{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Sindiket dadah hotel bajet tumpas

Posted: 04 Oct 2013 11:40 AM PDT

Oleh ZULHISHAM ISAHAK
utusanjohor@utusan.com.my

HARUN Idris menunjukkan syabu dan barangan lain yang dirampas pada sidang akhbar di IPD Ledang, Johor, semalam. - UTUSAN/Zulhisham Isahak

LEDANG 4 Okt. - Polis menumpaskan kegiatan pengedaran dadah yang beroperasi di hotel-hotel bajet di bandar ini dan Muar ekoran penahanan dua pasang kekasih serta merampas dadah berjumlah RM196,800 di Kampung Pagar Laut, Kesang di sini kelmarin.

Ketua Polis Daerah Ledang, Supritendan Harun Idris berkata, serbuan dilakukan sepasukan anggota dari Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ledang hasil maklumat dan risikan.

"Dalam serbuan itu, kita menahan seorang lelaki berusia 33 tahun dan dua perempuan berusia 19 dan 30 tahun di luar rumah. Hasil pemeriksaan sebuah kereta Honda Accord yang bernombor pendaftaran Singapura di situ, kita menemukan 26.5 gram dadah jenis syabu.

"Di dalam rumah pula kita menahan seorang lelaki berusia 25 tahun dan merampas 31.12 gram heroin, 56.4 gram syabu, wang tunai RM3,000, barang kemas bernilai kira-kira RM5,000, alat timbang dan peket plastik," katanya dalam sidang akhbar di IPD Ledang di sini hari ini.

Katanya, modus operandi mereka adalah dengan menyewa hotel-hotel bajet untuk urusan jual beli dadah menggunakan wang tunai atau barangan kemas selain menggunakan kereta bernombor pendaftaran warga asing untuk mengaburi pihak berkuasa.

Beliau berkata, hasil siasatan mendapati kegiatan tersebut sudah dilakukan sejak Januari lalu dan pihaknya masih menyiasat sumber bekalan dadah berkenaan diperolehi.

"Kesemua syabu yang dirampas itu boleh dibekalkan kepada 3,500 penagih manakala heroin itu antara 1,500 hingga 1,600 penagih," ujar beliau.

Harun memberitahu, kesemua suspek didapati positif syabu dan direman sehingga Rabu depan, sementara kes itu disiasat di bawah Seksyen 39A (1) dan Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

Pulihara 250 bangunan lama sebagai tarikan pelancongan

Posted: 04 Oct 2013 11:40 AM PDT

Cheng Chean Chiang (dua dari kiri) menyampaikan cenderamata berupa kaligrafi Cina kepada Tee Siew Kiong sempena Majlis Pecah Tanah Pembangunan Semula Muzium Persatuan Kwong Siew Wai Kuan di Johor Bahru, semalam.

JOHOR BAHRU 4 Okt. - Pemilik dan penyewa kepada bangunan lama yang diklasifikasikan sebagai bangunan ikonik dan bersejarah di bandar raya ini digesa terus memelihara dan memulihara bangunan tersebut bagi menarik lebih ramai pelancong ke sini.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Perdagangan dan Kepenggunaan negeri, Datuk Tee Siew Kiong berkata, bandar raya ini mempunyai lebih 250 buah bangunan lama yang mempunyai nilai sejarah yang harus dikekalkan.

"Bangunan-bangunan lama ini ada yang telah berusia lebih puluhan, malahan ratusan tahun seperti kedai-kedai lama, masjid dan rumah ibadah yang seharusnya diuruskan dengan baik.

"Ini kerana, bukan sahaja mempunyai banyak nilai-nilai sejarah, malah turut menjadi salah satu daya tarikan pelancong ke negeri ini, khususnya di bandar raya Johor Bahru," katanya selepas merasmikan Majlis Pecah Tanah Pembangunan Semula Muzium Persatuan Kwong Siew Wai Kuan di Jalan Siu Nam di sini semalam.

Yang turut hadir Presiden Persatuan Kwong Siew Wai Kuan, Cheng Chean Chiang.

Siew Kiong berkata, pemilik bangunan seperti premis perniagaan dinasihatkan untuk meneruskan perniagaan masing-masing atau menyewakannya kepada orang lain bagi mengelakkan bangunan tersebut terbiar begitu sahaja.

"Jangan tutup kedai, jika tidak mahu berniaga, sewakan kepada mana-mana pihak yang berminat. Kita tidak mahu dalam 10 kedai, hanya tiga sahaja dibuka sementara tujuh yang lain sekadar menjadi stor.

"Jika peniaga membiarkan sahaja bangunan tersebut begitu sahaja, ini bukan sahaja merugikan mereka, malah pada masa sama hanya akan mencacatkan imej bangunan bersejarah di Johor Bahru sahaja," katanya lagi.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat