{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Sukan


Tiada keistimewaan buat TMJ - Taufek

Posted: 18 Feb 2014 11:52 AM PST

KUALA LUMPUR - Presiden Persatuan Bolasepak Negeri Johor (PBNJ), Tunku Ismail Idris tidak akan mendapat layanan istimewa daripada Jawatankuasa Tatatertib Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) jika beliau antara individu yang akan dipanggil bagi memberi keterangan berhubung insiden di dalam terowong ke bilik persalinan semasa perlawanan Johor Darul Tazim dengan T-Team di Stadium Tan Sri Haji Hassan Yunos, Johor Bahru awal bulan ini.

Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib FAM, Datuk Taufek Abdul Razak berkata, Tunku Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail perlu hadir sendiri ke Wisma FAM untuk memberi keterangan jika beliau menerima surat pertuduhan berhubung insiden itu, yang dijangka dikeluarkan oleh badan induk bola sepak negara itu dalam masa terdekat.

Seolah-olah memberi bayangan sepenuhnya bahawa TMJ akan mendapat surat pertuduhan berkenaan, Taufek menegaskan semua pihak perlu mengikut prosedur yang ditetapkan tanpa mengambil kira latar belakang sesiapa, seperti mana dalam kes terdahulu apabila beliau didakwa di bawah Artikel 88 kerana menghina FAM pada 9 Mac tahun lalu.

Perlawanan antara Johor Darul Tazim dengan T-Team dalam pusingan kedua Piala FA di Larkin pada 1 Februari lalu terpaksa ditangguhkan selepas pasukan pelawat enggan meneruskan aksi babak kedua, serta mendakwa pemainnya, Evaldo Goncalves dan jurulatih kecergasan pasukan, Stefano Impagliazzo dikasari oleh pemimpin tinggi JDT di dalam terowong ketika menuju ke bilik persalinan pemain semasa rehat.

JDT telah diberikan kemenangan percuma 3-0 oleh Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JKPT) FAM namun kes yang melibatkan pemain dan jurulatih yang berasal dari Brazil itu masih menunggu siasatan.

Goncalves dan jurulatih kecergasan, Stefano Impagliazzo telah membuat laporan polis, mendakwa mereka dikasari oleh pegawai tinggi PBNJ. Mereka turut mendapatkan pemeriksaan doktor.

Sekiranya surat pertuduhan itu dikeluarkan terhadap TMJ, saya boleh beri jaminan tiada sebarang keistimewaan akan diberikan kepadanya dalam soal siasatan, beliau juga perlu mengikut saluran undang-undang yang kita tetapkan.

Seperti mana amalan, jika beliau mengaku bersalah, beliau kena mengisi Borang A dan sebarang hukuman terhadap beliau akan diputuskan dalam mesyuarat tanpa kehadiran beliau.

Namun, jika beliau mengaku tidak bersalah dengan mengisi Borang B, perbicaraan akan dilakukan dan semua pihak termasuk pengurusan T-Team serta doktor yang merawat tahap kecederaan Goncalves dan Impaglazzio malahan TMJ sendiri kena hadir ke Wisma FAM," kata Taufek ketika dihubungi semalam.

Kata-kata Taufek itu sekali gus menafikan sebarang spekulasi yang mengatakan FAM terpaksa pergi menghadap TMJ sekiranya perbicaraan ke atas Presiden PBNJ perlu dilakukan bagi membantu siasatan terhadap kes berkenaan.

Sebelum ini, TMJ pernah digantung selama enam bulan dan didenda RM18,000 atas dua pertuduhan di bawah Artikel 88 Statut FAM kerana mengkritik mutu pengadilan yang disifatkan begitu lemah.

Dalam masa sama, Taufek mengesahkan laporan Gara-Gara Tulisan Doktor oleh Mingguan Malaysia pada 16 Februari lalu adalah benar dan mengakui tulisan doktor yang memeriksa kecederaan Goncalves dan Impagliazzo menjadi punca surat pertuduhan lambat dikeluarkan.

Kelantan berpeluh sebelum mara

Posted: 18 Feb 2014 11:52 AM PST

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

Pemain Kelantan, Mohd Shawky Aly (jersi 17) bersaing dengan pemain PKNS, Karlo Primorac (jersi 10) untuk merebut bola di udara dalam perlawanan suku akhir kedua Piala FA di Selayang malam tadi.

SELAYANG - Kelantan berada pada landasan terbaik untuk memenangi Piala FA buat kali ketiga berturut-turut apabila berjaya membenam PKNS dengan agregat 6-5 selepas mencatat keputusan seri 3-3 dalam perlawanan suku akhir kedua di Stadium Selayang malam tadi.

Lawan juara 2012 dan 2013 itu pada separuh akhir nanti adalah pasukan dari Liga Perdana, Felda United yang mengejutkan Sarawak dalam satu lagi perlawanan.

Hadir di Selayang berbekalkan kemenangan 3-2 di Kota Bharu, Kelantan sempat resah apabila The Red Ants hanya memerlukan dua minit sahaja untuk mendapatkan gol pertama melalui Patrick Ronaldinho yang bijak memanfaatkan hantaran Mohd. Nazmi Faiz Mansor.

Namun, kelebihan yang dimiliki oleh PKNS tidak bertahan lama apabila Ahmad Fakri Saarani menyamakan kedudukan pada minit ke-19 setelah menanduk masuk bola sepakan bebas ketua pasukan, Mohd. Badhri Mohd. Radzi sekali gus kembali meletakkan Kelantan di hadapan secara agregat 4-3.

Kesilapan Mohd. Fauzan Dzulkifli yang menghantar bola ke dalam kawasan penalti sendiri diambil kesempatan oleh Badhri yang membuka ruang kepada Ahmad Shakir Ali untuk mendapatkan gol kedua melalui rembatan leret pada minit ke-26.

Anak-anak buah Wan Jamak Wan Hassan tidak cepat mengalah dan tindakan Obinna Nwaneri menjatuhkan Ronaldinho di dalam kotak penalti membuka ruang kepada PKNS mendapatkan gol penyamaan.

Ronaldinho mudah menewaskan Khairul Fahmi Che Mat pada minit ke-43 bagi menjadikan kedudukan terikat 2-2 sebelum rehat.

Situasi permainan bertambah menarik apabila bersambung di babak kedua dengan PKNS berjaya memimpin perlawanan sekali lagi menerusi tandukan kencang Hamka Hamsah pada minit ke-71 setelah dia menyambut sepakan bebas Fauzan.

Kegembiraan tuan rumah bagaimanapun hanya bertahan dua minit apabila Mohamad Ghaddar yang menerima hantaran silang Shakir memadamkan kelebihan yang dimiliki PKNS setelah melepaskan rembatan yang menewaskan Remezey Che Ros di gawang gol untuk menyamakan kedudukan 3-3.

Jaringan itu ternyata membunuh api perjuangan PKNS yang memerlukan dua gol untuk mara ke suku akhir dan pada baki 17 minit permainan, bola hanya berlegar di tengah padang tanpa sebarang gerakan mampu dihasilkan oleh kedua-dua pasukan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat