{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Ekonomi Mersing bakal melonjak

Posted: 13 Oct 2013 12:21 PM PDT

Oleh AZIZI MAJID
utusanjohor@utusan.com.my

Mohamed Khaled Nordin (tiga dari kiri) menekan butang elektronik sebagai gimik merasmikan Majlis Perasmian Empower ECER Mersing, di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim, Mersing, Johor, semalam, - utusan/AMIN FARIJ HASAN

MERSING 13 Okt. - Dua projek pembangunan modal insan yang diperkenalkan Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC) yang dikenali Program Empower bukan sahaja mampu meningkatkan status sosioekonomi penduduk tempatan malah dapat memperkukuh peranan serta kedudukannya dalam sektor pelancongan.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, dua projek berkenaan iaitu Pusat Pembinaan dan Penyelenggaraan Bot serta Terminal Jahitan di Kampung Pengkalan Batu dan pembinaan medan ikan bakar di Sungai Endau dapat mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan kepada penduduk setempat.

Beliau berkata, program yang dilaksana menerusi Empower ECERDC itu akan memberi manfaat secara langsung kepada rakyat dan sejajar Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang bertujuan mewujudkan masyarakat berpendapatan tinggi di negara ini.

"Setakat ini lebih 22,000 penduduk di kawasan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) mendapat manfaat daripada program Empower ECERDC, malah beberapa peserta yang mendapat latihan kemahiran dan keusahawanan program itu dilaporkan berjaya mendapat pendapatan mencecah RM5,000 sehingga RM20,000.

"Saya berharap kejayaan yang sama akan turut dicapai oleh peserta Empower ECERDC di Mersing," katanya ketika berucap merasmikan Empower ECERDC Mersing dan Program Pembangunan Modal Insan ECER di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim, di sini hari ini.

Mohamed Khaled berkata, Empower ECERDC sebelum ini telah dilaksana di 10 buah lokasi dan Mersing merupakan lokasi ke-11 pelaksanaan program berkenaan dengan program latihan kemahiran dan keusahawanan membabitkan penyertaan seramai 800 peserta.

Katanya, kerajaan sentiasa memastikan pembangunan bukan sahaja dilaksanakan di bandar-bandar besar tetapi secara menyeluruh termasuk di luar bandar bagi memastikan semua golongan mendapat manfaat daripada nikmat pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif ECER, Datuk Jebasingam Issace John, berkata, selain dua projek itu ECERDC turut melaksana pelbagai projek kegiatan pelancongan di daerah ini termasuk kajian ekopelancongan Taman Negara Endau-Mersing serta meningkatkan infrastruktur dan kemudahan asas di gugusan kepulauan di daerah ini.

"Semua projek itu dijangka membantu merancakkan lagi aktiviti berkaitan pelancongan di Mersing seterusnya akan membawa kesan limpahan ekonomi yang akan memberi manfaat kepada rakyat dari segi peluang pekerjaan dan perniagaan," katanya.

22 Ketua Wanita UMNO kekal kerusi

Posted: 13 Oct 2013 12:21 PM PDT

Noraini Ahmad, Hamimah Mansor, Sharifah Azizah, Asiah Md. Ariff

JOHOR BAHRU 13 Okt. - Seramai 22 daripada 26 penyandang jawatan Ketua Wanita UMNO di negeri ini berjaya mengekalkan jawatan masing-masing dalam pemilihan parti itu semalam.

Daripada jumlah tersebut, 12 menang tanpa bertanding termasuk Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga negeri, Asiah Md. Ariff di UMNO Bahagian Kota Tinggi; bekas Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Noraini Ahmad (Parit Sulong) dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Penawar, Hamimah Mansor.

Ketua Wanita UMNO negeri, Datuk Sharifah Azizah Syed Zain turut berjaya mempertahankan jawatan sebagai Ketua UMNO Bahagian Kluang apabila menewaskan Haslina Mohamad Dom dengan majoriti besar iaitu 184 undi.

Seramai empat daripada penyandang Ketua Wanita bahagian tumpas kepada lawan masing-masing.

Empat penyandang yang tewas ialah Maimunah Sarpah di bahagian Ledang apabila mendapat 218 undi berbanding 322 undi yang diperoleh pencabarnya, Khairin Nisa Ismail.

Turut gagal mempertahankan jawatan ialah Salmah Saffar yang tewas kepada Saadiah Hussin dalam persaingan tiga penjuru di UMNO Bahagian Johor Bahru. Salmah mendapat 114, manakala Saadiah memperoleh 155 undi dan Inzura Isnin hanya meraih 76 undi.

Aminah Abdullah pula tewas kepada pencabarnya, Hasrunizah Hassan di UMNO Bahagian Pontian apabila mendapat 225 berbanding Hasrunizah Hassan yang memperoleh 322 undi. Normah Mohamed yang hanya mendapat 99 undi pula tewas di UMNO Bahagian Tanjung Piai dalam saingan tiga penjuru kepada Zarina Mohamed Bain yang meraih 154 undi dan Norazrina Amir Hamzah dengan 151.

Dalam pada itu, hanya dua penyandang jawatan Ketua Pemuda Bahagian berjaya mempertahankan jawatan masing-masing.

Syahrin Md. Jamaluddin menewaskan Zuraimi Khamis dengan majoriti 28 undi apabila mendapat 166 berbanding 138 undi diperoleh pencabarnya di UMNO Bahagian Tebrau.

Sementara itu, Mohd. Amin Hamidon@Hampon pula mengekalkan jawatan Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pengerang apabila menewaskan Zebree Hashim dengan majoriti 39 undi. Beliau mendapat 96 berbanding 57 undi yang diperoleh pencabarnya.

Tiga penyandang yang tewas ialah Azizul Kamar Abdul Rahman di UMNO Bahagian Batu Pahat, Rohazam Shah Ahmad (Pasir Gudang) dan Nasrihat Turiman (Pontian).

Azizul tewas kepada Razmi Ismail, manakala Rohazam dan Nasrihat, masing-masing kalah dalam persaingan dengan Azman Jaafar dan Mohd. Helmi Buang.

Sementara itu, ketujuh-tujuh penyandang Ketua Puteri menang tanpa bertanding di bahagian masing-masing.

Mereka ialah Norul Huda Marsidin di Labis, Rohaizah Ahmad (Pagoh), Fahariyah Nordin (Ledang), Nuriyati Ad. Ithnin (Ayer Hitam), Nor Rashidah Ramli (Sri Gading), Norhafizah Mohamed@Moh (Sembrong) dan Azura Mohd. Afandi (Johor Bahru).

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat