{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Varia

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Varia


Barangan berjenama dipos dengan kapal

Posted:

Barangan berjenama dipos dengan kapal

Barangan berjenama dipos dengan kapal

Oleh NADIA SHAIFUL BAHARI

ANTARA barangan yang ditempah oleh pelanggan dan sedia untuk dipos.


STRATEGI pemasaran dalam perniagaan sudah beralih kepada satu tahap baharu iaitu menerusi promosi di laman sosial. Terkini, laman sosial instagram menjadi antara medium paling berkesan untuk meraih perhatian pelanggan.

Fenomena tersebut dilihat sebagai satu perkembangan baik dalam dunia perniagaan kerana bakal pelanggan berpeluang mencuci mata di alam maya sebelum membuat keputusan. Persaingan antara peniaga turut disifatkan sengit kerana saling bertanding untuk menawarkan keistimewaan barangan masing-masing pada harga yang berpatutan.

Jika kena gaya, si peniaga mampu meraih keuntungan berlipat kali ganda kerana kos sewa tapak sudah dapat dijimatkan. Perniagaan boleh dijalankan dengan hanya memiliki barangan dan akaun laman sosial.

Kru Kosmo! tertarik dengan akaun instagram yang menjual barangan berjenama dari England dan menawarkan perkhidmatan penghantaran ke Malaysia pada harga cukup berpatutan. Akaun yang bernama uk_station itu dimiliki oleh rakyat Malaysia yang masih meneruskan pengajian di negara berkenaan. Perkembangan mengenai perniagaan mereka juga boleh diakses di laman Facebook, UK Station.

Pemiliknya, Muhammad Hatta Ghazali, 25, dan isterinya, Siti Nor Zulaikha Kamarulzaman, 24, mendapat idea untuk menjalankan perniagaan barangan berjenama merentasi benua kerana ingin melihat rakyat Malaysia memiliki barangan tersebut pada harga yang jauh lebih murah berbanding pasaran tempatan.

Kumpul wang

"Jika kami mampu memiliki barangan berjenama antarabangsa di sini, kami juga mahu melihat keluarga, rakan-rakan dan orang ramai mendapat peluang yang sama.

"Kami sedar bahawa rakyat kita berada dalam kelompok pendapatan sederhana. Jadi, kami memperkenalkan konsep bayaran sebanyak tiga kali sehingga barangan yang diingini selamat tiba kepada pelanggan," ujar Muhammad Hatta melalui kiriman e-mel kepada Kosmo!.

BARANGAN yang selamat tiba di tanah air perlu dibuka dan diasingkan sebelum dipos kepada pelanggan.


Harga barangan tertakluk pada jenis dan harga pasaran yang dijual di England. Setakat ini, julat harga barangan bermula dari RM150 hingga RM3000 seunit.

Bagi memastikan harga barangan berjenama yang diidam pelanggan ditawarkan pada kadar mampu milik, mereka menggunakan khidmat pengeposan ke Malaysia dengan kapal yang mengambil masa selama dua bulan untuk tiba di Malaysia. Sementara pelanggan menunggu barangan tiba, mereka boleh mengumpul wang untuk membuat bayaran kedua dan ketiga sehingga mereka menerima barangan yang ditempah.

Antara barangan yang ditawarkan di uk_station ialah set barangan dapur berjenama Tefal, Andrew James, Kenwood, Morphy Richards dan Richardson Sheffiled.

Tidak terkecuali, pakaian, jam tangan, beg dan pewangi turut dijual. Jenama yang sering mendapat permintaan daripada pelanggan ialah Tod's, Clarks, Kurt Geiger, Michael Kors, Adidas, Nike, Fred Perry, Ralph Lauren, Hard Rock London, Ben Sherman, Ted Baker, Superdry dan Dr. Martens.

Muhammad Hatta yang berasal dari Kuala Nerang, Kedah merupakan pelajar sarjana muda Sains Komputer di Universiti Brunel London, England, manakala Siti Nor Zulaikha sedang menuntut dalam bidang sarjana muda Komputer Forensik di Universiti South Wales, England.

Mereka berdua memulakan perniagaan tersebut sekitar bulan September 2013 yang hanya diketahui oleh keluarga terdekat. Biarpun menjalankan perniagaan secara sambilan, kedua-dua pemilik uk_station tersebut bijak membahagikan masa dengan pelajaran agar matlamat utama iaitu menuntut ilmu di bumi Eropah tidak terjejas.

"Sepanjang menguruskan perniagaan ini, kami berdua tidak pernah rasa terbeban. Bagaimanapun, kadangkala kami terpaksa membalas pertanyaan pelanggan agak lewat ekoran kesibukan mengikuti pengajian dan perbezaan masa antara England dan Malaysia iaitu sebanyak lapan jam," jelasnya.

Buku soal jawab pemakaian tudung

Posted:

Buku soal jawab pemakaian tudung

Buku soal jawab pemakaian tudung

MOHD. SOLLEH menunjukkan buku terbaharunya yang berada di pasaran pada hujung bulan lalu.


"BETULKAH menutup aurat itu wajib? Tudung merupakan simbol penindasan wanita! Tunggulah sehingga tua nanti."

Persoalan di atas merupakan sebahagian daripada alasan yang diberikan oleh golongan wanita dalam buku kelima karya Mohd. Solleh Ab. Razak, 29, yang berjudul Auratku Maruahku.

Menurut anak kelahiran Kota Bharu, Kelantan itu, buku yang telah berada di pasaran pada hujung bulan lalu tersebut ditulis selepas mendapati ramai wanita sering memberi alasan untuk tidak memakai tudung dan menutup aurat.

"Kaum wanita sering memberi alasan sehingga menimbulkan kemusykilan dan kekeliruan berkaitan kewajipan wanita Muslimah berpakaian mengikut syariat Islam.

"Kaedah dan keperluan menutup aurat dengan sempurna semakin dikaburi oleh fesyen dan gaya hidup masyarakat Islam moden," katanya ketika ditemui Kosmo! baru-baru ini.

Ujarnya, buku hasil kerjasama beliau dan isterinya, Siti Nur Fatimah Hassan itu cuba merungkai semua keraguan dan kemusykilan kaum wanita dengan persembahan kandungan dalam bentuk soal jawab bagi memudahkan pembaca memahami kepentingan syariat itu.

Nasihat

Tambah bapa kepada lima cahaya mata itu, setiap persoalan dijawab berserta huraian, rujukan al-Quran dan hadis serta ilustrasi bagi menarik minat para pembaca terutamanya golongan remaja.

"Buku ini menjawab 30 alasan yang sering diberikan oleh wanita untuk tidak menutup aurat berkonsepkan nasihat daripada seorang kakak kepada adik secara santai," katanya sambil memberitahu genre permasalahan masyarakat sering menjadi pilihan dalam penulisannya.

BUKU Auratku Maruahku menjawab 30 alasan yang sering diberikan oleh wanita untuk tidak menutup aurat.


Beliau yang berkelulusan dalam bidang sarjana di Jabatan al-Quran dan al-Hadis, Akademik Pengajian Islam, Universiti Malaya memaklumkan, buku setebal 151 muka surat itu sesuai dijadikan bahan bacaan usrah, rujukan di perpustakaan dan hadiah.

Mengulas berkenaan pembabitannya dalam bidang penulisan, beliau berkata, minatnya untuk menulis timbul ketika sedang belajar memahirkan diri menaip menggunakan papan kekunci komputer ketika menuntut di universiti. Ketika itu, beliau menaip semula buku-buku karya Ustaz Pahrol Mohd. Joui dan Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi.

Manfaat

Beliau yang juga merupakan imam di Masjid al-Taqwa, Taman Tun Dr. Ismail (TTDI), Kuala Lumpur berkata, satu ketika timbul perasaan untuknya menghasilkan sesuatu yang mampu memberi manfaat kepada orang lain seperti karya-karya penulis kegemarannya itu.

"Hasilnya, pada tahun 2011, saya berjaya menyiapkan sebuah buku bertajuk Wasiat Ulama. Buku tersebut mendapat sambutan yang sangat menggalakkan apabila berjaya dijual hampir 20,000 naskhah.

"Selepas kejayaan buku pertama itu, saya semakin bersemangat untuk menulis dan berjaya menyiapkan tiga lagi buah buku antaranya, Anakku Seorang Hafiz, Melahirkan Anak Pencinta al-Quran dan Sehingga al-Quran Terpahat di Hati.

Selain kerjaya sebagai imam masjid, beliau juga merupakan guru di Sekolah Menengah Islam IQKL, TTDI, Kuala Lumpur.

Katanya, walaupun sibuk dengan aktiviti seharian, namun disebabkan minat mendalam terhadap bidang penulisan, beliau akan meluangkan sedikit masa untuk mencari bahan-bahan penulisan dan menulis.

"Apabila dapat idea untuk menulis, saya terus tulis di nota-nota kecil dan kemudiannya dikembangkan dengan mencari bahan-bahan di perpustakaan dan menulis sekiranya ada kelapangan," kata beliau.

Kini, beliau sedang menyiapkan buku kesinambungan daripada Auratku Maruahku yang bakal dikeluarkan dalam tahun ini.

Buku berjudul Divi Solehah itu memberi fokus mengenai cara pemakaian tudung, menutup aurat dan penampilan diri yang betul seperti disyariatkan oleh Islam.

Maritim aset kekuatan Esscom

Posted:

Maritim aset kekuatan Esscom

Maritim aset kekuatan Esscom

Oleh MOHD. YUNUS YAKKUB


AKTIVITI pembanterasan kemasukan PATI ke negara ini turut menjadi tumpuan Maritim Malaysia.


TIDAK dinafikan laut boleh menjadi kawan kepada manusia apabila dijadikan sebagai laluan untuk urusan perdagangan mahupun perhubungan dua hala melibatkan negara.

Namun, laut juga boleh menjadi platform permusuhan misalnya, laluan utama anasir jahat untuk sampai ke darat sebelum mencetuskan pencerobohan.

Selepas insiden pencerobohan pengganas Sulu di Kampung Tanduo, Lahad Datu pada 12 Februari tahun lalu, pelbagai cadangan disuarakan bagi mengatasi masalah tersebut.

Penubuhan Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) yang meliputi kawasan sepanjang 1,400 kilometer di pesisir pantai Sabah dianggap sebagai langkah paling tepat dengan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) yang bertanggungjawab mengawal perairan negara.

Kesiapsiagaan

Ketua Pegawai Staff Operasi Maritim Malaysia di Esscom, Laksamana Pertama Maritim M. Karunanithi berkata, kesiapsiagaan pasukan tersebut terus kukuh melalui pembangunan lima buah posnya sebelum 1 Jun tahun ini.

Katanya, ia melibatkan pos di Kinabungan (Pitas), Beluran, Felda Sahabat, Kunak dan Inderasabah (Tawau).

"Sebelum ini, kita mempunyai lima pos utama iaitu di Kudat, Sandakan, Lahad Datu, Semporna dan Tawau.

"Tambahan lima pos ini akan memudah dan meningkatkan pemantauan keselamatan khususnya di setiap 60 batu nautika di sekitar Zon Selamat Pantai Timur Sabah di bawah Esscom.

"Ini termasuklah pemantauan dalam aspek pencemaran maritim oleh golongan tidak bertanggungjawab, pengedaran dadah, lanun laut serta pencerobohan pendatang asing tanpa izin (PATI)," katanya ketika ditemui di Pejabat Pentadbiran Esscom di Lahad Datu baru-baru ini.

Melalui pos kawalan itu, secara langsung menunjukkan bahawa kerajaan begitu serius dalam menonjolkan kekuatan dan mempamerkan keyakinan kepada penduduk di sekitar Pantai Timur Sabah selepas insiden pencerobohan pengganas Sulu.


DUA anggota Maritim Malaysia sedang melakukan rondaan di perairan Sabah.


Ujar Karunanithi, tumpuan penugasan maritim turut dikhususkan dengan melibatkan lima kawasan penumpuan dari Kudat ke Tawau.

"Sehubungan itu, kita telah mengatur gerak masing-masing tujuh buah kapal dan bot dalam mengawal perairan sepanjang Zon Selamat Sabah Timur (Esszone), 24 jam setiap hari.

"Pada masa sama, kita juga sentiasa menjalankan operasi bersepadu dan terkoordinasi bersama agensi lain seperti Angkatan Tentera Malaysia dan Pasukan Polis Marin dalam menentukan keselamatan perairan negara terpelihara," katanya.

Sebagai rekod, Karunanithi berkata, pihaknya telah melakukan 3,042 pemeriksaan dengan 82 tangkapan meliputi PATI, penyeludupan dan kesalahan mengikut Ordinan Perkapalan Saudagar 1952 iaitu sepanjang Mac hingga Disember 2013.

Sesuai dengan tugasnya sebagai 'penjaga' maritim Esscom, elemen Pasukan Tindakan Khas (PTK) Maritim Malaysia atau dikenali Starteam turut diserapkan bagi memastikan kemantapan pengawalan dan penguatkuasaan.

Keupayaan PTK juga sememangnya telah dikenali setanding dengan pasukan khas lain dalam negara dengan menerima latihan sama seperti unit Pasukan Khas Laut (Paskal) dan Pasukan Khas Udara (Paskau).


KARUNANITHI (empat dari kiri) bersama anggota tentera di Pos Sahabat ketika menjalankan tugas bersama di Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom).


Tindakan pantas

Ia diakui oleh Laskar Kanan Maritim, Mohd. Farizal Che Harun yang memberitahu tugas mereka adalah berada di barisan hadapan dalam sesuatu operasi yang memerlukan tindakan pantas, cepat dan berkesan dalam memerangi keganasan, pencerobohan dan menyelamat.

"Sebagai anggota dalam PTK, kecekapan para anggota dari segi kemahiran dan fizikal harus berada di tahap optimum dengan pemilihan anggotanya dilakukan mengikut standard diguna pakai dalam pasukan elit lain.

"Kehadiran kami, secara langsung menunjukkan kesiapsiagaan seluruh pasukan keselamatan bagi memastikan kedaulatan negara terjaga," katanya yang diserapkan sejak tahun 2004.

Dalam memastikan sesuatu operasi lebih berkesan, ramai melupakan bahawa tugas selaku ketua bot pemintas turut memainkan peranan penting serta tidak keberatan dikatakan bertindak peninjau utama.

"Berada di laut lebih berbahaya berbanding daratan dengan risiko keselamatan anggota sangat tinggi melihat kepada aspek bantuan dan kawasan persembunyian agak terhad.

"Sekiranya diberikan penugasan, ketua bot mempunyai masa dua hingga tiga jam bagi mencari kawasan sesuai bagi tujuan pemantauan secara menyeluruh bergantung kepada operasi diberikan," kata Ketua Bot Pemintas Kilat Maritim Malaysia di Lahad Datu, Bintara Muda Maritim, Ahmad Zaharudin Baharudin.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat