{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

felda selancar - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

felda selancar - Google Blog Search


<b>felda selancar</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 09 May 2014 12:00 AM PDT


Norliza Selamat, 36, menunjukkan pinggan mangkuk kotor di kedai makan milik suaminya, Sabri yang tidak dapat dicuci kerana tiada air.

ROMPIN - Penduduk Felda Selancar 2, 3 dan 4 berang sekali gus mengadakan protes di tepi Sungai Selancar, di sini kerana terputus bekalan air tanpa notis atau makluman sejak minggu lalu hingga menjejaskan rutin harian mereka.

Lebih menyedihkan apabila masalah yang berlaku sejak November 2012 itu masih tiada penyelesaian sehingga kini.

Peneroka Felda Selancar 2, Rosmi Dollah, 58, berkata, kini masalah air sudah berlarutan selama lima hari sekali gus menyebabkan penduduk terpaksa mendapatkan sumber air untuk mandi dari Sungai Selancar kira-kira empat kilometer (km) dari sini.

Penduduk berisiko terkena jangkitan kuman

Menurutnya, masalah air yang berlarutan ini amat menyusahkan penduduk kerana mereka perlu mendapatkan sumber air di lokasi yang jauh serta diragui tahap kebersihannya.

"Bagi air untuk minum dan memasak pula, kami dapatkan dari perigi di ladang milik seorang peneroka di sini.

"Bila-bila masa sahaja kami berisiko terkena jangkitan kuman kerana terpaksa guna air yang kurang bersih tetapi nak buat macam mana, ini sahaja cara untuk kami dapatkan bekalan air," katanya ketika ditemui Sinar Harian, semalam.

Katanya, aduan sudah dikemukakan kepada pihak Pengurusan Air Pahang (Paip), bagaimanapun sehingga kini masih tiada lori tangki air dihantar ke sini bagi membantu penduduk mendapatkan bekalan air.

"Kami ada nampak kakitangan Paip datang ke sini tetapi mereka tidak maklumkan apa-apa kepada penduduk dan masalah ini juga tidak pernah selesai sehingga kini.

"Pihak Paip hanya hantar lori tangki air di Felda Selancar 5 sahaja, tetapi penduduk di Felda Selancar 2, 3 dan 4 tidak terima bekalan tersebut," katanya.

Tinjauan Sinar Harian mendapati Sungai Selancar kini bagai sebuah lokasi pesta air apabila masyarakat di sini ke sungai untuk mandi dan membasuh pakaian.

Perniagaan terjejas

Penduduk Felda Selancar 3, Sabri Saad, 41, berkata, operasi perniagaannya terpaksa ditutup dalam masa terdekat berikutan tiada bekalan air.

"Saya rasa betul-betul susah untuk berniaga bila tiada bekalan air seperti ini dan pendapatan perniagaan saya terjejas sejak minggu lepas.

"Inilah satu-satunya mata pencarian saya untuk tanggung perbelanjaan keluarga. Sekarang kedai saya masih beroperasi kerana ada baki air tangki simpanan, tetapi mungkin esok saya terpaksa tutup kedai," katanya.

Paip pecah punca utama

Pengurus Paip Rompin, Rumisham Mohd Razali, 30, berkata, masalah bekalan air berpunca daripada tangki di Perwira Jaya, dekat sini kerana saluran paip 4.5 meter pecah pada 24 Mei lalu dan telah pun siap dibaiki keesokan harinya.

Menurutnya, memandangkan saluran paip air kosong, maka air yang disalurkan lambat sampai ke kawasan yang terjejas.

"Berlainan pula bagi kawasan Felda Selancar 5 kerana kawasan ini agak tinggi jadi tekanan air tidak kuat untuk disalurkan," katanya.

Katanya, Felda meluluskan peruntukan untuk membina pam penggalak untuk menguatkan tekanan air.

"Projek tersebut masih dalam proses pembinaan dan dijangka siap sebulan lagi," katanya.

Sumber dari: Sinar

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat