{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Dunia

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Dunia


Letupan akibat gas bocor bunuh 8 mangsa

Posted:

Kuan Yew nafi beliau punca kelahiran rendah

Kuan Yew nafi beliau punca kelahiran rendah

BEKAS Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew (kanan) menemui Naib Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden di Istana Presiden, Singapura pada 26 Julai lalu. - Agensi


SINGAPURA – Pengasas negara Singapura, Lee Kuan Yew menafikan bahawa dasarnya telah menyebabkan berlaku kadar kelahiran rendah di pulau ini.

Beliau turut menyatakan, pemberian insentif kewangan kepada pasangan suami isteri tidak akan dapat menyelesaikan masalah tersebut.

Dalam petikan sebuah buku baharu yang dilancarkan semalam, Kuan Yew menegaskan bahawa keengganan pasangan suami isteri di sini mendapatkan lebih ramai anak berpunca daripada perubahan gaya hidup dan cara berfikir.

Beliau berkata, faktor tersebut tidak dapat diubah semata-mata melalui pemberian insentif kewangan.

Di sebalik pemberian 'bonus bayi' sebagai galakan untuk pasangan mempunyai lebih ramai anak, kadar kelahiran di sini pada 2012 berada pada 1.20 bayi untuk setiap wanita.

Bilangan itu jauh lebih rendah daripada angka 2.1 orang bayi yang diperlukan untuk mengekalkan populasi di pulau ini.

Bekas Perdana Menteri itu yang bersara daripada politik pada 2011 turut menyifatkan 'tidak munasabah' dakwaan bahawa dasar "Berhenti Pada Dua Anak" yang dilaksanakan olehnya pada tahun 1970-an menjadi punca kejatuhan kadar kelahiran bayi di pulau ini.

Bimbang letusan populasi akan menjejaskan pertumbuhan ekonomi dan infrastruktur pulau ini, pentadbiran Kuan Yew melaksanakan langkah ketat tersebut bagi mendesak pasangan muda supaya mempunyai cuma dua anak.

"Insentif wang yang banyak cuma mempunyai kesan sedikit dalam menangani masalah kejatuhan kadar kelahiran," kata Kuan Yew.

"Saya tidak dapat menyelesaikan masalah ini dan saya sudah berputus asa," kata Kuan Yew dalam buku baharunya yang berjudul One Man's View of the World.

Beberapa petikan daripada buku tersebut disiarkan dalam akhbar Straits Times semalam menjelang pelancaran rasminya pada hari yang sama.

"Saya menyerahkan tugas itu kepada para pemimpin generasi seterusnya. Saya berharap mereka atau pengganti mereka akhirnya akan dapat mencari jalan keluar daripada masalah ini," kata Kuan Yew.

Pemimpin tersebut menyerahkan kuasa kepada timbalannya, Goh Chok Tong pada 1990 selepas mentadbir negara selama 31 tahun.

Beliau meneruskan tugas sebagai penasihat Kabinet hingga 2011.

Anak lelaki Kuan Yew, Lee Hsien Loong memegang jawatan Perdana Menteri Singapura selepas pengunduran Chok Tong pada 2004.

Kadar kelahiran di Singapura kekal rendah sejak beberapa dekad lalu, sekali gus memaksa pemerintah membuka pintu kepada warga asing yang kini merangkumi satu pertiga penduduknya.

Kebanjiran warga asing bagaimanapun mendapat bantahan penduduk tempatan sehingga memaksa pemerintah mengetatkan kemasukan mereka sejak beberapa tahun lalu.

Menurut Kuan Yew, kejatuhan kadar kelahiran kekal sebagai ancaman terbesar terhadap kelangsungan Singapura.

Beliau memberi contoh Jepun yang akan hilang daya saingnya ekoran pening- katan jumlah warga emas setelah pasa- ngan suami isteri di negara itu gagal melahirkan bayi yang mencukupi untuk keperluan negara.

Keengganan Jepun membuka pintu kepada imigran akan menyebabkan negara itu merosot dengan lebih jauh, katanya.

"Jika saya seorang belia Jepun dan saya boleh bertutur dalam bahasa Inggeris, saya akan memilih untuk berhijrah ke luar negara," ujar Kuan Yew. – AFP

Ford ganti Willis dalam

Posted:

Hrithik kembali berlakon selepas pembedahan

Hrithik kembali berlakon selepas pembedahan


BARISAN bintang Bollywood, Vivek Oberoi (kiri), Kangna Ranaut (dua dari kiri) dan Hrithik Roshan semasa menghadiri pelancaran filem Krrish 3 yang diterbit dan diarahkan oleh Rakesh Roshan (dua dari kanan) di Mumbai kelmarin.


MUMBAI - Bintang Bollywood, Hrithik Roshan kembali beraksi selepas menjalani pembedahan otak pada bulan lepas.

Pembedahan itu ekoran kecederaan yang dialami semasa melakukan aksi lagak ngeri untuk filem baharunya.

Roshan, 39, yang membuat penampilan kali pertama selepas pembedahan pada 7 Julai lalu berkata, dia kini berada dalam keadaan sihat.

Aktor tersebut menyatakan demikian semasa menghadiri majlis pelancaran filem baharunya, Krrish 3.

"Walaupun ada lubang pada baha- gian otak, semangat saya tetap kuat," katanya semasa sidang akhbar di Mumbai semalam.

"Kehidupan memang mencabar tetapi ia mengambil tiga saat untuk anda membuat keputusan sama ada anda adalah seorang adi wira atau tidak. Saya adi wira," tambahnya.

Roshan yang popular menerusi filem Kaho Na Pyar Hai tercedera semasa melakukan aksi untuk sekuel filem Bang Bang.

Kecederaan itu menyebabkan Roshan kerap mengalami sakit kepala ekoran pendarahan dalam otak yang bertukar menjadi darah beku. - AFP

Tujuh maut bom gegar Karachi

Posted:

Bayi baru lahir selamat kereta dipandu bapanya terbalik

Bayi baru lahir selamat kereta dipandu bapanya terbalik


Mokhles RAHEEMA (kiri) gembira dengan kehadiran anggota baharu dalam keluarganya.


STOCKHOLM - Seorang lelaki Sweden panik apabila isterinya yang sedang sarat mengandung anak ketiga mereka bersalin di dalam kereta ketika dalam perjalanan ke hospital, kata lelaki berkenaan kelmarin.

Mokhles Raheema memberitahu, situasi cemas itu menyebabkan kereta yang dipandunya terbabas sebelum terbalik di sebatang jalan raya.

Menurutnya, insiden itu berlaku pada Ahad lalu apabila isterinya berada di tempat duduk belakang semasa mereka dalam perjalanan menuju ke sebuah hospital di bandar Gavle, timur Sweden.

Namun, sebelum tiba di hospital itu isteri Raheema bersalin di dalam kereta mereka.

"Dia berkata, bayi kita hendak keluar," kata Raheema kepada sebuah stesen televisyen tempatan.

"Saya dapat melihat anak saya keluar dan terjatuh di lantai kereta," tambahnya.

Jelas Raheema, ketika itu matanya tidak tertumpu pada pemanduan, menyebabkan keretanya yang terbabas ke dalam sebuah parit dan terbalik.

Bagaimanapun, semua ahli keluarga Raheema terselamat dengan bayi itu ditemui terselit di bawah kerusi.

Mereka kemudian dikejarkan ke hospital untuk rawatan lanjut. - AFP

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat