjagaan dan kawalan penyakit

 Alhamdulillah...

Jadi, saya pun bergegas utk pulang ke Shah Alam pada tengahari itu juga, kerana ada kelas malam.

Saya tinggalkan benih bersama mereka agar mereka dapat menanam secepat mungkin sebelum musim tengkujuh tiba. Harapan saya, segalanya akan berjalan lancar.

"Ya Allah! permudahkanlah urusan mereka agar mereka dapat keluar dari kedaifan hidup yg selama ini membelenggu mereka...amin!"

PS: Mungkinkah ada part III? ....InsyaAllah...

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat