{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Sukan


Siasatan FAM hampir selesai

Posted:

Siasatan FAM hampir selesai

Siasatan FAM hampir selesai

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

SALEH (dua dari kiri) menjawab pertanyaan pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Keselamatan FAM di Wisma FAM, Kelana Jaya, Selangor semalam. Turut hadir Setiausaha Agung FAM, Datuk Hamidin Mohd Amin (kiri).


HAMPIR selesai. Itu ungkapan yang sudah diramalkan daripada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) berhubung kes kekecohan dalam terowong menuju ke bilik persalinan pemain di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, Johor Bahru pada 1 Februari lalu.

FAM sekadar mampu menjawap 'masih dalam siasatan' ketika diajukan soalan berhubung status kes tersebut.

Semalam, Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan FAM, Datuk Seri Wira Salleh Mat Rasid tampil dengan jawapan yang sama bahawa kes tersebut kini masih dalam penyiasatan dan dijangka selesai dalam masa terdekat.

"FAM dengan kerjasama Polis Diraja Malaysia (PDRM) masih menjalankan siasatan dan setakat ini sudah hampir menemui jalan penyelesaian," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Keselamatan FAM di Wisma FAM di Kelana Jaya, Selangor semalam.

Insiden kekecohan itu berlaku dalam terowong menuju ke bilik perslaian pemain pada wktu rehat separuh masa pertama kempen pusingan kedua Piala FA antara Johor Darul Takzim (Johor DT) dengan T-Team.

Ekoran insiden tersebut, T-Team bertindak menarik diri dan enggan meneruskan aksi separuh masa kedua selepas pemain import dan jurulatih kecergasan, Elvado Rodrigues dan Stefano Impagliazzo didakwa dikasari ketika menuju ke bilik persalinan stadium berkenaan.

Biarpun T-Team mengemukakan laporan rasmi berhubung insiden tersebut, FAM memberikan kemenangan percuma 3-0 kepada Johor DT selepas FAM mendapati alasan keselamatan yang diberikan oleh The Titans tidak kukuh.

Mengulas lanjut, Salleh yang juga Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam menegaskan, FAM dengan kerjasama Polis Diraja Malaysia (PDRM) semakin hampir menemui jalan penyelesaian berhubugn kes di Stadium Larkin itu.

"Daripada sudut FAM mahupun PDRM, apa yang boleh saya katakan ialah siasatan ini sudah semakin hampir selesai.

"Cuma, dari pihak PDRM, kita akan berbincang dengan IGP (Ketua Polis Negara) terlebih dahulu berhubung kes ini. Sekali lagi saya ingin katakan, kes ini hampir selesai dari segi siasatannya," katanya.

Dalam perkembangan lain, Salleh turut menegaskan, FAM sedang mengkaji mekanisma-mekanisma terbaik dari aspek keselamatan terutama perlawanan yang dianggap berisiko tinggi.

Beliau turut memberi saranan agar setiap stadium di seluruh negara memasang kamera litar tertutup (CCTV) bagi memantau aspek keselamatan.

Pengharaman suar serta larangan membawa kayu ke dalam stadium dalam saingan Liga Malaysia juga dikuatkuasakan serta merta.

Menurut Salleh, tindakan undang-undang akan diambil terhadap mereka yang tidak mematuhi penguatkuasaan tersebut.

"Suar adalah alat yang menyalahi undang-undang, jadi dengan adanya CCTV, kerja pemantauan lebih fokus. Kayu yang digunakan pada sepanduk juga berbahaya kepada keselamatan orang ramai.

"Pihak polis sentiasa mendapatkan risikan dari semasa ke semasa dan kita juga sedang mencari siapa yang membawa barang tersebut (suar)," katanya.

Salleh juga menyarankan kepada FAM agar lebih tegas dalam menjatuhkan hukuman dan menyemak semula hukuman sedia ada.

Katanya, PDRM juga akan menambah anggota keselamatan di stadium terutamanya dalam perlawanan yang 'berisiko tinggi'.

Kelantan belum hilang sengat

Posted:

Kelantan belum hilang sengat

Kelantan belum hilang sengat

Oleh YATIMIN ABDULLAH
sukan@kosmo.com.my


GHADDAR (kiri) memusnahkan impian PKNS selepas meledak gol kemenangan Kelantan.


KELANTAN membuktikan reputasi mereka sebagai juara bertahan Piala FA apabila tampil bergaya ke saingan separuh akhir selepas menyingkirkan Selangor PNKS 6-5 menerusi kiraan agregat dalam aksi suku akhir kedua di Stadium Majlis Perbandaran Selayang malam kelmarin.

Tonggak pertahanan The Red Warriors, Nik Shahrul Azim Ab. Halim menyifatkan kejayaan layak ke separuh akhir buat kali ketiga berturut-turut membuktikan Kelantan masih belum hilang sengatnya walaupun terpaksa bergelut dengan prestasi yang tidak meyakinkan dalam beberapa perlawanan sebelum ini.

Menurut Nik Shahrul, kejayaan menyingkirkan PKNS adalah hasil komitmen rakan-rakan sepasukan yang telah mempamerkan semangat dan disiplin yang tinggi pada perlawanan tersebut.

Menurutnya lagi, meskipun dikejutkan dengan jaringan awal pasukan tuan rumah pada minit kedua, namun ia tidak menjejaskan tumpuan mereka untuk mengharungi perlawanan tersebut dengan lebih yakin, sekali gus memastikan Kelantan mara ke peringkat seterusnya.

"Saya sanjung semangat juang tinggi yang dipamerkan oleh rakan-rakan sepasukan pada perlawanan itu. Kejayaan kami mara ke separuh akhir dilihat menjadi titik tolak kepada kebangkitan pasukan Kelantan.

"Bagaimanapun saya dan rakan-rakan sepasukan masih perlu bekerja keras kerana terdapat beberapa kelemahan yang harus diperbaiki segera bagi memastikan Kelantan terus mantap," katanya.

Nik Shahrul memberitahu, benteng pertahanan Kelantan masih rapuh dan perlu diberbaiki segera bagi memastikan ia kembali ampuh untuk mengekang asakan pasukan lawan.

Jesteru, pemain kelahiran Rantau Panjang, Kelantan itu berazam untuk bekerja lebih keras bersama-sama rakan sepasukan bagi memastikan benteng Kelantan kembali mantap.

Pada perlawanan tersebut, The Red Warriors dikejutkan dengan jaringan awal tuan rumah pada minit kedua menerusi Patrick Ronaldinho yang bijak memanfaatkan hantaran Mohd. Nazmi Faiz Mansor.

Pada minit ke-19, Ahmad Fakri Saarani mempamerkan kehebatannya apabila meledak gol penyamaan dan selang tujuh minit kemudiaan, giliran Ahmad Shakir Ali menjarakkan kedudukan dengan jaringan kedua menjadikan agregat 5-3 berpihak kepada The Red Warriors.

Permainan kedua-dua pasukan bertambah sengit apabila Karlo Primorac kembali mengikat kedudukan menjadi 2-2 pada minit-minit akhir separuh masa pertama dan sebaik bersambung babak kedua, PKNS berjaya memimpin perlawanan menerusi jaringan Hamka Hamsah pada minit ke-71, namun hasrat mereka dimusnahkan oleh Mohamad Ghaddar.

Mat Yo, Amri tidak kelihatan

Posted:

Mat Yo, Amri tidak kelihatan

Mat Yo, Amri tidak kelihatan

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

TIADA kelibat penyerang kebangsaan, Norshahrul Idlan Talaha pada sesi latihan pertama di bawah bimbingan jurulatih baharu Harimau Malaya, Datuk Ong Kim Swee di padang Wisma Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Kelana Jaya, Selangor semalam.

Selain Norshahrul yang juga dikenali sebagai 'Mat Yo' yang gagal melapor diri bersama skuad kebangsaan, rakan sepasukannya dalam skuad Johor Darul Takzim (Johor DT), Mohd. Amri Yahyah juga tidak dapat menyertai 23 pelatih skuad Harimau Malaya menjalani sesi latihan tersebut.

Mengulas ketiadaan dua pemain terbabit, Kim Swee mendedahkan, kedua-dua penyerang skuad Harimau Selatan itu memiliki alasan yang berbeza.

Jelas pengendali kelahiran Melaka itu, Amri telah menghubunginya bagi menjelask Mat Yo tidak diketahui.

Usaha Kosmo! untuk mendapatkan penjelasan lanjut da ripada Mat Yo berhubung perkara itu gagal kerana dia tidak dapat dihubungi.

Difahamkan, Mat Yo bakal mengerja umrah dalam tempoh terdekat.

"Kemungkinan (mereka berdua) ada masalah. Amri ada meminta kebenaran (hadir) lewat sedikit memandangkan ada masalah keluarga dan begitu juga Mat Yo.

"Kita masih menunggu apa yang kita perlu lakukan terutama maklum balas daripada Mat Yo sendiri dengan menanti surat rasmi daripadanya.

"Bagi saya, apabila kamu mendapat panggilan untuk menyertai latihan skuad kebangsaan, kamu harus melaporkan diri. Saya tahu dia ada perancangan sesuatu tetapi dia perlu juga menulis surat rasmi kepada kami," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Wisma FAM semalam.

Dalam perkembangan lain, Kim Swee meramalkan beliau bakal memanggil beberapa pemain lagi selepas mendapati tonggak pertahanan Pahang, Razman Roslan ditimpa masalah kecederaan hamstring.

Jelasnya, beliau tidak menolak untuk memanggil pemain-pemain yang berada dalam bangku simpanan mahupun muka baharu jika gagal mendapatkan khidmat bekas pemain Selangor tersebut untuk bersama Harimau Malaya.

"Ada kemungkinan saya akan pangiil pemain gantian dan setakat ini, saya hanya memiliki Muhammad Zubir Mohd. Azmi yang beraksi di sebelah kiri selepas Razman ditimpa masalah kecederaan hamstring.

"Bagi saya, jentera serangan tiada masalah memandangkan kita masih ada Safee Sali, Bobby Gonzales, Ahmad Fakhri Saarani dan Amri. Saya lebih pentingkan kepada bahagian pertahanan.

"Saya akan panggil pemain dari senarai simpanan mahupun pemain yang berada di luar senarai tersebut. Apa pun, kami akan tunggu perkembangan mereka (Mat Yo dan Amri) termasuk juga Razman yang mengalami kecederaan hamstring," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat