{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Felda sungai lui - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

Felda sungai lui - Google Blog Search


<b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 10 Feb 2014 09:10 PM PST

<b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 29 May 2013 09:20 PM PDT

<b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 14 May 2013 09:06 PM PDT

Blog Felda: <b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Feb 2013 12:00 AM PST

<b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 25 Feb 2013 12:00 AM PST

<b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 25 Feb 2013 09:41 PM PST

Official GAYOUR Blogsite: <b>FELDA</b> KOPIH, NISMILAN

Posted: 25 Feb 2013 02:28 AM PST

 KEMBARA SENI BALAI SENI VISUAL NEGARA
14 RABIUL AKHIR 1434H – 25 FEB 2013

Masa sekolah rendah dan menengah kat kampung dulu, gua ada ramai kawan-kawan dari felda atau tanah rancangan. Dapat kenal kawan-kawan ni dengan perwatakan agak lasak, kasar dan agresif temasuk trademark mereka, kasut penuh selut tanah merah! Bukan menghina tapi itulah keadaan felda di awal tahun 80an dulu. Jalan masih tanah merah. Gua gak penah rasa jalan kampung tanah merah sebelum ditar. Dari kawan-kawan felda ni la gua dapat rasa makan buah kelapa sawit sira gula yang diorang bawak sebagai bekal makan. Habih kuning mulut dan gigi! HEH!

Masyarakat perlu dididik mengenai seni grafiti. Apa itu seni grafiti, teknik, peluang dan hala tuju perlu diterangkan. Bila berilmu, tak la sakit hati dan mata tengok tembok, dinding balai raya, dewan orang ramai, tandas sekolah, tandas rumah ketua blok, reban ayam atau badan lembu, kambing digrafitikan ikut suka hati! Lebih teruk,  kata-kata lucah, cacian atau hinaan disembur di merata tempat. Gua rasa nak gak menyembur spray tu tapi bila tengok anak-anak lebih seronok, biar la mereka berseronok.
 
Gua kata tadi, gua ada ramai kawan-kawan dari felda, baik dari felda Sungai Lui, Lui Timur, Lui Muda, Jelai, Palong, Pasoh, Serting Hilir, Air Hitam, Pasir Besar temasuk Felda Kopih. Sekian lama sejak habih sekolah menengah, memang tak jumpa lagi dengan kawan-kawan ni. Pada hari kedia program, sorang budak sekolah tahun enam menemui gua dan berkata, " Pakcik konal tak bapak ese namo eh Saad?. Bapak ese ponah satu kelas dengan pakcik maso sekolah rendah dulu, Kelas 6B". Saad, Kelas 6B? Macam ponah donga namo ni. Maso sekolah rendah dulu ado duo kelas yo. Kelas 6A, kelas budak-budak pandai. Kelas 6B plak untuk murid-murid rakus, liar, buas, ganas dan kurang akal. Kelas den dengan Saad! Bekerut gua mengingatkan Saad dan kelas 6B lebih 30 tahun yang lalu! ARGHHHHHHH!



Petang ni hari terakhir ado macam-macam acara. Mewarna, sukan rakyat, masak-masak, buek kek, penyampaian hadiah, pesembahan gendang, silat dan acara penutup. Habih orang felda datang beduyun-duyun. Hari ni dengan ketentuanNya, gua betemu semula dengan Saad, sorang sahabat yang sekian lama terpisah kek Felda Kopih. Beliau bukan orang Felda Kopih, beliau dari Kampung Temeris, sebelah Felda Kopih. Dulu samo satu sekolah dari darjah satu sampai darjah 6B kek Sekolah Kebangsaan Jempol. Masuk sekolah Menengah Datuk Mansor, kami tak samo kelas. Saad masuk aliran teknik, den plak masuk pertanian.
Saad masih kat Kampung Temeris besama isteri dan anak-anak dari dulu sampai sekarang. "Komik robot ekau dulu ado laie tak?", Saad tanyo den. "Mano ado laie. Hilang. Tak tau sapo ghembat!". Saad masih ingat komik robot dan lawan-lawan yang gua buat masa sekolah dulu. Guapun dah ilang ingatan pasal komik tu. Maso tu gua banyak lukis komik dalam buku latihan dan bagi kawan-kawan tengok dan baca - free! Alangkah seronoknya kalo komik-komik tu masih ada. Moga Saad dan keluarga sihat, bahagia dan dirahmati Allah sentiasa. Gitu gak pada semua sahabat-sahabat sekolah dari felda dulu. Betemu dengan Saad mengingatkan pada kenangan lama walau 30 tahun telah berlalu.

Selain jumpo Saad, gua gak jumpa sorang sahabat bloger, encik Q pegawai dari Agensi Antidadah Kebangsaan Kuala Pilah, Nismilan yang datang sebagai wakil AADK yang nak kawen tak lamo laie. Harharhar!
Terima kasih pada encik Shamsul dan Balai Seni Visual Negara atas jemputan. Gua suka dengan program dekat dan menghampiri rakyat/orang ramai cam ni. Boleh jumpa ramai orang tua dan muda. Petang ni ramai warga emas, peneroka generasi pertama yang membuka, mengusaha dan memajukan tanah rancangan datang. Generasi yang begitu banyak bekorban dan merasa segala pahit, kelat, azab, seksa dan seronoknya
menjadi peneroka.  Kedut di wajah mereka menceritakan segala kepayahan yang telah dilalui. Tak ketinggalan peminat kartun oldskool yang datang menemui dan begambar kenangan-kenangan dengan gua. Ramai rupanya peminat oldskool kek Kopih ni.  Sorang peminat datang dengan emaknya dan menunjukkan sekeping gambar lukisan watak Slash yang beliau lukis dan warna untuk gua tandatangan. "Melukih yo kojo eh dio ni!" Ujar omak beliau. Seronoknya dapat jumpa peminat begini. Moga aktiviti/program anjuran BSVN ni akan terus diperkasakan pengisiannya dan memberi banyak maklumat, kefahaman dan manfaat pada ramai rakyat mengenai seni. Terimo kasih semua.




Blog Felda: <b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jan 2013 12:00 AM PST

Raub is both a town and a district in Pahang, Malaysia. The town is situated 110km from Kuala Lumpur and 265km from Kuantan. Raub is one of the oldest towns in Pahang. Raub district consist of Tras, Batu Talam, Dong, Sang Lee, Sungai Chetang, Bukit Fraser, Bukit Koman, Simpang Kalang, Cheroh, Sempalit, Sungai Ruan, Sungai Krau, Sungai Lui, Sungai Chalit, Kampung Pintu Padang, Felda Krau, Felda Tersang, Pos Buntu, Kampung Ulu Sungai,  Kampung Batu Malim, and Felda Lembah Klau. The  areas are divided into seven mukim or divisions, namely,  Gali, Batu Talam, Semantan Hulu, Tras, Hulu Dong, Sega Dong.

Raub is a historic gold mining settlement. Old stories tell of how in the early 19th century, an old man and his two sons found gold deposits every time they scooped the earth in Raub. Hence, the town and the district came to be known as "Raub," which means "scoop" in Malay.

Like the rest of Pahang, or the country, for that matter, during the durian season, collection centres along the narrow road from Raub to Sg Klau are stocked with baskets and baskets of the fruit. Raub durian is famous. It is great to be in the area during that time.

Land Located: SANG LEE TOWN, RAUB PAHANG
* Currently plant with young oil palm tree,
* 3.5 years tree, ready 3 layer of oil palm
* Clear waterfall river just beside the land
* Well maintain and Landlord take care of weeds and do ballet every month.
* Access Ready ( Hilux or Four wheel vehicle)

TENURE  : FREEHOLD
TOTAL PLOTS  : 3
LAND STATUS  : AGRICULTURE
OWNERSHIP  : INDIVIDUAL
LAND AREA  : 15.5 ACRE
TOTAL LAND AREA  : 675,180  SQ .FT

PRICE PER ACRE  : RM 75K PER ACRE
TOTAL SELLING PRICE  : RM  1.163M

Agent
Abbey Yap
+6019 689 0772
abbey@property2buy.com

Subject Land Title

    


Subject Land Picture's 

  

  

  

     

Blog Felda: <b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jan 2013 12:00 AM PST

Raub is both a town and a district in Pahang, Malaysia. The town is situated 110km from Kuala Lumpur and 265km from Kuantan. Raub is one of the oldest towns in Pahang. Raub district consist of Tras, Batu Talam, Dong, Sang Lee, Sungai Chetang, Bukit Fraser, Bukit Koman, Simpang Kalang, Cheroh, Sempalit, Sungai Ruan, Sungai Krau, Sungai Lui, Sungai Chalit, Kampung Pintu Padang, Felda Krau, Felda Tersang, Pos Buntu, Kampung Ulu Sungai,  Kampung Batu Malim, and Felda Lembah Klau. The  areas are divided into seven mukim or divisions, namely,  Gali, Batu Talam, Semantan Hulu, Tras, Hulu Dong, Sega Dong.

Raub is a historic gold mining settlement. Old stories tell of how in the early 19th century, an old man and his two sons found gold deposits every time they scooped the earth in Raub. Hence, the town and the district came to be known as "Raub," which means "scoop" in Malay.

Like the rest of Pahang, or the country, for that matter, during the durian season, collection centres along the narrow road from Raub to Sg Klau are stocked with baskets and baskets of the fruit. Raub durian is famous. It is great to be in the area during that time.

Land Located: SANG LEE TOWN, RAUB PAHANG
* Currently plant with young oil palm tree,
* 3.5 years tree, ready 3 layer of oil palm
* Clear waterfall river just beside the land
* Well maintain and Landlord take care of weeds and do ballet every month.
* Access Ready ( Hilux or Four wheel vehicle)

TENURE  : FREEHOLD
TOTAL PLOTS  : 3
LAND STATUS  : AGRICULTURE
OWNERSHIP  : INDIVIDUAL
LAND AREA  : 15.5 ACRE
TOTAL LAND AREA  : 675,180  SQ .FT

PRICE PER ACRE  : RM 75K PER ACRE
TOTAL SELLING PRICE  : RM  1.163M

Agent
Abbey Yap
+6019 689 0772
abbey@property2buy.com

Subject Land Title

    


Subject Land Picture's 

  

  

  

     

Blog Felda: <b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Apr 2013 12:00 AM PDT

Blog Felda: <b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Feb 2013 12:00 AM PST

<b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 25 Feb 2013 12:00 AM PST

<b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 25 Feb 2013 09:41 PM PST

Official GAYOUR Blogsite: <b>FELDA</b> KOPIH, NISMILAN

Posted: 25 Feb 2013 02:28 AM PST

 KEMBARA SENI BALAI SENI VISUAL NEGARA
14 RABIUL AKHIR 1434H – 25 FEB 2013

Masa sekolah rendah dan menengah kat kampung dulu, gua ada ramai kawan-kawan dari felda atau tanah rancangan. Dapat kenal kawan-kawan ni dengan perwatakan agak lasak, kasar dan agresif temasuk trademark mereka, kasut penuh selut tanah merah! Bukan menghina tapi itulah keadaan felda di awal tahun 80an dulu. Jalan masih tanah merah. Gua gak penah rasa jalan kampung tanah merah sebelum ditar. Dari kawan-kawan felda ni la gua dapat rasa makan buah kelapa sawit sira gula yang diorang bawak sebagai bekal makan. Habih kuning mulut dan gigi! HEH!

Masyarakat perlu dididik mengenai seni grafiti. Apa itu seni grafiti, teknik, peluang dan hala tuju perlu diterangkan. Bila berilmu, tak la sakit hati dan mata tengok tembok, dinding balai raya, dewan orang ramai, tandas sekolah, tandas rumah ketua blok, reban ayam atau badan lembu, kambing digrafitikan ikut suka hati! Lebih teruk,  kata-kata lucah, cacian atau hinaan disembur di merata tempat. Gua rasa nak gak menyembur spray tu tapi bila tengok anak-anak lebih seronok, biar la mereka berseronok.
 
Gua kata tadi, gua ada ramai kawan-kawan dari felda, baik dari felda Sungai Lui, Lui Timur, Lui Muda, Jelai, Palong, Pasoh, Serting Hilir, Air Hitam, Pasir Besar temasuk Felda Kopih. Sekian lama sejak habih sekolah menengah, memang tak jumpa lagi dengan kawan-kawan ni. Pada hari kedia program, sorang budak sekolah tahun enam menemui gua dan berkata, " Pakcik konal tak bapak ese namo eh Saad?. Bapak ese ponah satu kelas dengan pakcik maso sekolah rendah dulu, Kelas 6B". Saad, Kelas 6B? Macam ponah donga namo ni. Maso sekolah rendah dulu ado duo kelas yo. Kelas 6A, kelas budak-budak pandai. Kelas 6B plak untuk murid-murid rakus, liar, buas, ganas dan kurang akal. Kelas den dengan Saad! Bekerut gua mengingatkan Saad dan kelas 6B lebih 30 tahun yang lalu! ARGHHHHHHH!



Petang ni hari terakhir ado macam-macam acara. Mewarna, sukan rakyat, masak-masak, buek kek, penyampaian hadiah, pesembahan gendang, silat dan acara penutup. Habih orang felda datang beduyun-duyun. Hari ni dengan ketentuanNya, gua betemu semula dengan Saad, sorang sahabat yang sekian lama terpisah kek Felda Kopih. Beliau bukan orang Felda Kopih, beliau dari Kampung Temeris, sebelah Felda Kopih. Dulu samo satu sekolah dari darjah satu sampai darjah 6B kek Sekolah Kebangsaan Jempol. Masuk sekolah Menengah Datuk Mansor, kami tak samo kelas. Saad masuk aliran teknik, den plak masuk pertanian.
Saad masih kat Kampung Temeris besama isteri dan anak-anak dari dulu sampai sekarang. "Komik robot ekau dulu ado laie tak?", Saad tanyo den. "Mano ado laie. Hilang. Tak tau sapo ghembat!". Saad masih ingat komik robot dan lawan-lawan yang gua buat masa sekolah dulu. Guapun dah ilang ingatan pasal komik tu. Maso tu gua banyak lukis komik dalam buku latihan dan bagi kawan-kawan tengok dan baca - free! Alangkah seronoknya kalo komik-komik tu masih ada. Moga Saad dan keluarga sihat, bahagia dan dirahmati Allah sentiasa. Gitu gak pada semua sahabat-sahabat sekolah dari felda dulu. Betemu dengan Saad mengingatkan pada kenangan lama walau 30 tahun telah berlalu.

Selain jumpo Saad, gua gak jumpa sorang sahabat bloger, encik Q pegawai dari Agensi Antidadah Kebangsaan Kuala Pilah, Nismilan yang datang sebagai wakil AADK yang nak kawen tak lamo laie. Harharhar!
Terima kasih pada encik Shamsul dan Balai Seni Visual Negara atas jemputan. Gua suka dengan program dekat dan menghampiri rakyat/orang ramai cam ni. Boleh jumpa ramai orang tua dan muda. Petang ni ramai warga emas, peneroka generasi pertama yang membuka, mengusaha dan memajukan tanah rancangan datang. Generasi yang begitu banyak bekorban dan merasa segala pahit, kelat, azab, seksa dan seronoknya
menjadi peneroka.  Kedut di wajah mereka menceritakan segala kepayahan yang telah dilalui. Tak ketinggalan peminat kartun oldskool yang datang menemui dan begambar kenangan-kenangan dengan gua. Ramai rupanya peminat oldskool kek Kopih ni.  Sorang peminat datang dengan emaknya dan menunjukkan sekeping gambar lukisan watak Slash yang beliau lukis dan warna untuk gua tandatangan. "Melukih yo kojo eh dio ni!" Ujar omak beliau. Seronoknya dapat jumpa peminat begini. Moga aktiviti/program anjuran BSVN ni akan terus diperkasakan pengisiannya dan memberi banyak maklumat, kefahaman dan manfaat pada ramai rakyat mengenai seni. Terimo kasih semua.




Blog Felda: <b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jan 2013 12:00 AM PST

Raub is both a town and a district in Pahang, Malaysia. The town is situated 110km from Kuala Lumpur and 265km from Kuantan. Raub is one of the oldest towns in Pahang. Raub district consist of Tras, Batu Talam, Dong, Sang Lee, Sungai Chetang, Bukit Fraser, Bukit Koman, Simpang Kalang, Cheroh, Sempalit, Sungai Ruan, Sungai Krau, Sungai Lui, Sungai Chalit, Kampung Pintu Padang, Felda Krau, Felda Tersang, Pos Buntu, Kampung Ulu Sungai,  Kampung Batu Malim, and Felda Lembah Klau. The  areas are divided into seven mukim or divisions, namely,  Gali, Batu Talam, Semantan Hulu, Tras, Hulu Dong, Sega Dong.

Raub is a historic gold mining settlement. Old stories tell of how in the early 19th century, an old man and his two sons found gold deposits every time they scooped the earth in Raub. Hence, the town and the district came to be known as "Raub," which means "scoop" in Malay.

Like the rest of Pahang, or the country, for that matter, during the durian season, collection centres along the narrow road from Raub to Sg Klau are stocked with baskets and baskets of the fruit. Raub durian is famous. It is great to be in the area during that time.

Land Located: SANG LEE TOWN, RAUB PAHANG
* Currently plant with young oil palm tree,
* 3.5 years tree, ready 3 layer of oil palm
* Clear waterfall river just beside the land
* Well maintain and Landlord take care of weeds and do ballet every month.
* Access Ready ( Hilux or Four wheel vehicle)

TENURE  : FREEHOLD
TOTAL PLOTS  : 3
LAND STATUS  : AGRICULTURE
OWNERSHIP  : INDIVIDUAL
LAND AREA  : 15.5 ACRE
TOTAL LAND AREA  : 675,180  SQ .FT

PRICE PER ACRE  : RM 75K PER ACRE
TOTAL SELLING PRICE  : RM  1.163M

Agent
Abbey Yap
+6019 689 0772
abbey@property2buy.com

Subject Land Title

    


Subject Land Picture's 

  

  

  

     

Blog Felda: <b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jan 2013 12:00 AM PST

Raub is both a town and a district in Pahang, Malaysia. The town is situated 110km from Kuala Lumpur and 265km from Kuantan. Raub is one of the oldest towns in Pahang. Raub district consist of Tras, Batu Talam, Dong, Sang Lee, Sungai Chetang, Bukit Fraser, Bukit Koman, Simpang Kalang, Cheroh, Sempalit, Sungai Ruan, Sungai Krau, Sungai Lui, Sungai Chalit, Kampung Pintu Padang, Felda Krau, Felda Tersang, Pos Buntu, Kampung Ulu Sungai,  Kampung Batu Malim, and Felda Lembah Klau. The  areas are divided into seven mukim or divisions, namely,  Gali, Batu Talam, Semantan Hulu, Tras, Hulu Dong, Sega Dong.

Raub is a historic gold mining settlement. Old stories tell of how in the early 19th century, an old man and his two sons found gold deposits every time they scooped the earth in Raub. Hence, the town and the district came to be known as "Raub," which means "scoop" in Malay.

Like the rest of Pahang, or the country, for that matter, during the durian season, collection centres along the narrow road from Raub to Sg Klau are stocked with baskets and baskets of the fruit. Raub durian is famous. It is great to be in the area during that time.

Land Located: SANG LEE TOWN, RAUB PAHANG
* Currently plant with young oil palm tree,
* 3.5 years tree, ready 3 layer of oil palm
* Clear waterfall river just beside the land
* Well maintain and Landlord take care of weeds and do ballet every month.
* Access Ready ( Hilux or Four wheel vehicle)

TENURE  : FREEHOLD
TOTAL PLOTS  : 3
LAND STATUS  : AGRICULTURE
OWNERSHIP  : INDIVIDUAL
LAND AREA  : 15.5 ACRE
TOTAL LAND AREA  : 675,180  SQ .FT

PRICE PER ACRE  : RM 75K PER ACRE
TOTAL SELLING PRICE  : RM  1.163M

Agent
Abbey Yap
+6019 689 0772
abbey@property2buy.com

Subject Land Title

    


Subject Land Picture's 

  

  

  

     

<b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 03 Feb 2014 12:00 AM PST


PERNAH dengar atau mencuba masakan kari kepala kambing. Mungkin ada yang tidak lalu makan sebaik mendengarnya. Namun, bagi sesetengah orang ia adalah hidangan istimewa yang amat menyelerakan dan satu masa dahulu sangat terkenal di perkampungan tradisional Melayu.
Contohnya di Rembau dan Jelebu, Negeri Sembilan, masih terdapat adat kenduri-kendara yang mengamalkan hidangan kari kepala kambing. Di kedua-dua daerah itu, yang mengamalkan adat Perpatih, masih ada yang akan menghidangkan masakan itu terlebih dahulu untuk dijamah oleh Buapak (ketua) atau Tok Empat sebelum ia dihidangkan kepada saudara-mara terdekat dan tetamu lain.
Baru-baru ini, Pengurus Felda Sungai Lui, Ahmad Said Hassan, 55, telah menyambut kelahiran cucu sulungnya dengan kenduri doa selamat berserta akikah dan tahlil secara gotong-royong di Felda berkenaan.
Teknik yang teliti
Proses penyediaan mudah iaitu selepas disembelih dan dibersih, kepala kambing dikumpul dan dipanggang hingga hangus sebelum tanduknya dibuang dan kesan hangus dikikis hingga bersih.
Jangan sesekali gunakan parang atau kapak untuk membelah kepala kambing sebaliknya, ia memerlukan kemahiran dan teknik tertentu bagi mengelakkan otak kambing daripada hancur.
"Gunakan pisau tajam untuk membuat hirisan bermula dari rahang hingga ke leher kambing, ngangakan mulut kambing dan tarik dua rahang ke arah berbeza secara perlahan-lahan hingga kepala terbelah dua," kata Ahmad Said.
Membelah bahagian tengkorak juga memerlukan ketelitian dan kesabaran yang tinggi.
"Ketuk tengkorak perlahan-lahan menggunakan hujung tajam mata pisau ala-ala tukang yang membuat ukiran kayu. Ini untuk memastikan ia retak secara lurus dan bentuk otak dapat dikekalkan dalam dua bahagian.
"Gigi dan telinga kambing ditanggal dan dibuang, manakala bahagian lidah pula dikeluarkan kerana ia paling enak digoreng menggunakan tepung rangup Goreng Pisang Crispy Cap Masjid," jelasnya lagi.
Beliau memilih tepung serbaguna keluaran Felda itu yang bukan sahaja sesuai diadun menjadi jemput-jemput, malah untuk menggoreng ayam, udang, sukun dan tempe selain dijamin halal serta bersih.
Sementara itu, ambil tali perut kambing, yang dibersihkan menggunakan air kapur, dan lilit kepala kambing tadi dengan berhati-hati bagi mengekalkan kedudukan otak dalam tengkoraknya.
Istimewa dari Sungai Lui
Jika mengikut resipi Sungai Lui, kepala kambing yang telah dililit perlu direbus dalam air kelapa sehingga kulit menjadi sangat lembut sebelum dimasak menggunakan serbuk kari kambing.
"Lagipun bahagian kari kepala kambing yang paling sedap ialah otak dan kulitnya," tambah bapa kepada enam anak yang telah berkhidmat 35 tahun di Felda Negeri Sembilan.

DI Syria, kepala kambing sering dihidang dengan nasi mandy Yaman.



Cara masakan kari kepala kambing berbeza bergantung kepada tempat. Di Negeri Sembilan, masakan itu hanya mengandungi kepala kambing dan kentang semata-mata yang enak dimakan bersama sambal belacan serta pajeri terung.
Di Kedah, ia biasanya dimasak bersama umbut pisang manakala di kawasan Pantai Timur kepala kambing biasanya dicampur bersama daging kambing dan mumbang iaitu tempurung kelapa muda yang lembut untuk dimasak ala gulai kawah.
Kari yang sudah dimasak
Melihatkan gulai kari itu masih mengekalkan bentuk kepala kambing, tidak hairan kalau ada yang tidak sanggup memakannya, tetapi bagi Ahmad Said tiada apa yang perlu dirisaukan kerana kambing itu disembelih sempurna.
"Lagipun sebagai akikah, seluruh tubuh haiwan itu dari kepala hingga ekor dimanfaatkan sepenuhnya dan hanya dijamu kepada orang Islam," jelasnya sambil menambah bahagian kaki dan tulang kambing pula enak dimasak sup.
Untuk catatan, akikah bagi seorang bayi adalah dua ekor kambing bagi anak lelaki dan seekor kambing bagi anak perempuan. Namun, bagi orang yang berkemampuan lebih afdal jika melakukan akikah dengan tujuh ekor kambing atau seekor lembu atau unta bagi seorang anak.
Kepala kambing Jordan
Berbeza pula hidangan masakan kepala kambing di negara-negara Arab.
Hidangan masakan kepala kambing yang disaji sebagai sup mahupun sandwic adalah paling popular dan menjadi tumpuan khususnya pelajar Malaysia di ibu kota Jordan, kata Pengurus Agensi Pelancongan HZ Travel & Tour Sdn. Bhd., Muhamad Hazimin Sulaiman.
"Rasanya sesiapa yang pernah belajar atau tinggal di sana pasti pernah menikmati keenakan sup kepala kambing yang dimakan bersama nasi di sebuah restoran popular, Restoran Kaherah, yang terletak di Balad Amman," jelasnya.
Bagaimanapun, jika ke Balad Amman, beliau lebih gemar mengunjungi kawasan Souq Khadr Balad bagi menikmati sup kepala kambing di Restoran Anwar Quds serta sandwic kepala kambing yang terkenal di Cafe Hanani.
"Di kawasan Shariq Sagaf Sil pula, ada sebuah restoran popular bernama Abu Musa hanya menyediakan masakan dengan membakar atau merebus bahagian otak, hati, testis, limpa dan kepala kambing untuk dimakan dengan roti," tambah beliau.
Berbeza dengan cara di Jordan yang menghidangkan kepala kambing lengkap dengan tulangnya kepada pelanggan, peniaga makanan di Syria meracik dan mengasingkan isi kepala kambing dari tulangnya sebelum dihidang.
"Jika ke Syria pula, hidangan kepala kambing paling enak dimasak dalam nasi mandy Yaman," kata Muhamad Hazimin.

Leave a Reply

Raja Alias

G. Musang

J. Bahru

Terengganu

A. Setar