{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Dunia

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Dunia


Syria beri 'lampu hijau' kepada pemeriksa PBB

Posted:

Syria beri 'lampu hijau' kepada pemeriksa PBB

Syria beri 'lampu hijau' kepada pemeriksa PBB

MENTERI Luar Syria, Walid Al-Muallem (kanan) menemui Wakil Hal Ehwal Perlucutan Senjata PBB, Angela Kane di dalam gambar yang disiarkan agensi berita SANAA semalam.


DAMSYIK - Syria semalam memberi 'lampu hijau' kepada pemeriksa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk menyiasat dakwaan penggunaan senjata kimia di pinggir bandar raya ini.

"Satu perjanjian antara kerajaan Syria dan PBB telah dimeterai hari ini (semalam) semasa lawatan pelucutan senjata oleh wakil PBB , Angela Kane di sini," menurut Kementerian Luar negara itu.

"Persetujuan itu membenarkan pasukan PBB yang dipimpin oleh profesor Aake Sellstroem menyiasat mengenai dakwaan penggunaan senjata kimia di wilayah Damsyik," tambah kenyataan sama.

Menurut kenyataan itu lagi, perjanjian tersebut berkuat kuasa serta-merta.

Kementerian Luar itu menyatakan, PBB dan kerajaan Syria bersetuju dengan tarikh dan masa untuk lawatan tersebut diadakan.

Persetujuan mengenainya ditandatangani oleh Kane dan Menteri Luar Negara, Walid Muallem.

Beliau mengetuai seramai 20 anggota pemeriksa senjata kimia PBB

"Syria bersedia untuk bekerjasama dengan pasukan pemeriksa bagi membuktikan bahawa dakwaan kumpulan penentang mengenai penggunaan senjata kimia oleh pihak tentera Syria di Ghouta (dekat sini) tidak benar," katanya.

Terdahulu, perkhidmatan Doktor Tanpa Sempadan memberitahu pada Jumaat lalu bahawa seramai 355 orang meninggal dunia di Ghouta akibat keracunan saraf.

Pihak penentang mendakwa, tentera rejim melepaskan senjata kimia di kawasan timur dan barat bandar raya ini pada Rabu lalu yang meragut lebih 1,300 nyawa. - AFP

Keganasan agama kembali tercetus

Posted:

Keganasan agama kembali tercetus

Keganasan agama kembali tercetus


PENDUDUK Islam Myanmar berkumpul untuk menunaikan solat sunat Aidilfitri di Yangon pada 9 Ogos lalu.


YANGON - Keganasan agama baharu meletus di barat laut Myanmar lewat kelmarin apabila sekumpulan penganut Buddha bertindak membakar berpuluh-puluh kediaman dan kedai susulan khabar angin bahawa seorang gadis telah dicabul oleh lelaki Islam.

Setakat ini masih belum ada laporan berhubung angka kecederaan dalam serangan tersebut.

Sami Buddha radikal Myanmar, Wirathu memberitahu di laman Facebooknya bahawa beratus-ratus orang terlibat dalam kekacauan itu di pinggir bandar Kantbalu.

Wirathu yang kerap mengecam agama Islam dilihat sebagai antara penyumbang kepada peningkatan keganasan agama di Myanmar.

Kekacauan bermula apabila sekumpulan penduduk mengepung sebuah balai polis untuk menuntut agar suspek kes cabul itu diserahkan kepada mereka.

Apabila polis enggan berbuat demikian, mereka mula membakar beberapa bangunan di sekitarnya.

Seorang pegawai polis berkata, sekitar 35 buah rumah dan 12 kedai dengan kebanyakannya milik orang Islam musnah sebelum ketenteraman dapat dipulihkan.

Myanmar yang dihuni oleh 60 juta penduduk dengan majoritinya beragama Buddha dilanda keganasan agama sejak junta tentera menyerahkan kuasa kepada kerajaan awam pada 2011.

Lebih 250 orang terbunuh setakat ini dengan sebahagian besar adalah orang Islam manakala 140,000 lagi terpaksa meninggalkan kampung halaman mereka.

Kekacauan agama itu bermula tahun lalu di negeri Rakhine, barat Myanmar. Penduduk beragama Buddha di negeri itu menuduh etnik Islam Rohingya memasuki Myanmar secara haram dan menceroboh tanah milik mereka.

Keganasan agama itu kemudian merebak ke beberapa negeri lain di Myanmar pada awal tahun ini. - AP

30 orang cedera dilanda bena

Posted:

30 orang cedera dilanda bena

30 orang cedera dilanda bena


FENOMENA bena di Sungai Qiantang dipercayai didorong Taufan Trami yang melanda tenggara China baru-baru ini.


HAINING - Lebih 30 orang cedera dilanda ombak sungai atau bena yang melimpahi tebing Sungai Qiantang di sini, dalam Wilayah Zhejiang di tenggara China baru-baru ini.

Fenomena itu dipercayai berlaku akibat momentum daripada taufan Trami yang melanda bahagian tenggara China pada minggu lalu.

Sungai tersebut mengalir melalui bandar raya ini.

Hujan lebat dan angin kuat menyebabkan Sungai Qiantang kelihatan seperti laut bergelora.

Ketika kejadian, beratus-ratus orang tersungkur dilanda ombak sungai tersebut yang melimpah melepasi tembok yang dibina di sepanjang sungai itu.

Ombak berkenaan turut melimpah ke kawasan berhampiran dan menghanyutkan sejumlah kenderaan selain membanjiri sebuah loji rawatan air.

Cuaca buruk itu menyebabkan Sungai Qiantang yang sebelum ini melepasi paras bahaya 6.6 meter telah meningkat sebanyak 1.3 meter. - Agensi

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat