{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Rencana

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Rencana


Bisik-bisik - Awang Selamat 27/10/2013

Posted: 26 Oct 2013 12:01 PM PDT

Dilema Cina - Seorang sahabat menarik perhatian Awang kepada buku The Chinese Dilemma (East West Publishing, Australia 2003) tulisan Ye Lin-Shing yang diperkatakan kembali termasuk menerusi blog dan laman sosial.

Ye Lin yang berasal dari China adalah seorang ahli perniagaan di Malaysia, Singapura, Thailand, Hong Kong, Australia, Britain dan Amerika Syarikat.

Pengamatan yang dizahirkan dalam buku itu adalah berdasarkan pengalamannya melibatkan orang Cina di negara-negara berkenaan. Beliau kritis ke atas banyak pihak termasuk masyarakat Cina di Malaysia. Rumusan yang boleh dibuat: orang Cina di negara ini lebih beruntung berbanding di negara lain tetapi masih tidak bersyukur. Beliau menekankan bagaimana sikap pemurah orang Melayu dalam kontrak sosial sebelum merdeka membolehkan kaum Cina mendapat kerakyatan.

Masyarakat Cina Malaysia perlu menghayati nasib yang dialami Cina di Vietnam yang menjadi orang hanyut yang dipaksa meninggalkan negara itu, atau Cina di Kemboja yang ramai daripada mereka dibunuh atau dihalau, atau Cina di Indonesia yang identiti mereka dihapuskan, begitu juga di Filipina, yang kaum Cina dinafikan kerakyatan mereka, '' katanya.

Dalam perkembangan semasa, Ye Lin menyifatkan kedudukan Cina di Malaysia lebih baik berbanding kaum Cina kebanyakan negara lain. Jika boleh berfikir begitu, pasti kamu akan berasa bersyukur (tinggal di Malaysia)," kata beliau.

Dalam konteks hari ini, buku tersebut menjadi sangat relevan untuk dibaca terutama pasca Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) yang menyaksikan tsunami kaum Cina menolak kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan Melayu. Di sebalik menguasai ekonomi negara, pengembangan sekolah Cina (hanya satu sistem pendidikan diamalkan di negara bukan Cina lain), dasar-dasar kerajaan yang membolehkan ramai orang Cina terus kaya raya dan betapa kerajaan banyak memenuhi tuntutan bersifat perkauman, kaum Cina tetap mahu menjatuhkan kuasa politik Melayu. Tuntutan untuk hak sama rata dijadikan alasan bagi masyarakat Cina mengikat diri taksub menyokong parti ekstrem DAP.

Biarpun selepas DAP menang lebih banyak kerusi, orang Cina dalam banyak cara melahirkan tidak puas hati dan membantah kejayaan BN dalam PRU-13. Apabila akhbar Utusan Malaysia menyiarkan di muka surat depan, ulasan berita bertajuk Apa Lagi Cina Mahu? dua hari selepas keputusan PRU-13, sebahagian pemimpin DAP dan NGO Cina marah walaupun kandungan laporan itu disifatkan oleh banyak pihak sebagai realistik dan suatu pertanyaan yang rasional.

Mesejnya, masyarakat Cina tidak suka ditegur dan diperingatkan dengan hakikat bahawa pendekatan politik kaum itu sudah melampau dan berbahaya.

Maka apa yang dituliskan oleh Yee Lin perlu direnung sedalam-dalamnya. Beliau tidak malu untuk mengakui bahawa orang Cina Malaysia bersikap tidak adil terhadap orang Melayu.

Persoalan-persoalan dalam buku itu, menurut beliau, bukan bertujuan untuk memihak tetapi untuk menyemai persefahaman antara rakyat Malaysia.

Kini Chinese Dilemma menjadi perhatian sebahagian orang Melayu terutama menerusi laman sosial. Blog AIDC turut memaparkan terjemahan petikan-petikan menarik Yee Lin, yang antara lain menggambarkan sikap angkuh dan suka menghina Cina Malaysia terhadap orang Melayu.

Orang Melayu sebenarnya sedang dijajah kaum Cina. Tetapi itulah keistimewaan orang Melayu, mereka adalah bangsa yang bersopan santun dan penyabar.

Sepatutnya orang Cina perlu berbakti kepada orang Melayu." Katanya lagi : Saya selaku orang yang berasal dari China berasa malu dengan sikap bangsa saya yang tinggal di Malaysia. Tidak ada perkataan yang dapat saya berikan kerana dasar orang Cina terlalu keras, ekstrem serta perkauman, '' tegas Ye Lin.

Awang kasihan kepada orang Melayu. Walaupun banyak beralah kepada kaum Cina sejak dahulu lagi tetapi terus dilukai dan dikhianati. Budi yang dihulur, racun yang diberi. Pun begitu, ramai Melayu yang masih tidak sedar diri.

Khalid dan Azmin - Desas-desus bertiup kencang bahawa Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim akan digantikan dengan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali tidak lama lagi.

Isu tersebut hangat diperkatakan dalam PKR. Bagaimanapun khabarnya Khalid enggan berundur walaupun didesak oleh Penasihat PKR, Anwar Ibrahim.

Awang difahamkan, pihak yang menyokong Khalid kurang senang dengan tekanan yang dikenakan ke atas beliau. Lagi pun, menurut mereka, kejayaan pakatan pembangkang mempertahankan Selangor turut disumbangkan oleh faktor kepimpinan Khalid.

Kebanyakan pemimpin Pas negeri juga dikatakan lebih condong kepada Khalid.

Sementara itu beberapa pemimpin PKR Selangor yang menyokong Azmin mahukan Anwar lebih tegas melakukan perubahan Menteri Besar. Menurut mereka Anwar telah berjanji untuk melantik Azmin menggantikan Khalid. Sebagai Timbalan Presiden, sepatutnya beliau sudah lama diberi jawatan lebih utama.

Awang menetap di kawasan pentadbiran Selangor. Tidak kisahlah siapa menjadi Menteri Besar sama ada Khalid mahupun Azmin asalkan Perlembagaan negeri membenarkan.

Cuma Awang tertanya-tanya mengapa Pas tidak mahu menuntut jawatan Menteri Besar. Apakah Pas tidak cukup keyakinan untuk menggalas teraju kepimpinan dengan sekadar jadi pengekor. Atau ada parti dalam pakatan yang akan menentangnya habis-habisan? Entahlah.

Tiada Melayu? - Ada badan bukan kerajaan (NGO) secara senyap sedang melakukan kajian tentang prestasi UDA Holdings dalam melaksanakan agenda asal penubuhannya.

Ini memandangkan terdapat keluh kesah yang UDA sudah tergelincir daripada landasan sebenar. Ada sahaja isu yang melingkari syarikat yang diperbadankan di bawah Kementerian Kewangan itu.

Terbaharu, ada pihak yang mempersoalkan keputusan UDA memilih sebuah syarikat bukan bumiputera untuk meneruskan pembangunan Pulau Jerejak di Pulau Pinang.

Apakah tiada syarikat bumiputera yang layak atau paling tidak diberikan secara usahasama dengan turut melibatkan syarikat bumiputera?

Banyak lagi persoalan yang berlegar. Apakah UDA mengambil jalan pintas dalam menyelesaikan isu kerugian di Pulau Jerejak, tidakkah lagi bersandarkan agenda bumiputera dan apa pendirian setiap ahli Lembaga Pengarah?

Awang berharap Pengerusi UDA, Johari Abdul Ghani dan Pengarah Urusan UDA, Ahmad Abu Bakar dapat memberi penjelasan yang menyakinkan supaya isu itu tidak mengundang isu yang lebih besar.

Harapan buat Hadi - Awang ingin merakamkan ucapan tahniah kepada Hadi Awang kerana kekal sebagai Presiden Pas setelah tidak dicabar bagi jawatan itu menjelang pemilihan parti itu pada bulan depan.

Memang beliau pemimpin paling layak untuk menerajui Pas pada masa ini. Kini Hadi mempunyai kesempatan terbaik untuk meningkatkan semula prestasi Pas yang merudum pada PRU-13.

Sebagai orang Islam dan selalu berharap agar Pas komited dalam mengutamakan kepentingan Islam, Awang mendoakan Hadi diberi kekuatan untuk mengembalikan Pas kepada landasan perjuangan sebenar parti itu.

Itulah juga harapan ramai ahli Pas dan penyokong parti itu di akar umbi.

Nasihat ikhlas Awang kepada Hadi, beliau mesti ada kawalan penuh terhadap parti tersebut. Jangan biar pemimpin parti sekutu kelihatan lebih berkuasa dan berpengaruh dalam parti yang beliau pimpin.

Lakukan apa sahaja langkah pembetulan biarpun mungkin tidak popular di mata sebahagian ahli. Ini sekali lagi peluang beliau untuk membuktikan kebolehannya termasuk tidak mengulangi kesilapan dan kealpaan dalam percaturan parti itu.

Parti lain berpolitik dengan bijaksana hingga melonjakkan lagi agenda agama mereka, mengapa tidak kita?

Kasih isteri - Minggu ini, secara kebetulan Awang menemui dua wanita berusia 60-an yang agak uzur. Kedua-duanya hanya ada satu permintaan dalam doa mereka, agar dikurniakan kesihatan yang baik.

Moga saya sihat supaya boleh terus menjaga suami saya yang lebih uzur, kata salah seorang wanita itu. Seorang lagi pula, mahu pasrahkan sisa usianya, juga untuk suami yang menderita penyakit kronik.

Awang tersentuh. Itulah kasih isteri.

Menstruktur semula sistem cukai

Posted: 26 Oct 2013 12:01 PM PDT

Oleh Siti Nurazira Mohd Daud

Kesemua barangan keperluan asas tidak akan dikenakan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang akan berkuatkuasa 17 bulan akan datang. - Gambar hiasan

SEGALA teka-teki dan persoalan mengenai Bajet 2014 telah terjawab dengan pembentangan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abd Razak pada Jumaat lepas. Beliau yang juga Menteri Kewangan berpegang kepada asas "Memperteguh ketahanan ekonomi, memperkasa transformasi dan melaksana janji". Bajet ini antara yang terpenting dalam sejarah ekonomi negara dalam usaha kerajaan mengurangkan stok hutang kerajaan yang pada masa ini berada pada paras tertinggi iaitu RM541.3 billion pada akhir tahun 2013 (iaitu 54.8 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Cabaran yang dihadapi amat berat, kerana di samping matlamat untuk mengurangkan defisit, sama ada melalui pengurangan perbelanjaan mahupun penambahan jumlah hasil kerajaan, kerajaan juga perlu memastikan sebarang polisi yang akan dilaksanakan tidak menjejaskan pertumbuhan ekonomi semasa mahupun di masa hadapan. Selain daripada itu, langkah mengukuhkan kedudukan fiskal adalah penting untuk mengekalkan daya tahan ekonomi serta meningkatkan lagi keyakinan rakyat dan pelabur. Ini kerana pertumbuhan ekonomi negara juga berkait rapat dengan kemampuan membayar balik pinjaman (hutang sedia ada) di masa hadapan.

Kini, semuanya sudah terjawab, dan realiti tersebut perlu diterima dan dilaksanakan bagi meneruskan kesinambungan pertumbuhan dan kestabilan ekonomi Malaysia bagi tempoh jangka sederhana dan panjang. Mengambil kira senario ekonomi global pada masa kini, ekonomi Malaysia diunjur berkembang lebih kukuh pada kadar 5 hingga 5.5 peratus bagi tahun berakhir 2014. Bajet 2014, mensasarkan penurunan defisit kerajaan persekutuan kepada 3.5 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) berbanding empat peratus pada tahun 2013.

Bajet 2014 menyaksikan beberapa kadar cukai diselaraskan semula, pengenalan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan rasionalisasi subsidi bagi pengagihan semula sumber kepada sektor ekonomi yang mampu menjana nilai tambah berganda (multiplier effect) kepada ekonomi negara. Bajet kali ini juga merupakan satu transformasi besar- besaran dalam mengukuhkan kedudukan kewangan negara. Selaras dengan 12 bidang Ekonomi Utama Negara, sektor pendidikan, perkhidmatan kesihatan dan keselamatan dan pertahanan awam merupakan antara sektor yang menerima peruntukan tertinggi dalam bajet pada kali ini.

Bagi mengimbangi kesan pengenalan GST dan rasionalisasi subsidi, sebagai kerajaan yang prihatin kepada keperluan dan kebajikan rakyat, satu pakej rangsangan ekonomi yang meliputi beberapa insentif dirangka bagi membantu golongan sasaran terutamanya golongan yang berpendapatan rendah dalam menghadapi peningkatan kos sara hidup rakyat yang semakin mencabar. Berdasarkan Bajet 2014, perbelanjaan kerajaan bagi tahun 2014 dijangka meliputi RM217.7 billion bagi perbelanjaan mengurus manakala RM46.5 billion bagi perbelanjaan pembangunan. Dengan jangkaan hasil pendapatan sebanyak RM224.1 billion, Malaysia dijangka mencatatkan defisit fiskal sebanyak RM40.1 billion.

Mengekang

Walaupun pengenalan kepada GST merupakan satu langkah yang kurang populis yang dilaksanakan oleh kerajaan, namun ia dilihat sebagai usaha bersepadu dalam menyusun semula lanskap sistem kewangan negara seterusnya memperkasakan komponen kutipan hasil cukai. Ini kerana pengenalan kepada GST adalah sangat kritikal bagi memastikan pengurangan defisit fiskal serta mengekang peningkatan paras keberhutangan kerajaan persekutuan. Dalam masa yang sama, pengenalan GST juga membantu dalam mewujudkan lebihan akaun fiskal untuk menyokong pelbagai kegiatan ekonomi negara pada masa depan. Penambahan hasil bagi kerajaan membolehkan program kebajikan masyarakat dapat diteruskan dengan lebih meluas. Cukai yang berasaskan nilai tambah dalam proses pengeluaran ini sudah lama dilaksanakan di kebanyakan negara di dunia termasuk ASEAN, negara maju serta negara pengeluar minyak.

Negara yang terawal melaksanakan GST adalah Perancis yang mula melaksanakannya pada tahun 1954. Antara kelebihan dalam pelaksanaan GST, amalan memindahkan kos ke luar negara bagi mengelak dan mengurangkan bayaran cukai dapat dikekang kerana semua rekod (dalam rantaian perniagaan) akan disimpan pada setiap peringkat dalam proses pengeluaran.

Selain itu, GST ini menyaksikan golongan pendapatan tinggi akan membayar berasaskan jumlah penggunaan barangan dan perkhidmatan tertentu. Bajet ini menyenaraikan senarai barang yang tidak akan dikenakan GST. Barangan makanan asas, perkhidmatan yang disediakan oleh kerajaan, perkhidmatan kesihatan, perkhidmatan pendidikan, perkhidmatan pengangkutan, jual beli dan sewaan rumah kediaman dan perkhidmatan kewangan, antara barangan yang diberi pertimbangan dengan kadar sifar GST (zero-rated atau exempted supplied). Berdasarkan satu kajian yang dilaksanakan oleh Majlis Keselamatan Negara, dengan andaian kadar GST ditetapkan pada 4 peratus, didapati Indeks Harga Pengguna (IHP) akan mengalami penurunan sebanyak 0.10 peratus.

Pelaksanaan GST juga didapati mampu mengurangkan harga bagi lapan komponen IHP iaitu, pelbagai barang dan perkhidmatan, restoran dan hotel, pengangkutan, hiasan, perkakasan dan penyelenggaraan, perumahan, air, elektrik, gas dan bahan api, pakaian dan kasut serta minuman alkohol dan tembakau. Justeru, kadar enam peratus GST dijangka tidak akan mengakibatkan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan yang membebankan rakyat.

Sebenarnya, pelaksanaan GST memberikan beberapa kelebihan penting dalam usaha memperkasakan komponen pendapatan kerajaan melalui pengagihan semula sumber ke dalam ekonomi. Lebih 160 buah negara didunia telah melaksanakan GST termasuk negara maju mahupun negara yang berpendapatan rendah. Negara-negara jiran seperti Indonesia dan Thailand telah melaksanakan GST sejak tahun 1984 dan 1992 dengan kadar permulaan 10 peratus. Perlu diperjelaskan bahawa, pelaksanaan GST bukan tambahan cukai yang baru, ia sebenarnya menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan yang sedia ada yang menjadi amalan sebelum ini. Melalui bajet yang diumumkan, GST akan mula dilaksanakan berkuatkuasa pada 1 April 2015.

Namun begitu penambahbaikan bagi sistem GST boleh dilaksanakan dengan penentuan kadar threshold aliran pusingan tahunan (annual turnover) bagi sesebuah syarikat yang perlu didaftarkan dan dikenakan GST. Langkah ini penting dalam membantu pertumbuhan perusahaan kecil dan sederhana (IKS) untuk terus bersaing dengan syarikat-syarikat besar lain. Mengambil contoh negara Singapura yang mula melaksanakan GST pada 1994, menetapkan kadar threshold sebanyak S$ 1 juta yang mana secara tidak langsung memberi kelebihan bagi syarikat-syarikat kecil dan sederhana untuk bersaing dalam industri berkaitan.

Selain daripada itu pelarasan kepada cukai langsung juga diumumkan dalam bajet 2014. Cukai pendapatan individu pula dikurangkan kepada satu mata hingga tiga mata peratusan di samping struktur cukai pendapatan individu akan disusun semula bagi menarik bakat serta tenaga mahir dalam negara. Manakala cukai pendapatan syarikat dikurangkan satu mata peratusan daripada 25 peratus kepada 24 peratus. Bagi melindungi syarikat kecil dan sederhana, cukai pendapatan dikurangkan satu mata peratusan iaitu kepada 19 peratus. Pelarasan struktur cukai pendapatan individu juga dilaksanakan bagi membantu mengurangkan bebanan rakyat.

Secara umumnya, penstrukturan semula sistem percukaian menyaksikan pengenalan hanya satu cukai baru (GST) menggantikan dua cukai lain, pengurangan satu mata peratusan bagi cukai langsung, serta pelarasan struktur cukai pendapatan individu yang lebih progresif, merupakan satu transformasi penting dalam mengagihkan semula pendapatan dan sumber kerajaan.

Rasionalisasi subsidi

Usaha kerajaan dalam mengurangkan perbelanjaan mengurus bagi komponen subsidi telah bermula melalui rasionalisasi subsidi produk petroleum sebanyak 20 sen pada 3 September 2013. Seperti yang dijangka, kerajaan memansuhkan subsidi gula sebanyak 34 sen berkuatkuasa 26 Oktober 2013. Bukan menidakkan kepentingan bantuan subsidi dalam mengatasi isu kos sara hidup yang semakin meningkat pada masa kini, Bajet 2014 menyaksikan penstrukturan semula kaedah pengagihan subsidi dalam ekonomi negara.

Ini bagi memastikan subsidi diterima oleh golongan yang benar-benar memerlukan. Pada masa kini, semua golongan dapat menikmati subsidi tidak kira golongan berpendapatan rendah, warga asing mahupun golongan yang berpendapatan tinggi. Namun begitu, kerajaan sudah tidak mampu untuk menampung jumlah subsidi yang meningkat sejajar dengan perkembangan semasa. Malahan subsidi ini, ditampung pula melalui pinjaman daripada pelbagai sumber. Jika keadaan keberhutangan ini berterusan dan semakin meningkat, yang mana pada masa kini jumlah keberhutangan kerajaan adalah melebihi paras optimal 55 peratus daripada KDNK, Malaysia akan berkemungkinan terperangkap dalam situasi keberhutangan yang terlalu tinggi dan meningkatkan risiko kebankrapan atau muflis selain menyebabkan kemuncupan ekonomi di masa hadapan.

Pada perkembangan yang berbeza, penarafan kredit yang sebelum ini mengeluarkan outlook negatif serta indikasi penurunan penarafan kredit Malaysia bagi dua tahun akan datang, dilihat mampu mempengaruhi keyakinan pelabur dalam menilai keputusan pelaburan ke Malaysia. Justeru usaha kerajaan untuk mengurangkan perbelanjaan kerajaan menerusi rasionalisasi subsidi secara berperingkat merupakan usaha memastikan kestabilan ekonomi jangka panjang tanpa mengabaikan kebajikan rakyat melalui pakej rangsangan ekonomi yang telah dirangka dalam Bajet 2014. Pakej ini dilihat satu jaringan keselamatan (social safety net) yang bakal dilaksanakan dalam usaha mengimbangi rasionalisasi subsidi dan peningkatan kos sara hidup yang semakin meningkat.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat