{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Infiniti

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Infiniti


Panduan untuk memilih ikan

Posted:

Panduan untuk memilih ikan

Panduan untuk memilih ikan

Oleh ADLAN JAAFAR

KETIKA chef selebriti, Bobby Chinn mengembara ke wilayah Nusa Tenggara Timur, Indonesia, beliau sempat singgah di sebuah pulau yang didiami biawak komodo yang terkenal itu.

Pulau Komodo yang terletak berhampiran Irian Jaya dinamakan sempena biawak terbesar dunia itu.

Semasa menyelam berhampiran pulau berkenaan, perasaan Bobby tambah teruja tatkala melihat bentangan dasar laut yang indah.

Hatinya terus terdetik: 'Apa akan terjadi jika tiada kawalan terhadap aktiviti menangkap ikan di laut?'

"Ia akan menjadi bencana besar jika cara penangkapan ikan dan pemakanan kita tidak diubah dari sekarang," katanya ketika melancarkan kempen Selamatkan Makanan Laut Kita 2.0 (S.O.S) anjuran Dana Hidupan Liar Sedunia (WWF) dan Persatuan Pencinta Alam Malaysia (MNS) di Kuala Lumpur bulan lalu.

Kempen S.O.S bertujuan meningkatkan kesedaran masyarakat mengenai jenis ikan yang boleh dimakan bergantung kepada tahap bilangannya di perairan dunia berdasarkan Senarai Merah Spesies Terancam, Kesatuan Antarabangsa Pemuliharaan Alam dan Sumber Semula Jadi (IUCN).

Kod warna

Sekeping risalah panduan bersaiz tapak tangan dicetak dalam kuantiti yang banyak telah diedarkan kepada orang ramai.

Ia memaparkan senarai jenis ikan dalam pasaran yang dibahagikan kepada tiga kategori iaitu Disyorkan, Kurangkan dan Elakkan.

Bagi memudahkan penggunaan risalah tersebut, setiap kategori diberikan kod warna yang berbeza iaitu hijau, kuning dan merah.

Kod warna ini memudahkan golongan suri rumah membuat rujukan pantas ketika membeli makanan laut di pasar.

Antara maklumat yang disenaraikan ialah spesies, kaedah penangkapan dan kawasan tangkapan makanan laut tersebut.

Antara yang berada dalam kategori Disyorkan atau kod hijau ialah tilapia, lala, kerang, patin, salmon, tuna dan sardin, manakala senarai Kurangkan (kuning) terdiri daripada ikan tamban, tongkol kurik, kembung dan udang putih.

Ikan seperti mameng, sunah, kerapu tikus, yu, kerapu bebeh dan senderong dimasukkan dalam bahagian Elakkan (merah).

Bagi kemudahan pengguna, risalah itu diterbitkan dalam dua bahasa iaitu bahasa Malaysia dan Inggeris.


WALAUPUN terdapat pelbagai jenis ikan yang dijual di pasar, panduan S.O.S dapat membantu pengguna membuat pilihan.


Senarai tersebut dibuat mengikut kaedah antarabangsa dalam menilai tahap kelestarian makanan laut.

Kategori Disyorkan dibuat berdasarkan stok ikan yang diuruskan secara mampan dan tidak ditangkap secara berlebihan, selain pilihan terbaik untuk dijadikan hidangan.

Bahagian Kurangkan terdiri daripada ikan yang berisiko untuk tidak menjadi mapan dan hanya dipilih apabila pilihan Disyorkan telah tidak ada.

Semua jenis ikan yang tidak diuruskan dengan kaedah lestari dan ditangkap secara berlebihan dimasukkan dalam kategori Elakkan.

Sasaran

Pengguna merupakan kumpulan sasaran kerana umum mengetahui bahawa jika tiada permintaan, maka penangkapan tidak akan dibuat.

Kadar purata rakyat Malaysia memakan ikan adalah kira-kira 52 kilogram (kg) setahun. Permintaan terhadap ikan di negara ini dijangka meningkat kepada 1.68 bilion kg pada tahun 2020.

Kempen S.O.S pertama dilancarkan pada Jun 2010. Jika dibandingkan, panduan kempen sulung hanya memaparkan sebanyak 44 peratus jenis ikan yang berada dalam Senarai Merah IUCN.

Pada panduan kempen S.O.S 2.0 pula, terdapat sebanyak 52 peratus jenis ikan yang berada dalam Senarai Merah berkenaan, manakala penilaian dibuat meliputi 100 peratus spesies penting dari segi komersial di Malaysia.

Lebih 140,000 keping risalah panduan makanan laut itu dicetak dan diedarkan ke semua cabang berkaitan perikanan.

Di samping itu, kempen ini juga melibatkan aktiviti promosi, pameran dan seminar jelajah di seluruh negara.

"Fasa pertama kempen menunjukkan peningkatan kesedaran pengguna, sekali gus dapat menarik lebih banyak perhatian daripada penggiat industri terhadap kepentingan kelestarian makanan laut," kata Ketua Konservasi WWF Malaysia, Dr. R. Sundari.

Memantau bekalan

Dalam pada itu, Penasihat Marin Kanan WWF, Carol Phua berkata, data dan maklumat yang dikeluarkan Jabatan Perikanan pada tahun 1997 sudah dianggap tidak relatif dengan keadaan pada tahun 2013.

Walaupun menghadapi kesulitan, berdasarkan data yang ada, satu penilaian telah dibuat pihak WWF bagi melihat tahap bekalan ikan yang masih ada di laut.


KELESTARIAN bekalan ikan tidak hanya bergantung kepada tindakan nelayan, tetapi setiap lapisan industri perikanan termasuk peraih dan pembekal.


Kerjasama juga dibuat dengan pelbagai badan berkaitan termasuk Pertubuhan Makanan dan Pertanian, Yayasan Laut Utara dan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara.

Kajian yang dilaksanakan turut meneliti kaedah-kaedah penangkapan ikan yang digunakan pada hari ini seperti jenis jala dan perangkap, selain isu pengeluaran lesen tangkapan dan kawasan penangkapan ikan.

Menurut Phua, kajian selama enam bulan telah dilaksanakan untuk mendapatkan gambaran yang menyeluruh dan meliputi semua pihak yang terlibat.

Pada tahun yang sama kempen kali pertama dibuat, satu kaji selidik mendapati lebih 70 peratus pengamal industri perikanan bersedia atau akan mengurangkan pengambilan makanan laut jika menyedari bekalan semakin berkurangan.

Hanya 27 peratus responden menyedari bahawa bekalan ikan negara sedang mengalami penurunan yang menakutkan.

"Maka, kempen kali ini dengan penambahan jenis ikan dalam Senarai Merah ini dilihat sebagai satu langkah yang baik," ujarnya.

Ketika ditanya berkenaan hidangan warisan yang menggunakan spesies ikan tertentu, Chin menjawab, kawalan perlu diambil terhadap perkara terbabit.

"Jika tidak, masyarakat tidak akan dapat menikmati hidangan tersebut buat selama-lamanya," tegas beliau.

Awal dan Liyana teruja guna S4

Posted:

Awal dan Liyana teruja guna S4

Awal dan Liyana teruja guna S4


KAMERA Samsung Galaxy S4 mempunyai ciri-ciri baharu yang menyeronokkan.


PELAKON Awal Ashaari dan Liyana Jasmay menjadi antara pengguna telefon pintar Samsung Galaxy S4 (S4) terawal apabila menerimanya seminggu sebelum pelancaran telefon tersebut di Malaysia.

S4 milik Awal berwarna hitam, manakala Liyana begitu terpesona dengan model berona putih.

Awal atau nama sebenarnya, Ahmad Awaluddin Ashaari sememangnya pengguna tegar telefon pintar. Sebelum S4, dia telah menggunakan Samsung S3 dan Note 1 serta pelbagai model lain.

"Saya sangat suka aplikasi S Translate yang terdapat dalam telefon ini. Ia sangat membantu terutama ketika saya berada di negara China beberapa bulan lalu," ujarnya ketika ditemui di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Katanya, aplikasi itu membolehkan proses penterjemahan bahasa asing dibuat sama ada melalui ayat yang ditaip atau ditutur, sekali gus memudahkan komunikasi dengan orang luar.

S Translate yang diperkenalkan pada model S4 membolehkan proses terjemahan dalam sembilan bahasa termasuk Korea, Itali, Jerman, Cina dan Inggeris.

Namun demikian, aplikasi tersebut berfungsi menerusi sambungan internet.

Dari segi reka bentuk, kedua-dua selebriti popular itu menyukai rekaan, rupa dan saiz telefon pintar tersebut.

Rekaan S4 sangat langsing manakala bahagian belakang mempunyai permukaan bertekstur yang unik. Paparan skrin agak luas dan puas jika menonton video melalui YouTube.

"Dari segi saiz, ia umpama gabungan siri telefon pintar siri Galaxy S dan Galaxy Note manakala warna dan teksturnya sangat elegan," ulas Awal.


AWAL telah lama menggunakan telefon pintar jenama Samsung.


Kamera canggih

Seperti kebanyakan wanita lain, Liyana Jasmay juga suka mengambil foto dan memuat naik foto itu ke laman sosial seperti Instagram dan Facebook.

"Paling penting, telefon pintar yang saya gunakan mesti mempunyai kamera canggih dan S4 memenuhi kehendak saya," ujar Liyana sambil tersenyum tanda menyukai model berkenaan.

Ciri kamera belakang S4 yang mempunyai resolusi 13 megapiksel, dengan ciri fokus automatik dan sela masa sifar bagi pengatup (shutter) memudahkan rakaman setiap momen. Selain itu, kamera hadapan mempunyai resolusi 2 megapiksel.

Kamera S4 juga boleh membuat rakaman duaan, 360 Photo, Animated Photo, Eraser, Night, Best Photo, Best Face, Beauty Face, Panorama dan banyak lagi.

Bagi Liyana, S4 merupakan telefon pintar dengan sistem operasi Android pertama yang digunakannya. Bagaimanapun, dia menolak untuk memberitahu jenis telefon yang digunakan sebelum ini.

Mesra pengguna

"Sememangnya Android sangat mesra pengguna. Saya dapat menguasai pelbagai aplikasi canggihnya dalam masa yang cepat," ringkas ulas penyanyi itu.

Dalam banyak-banyak aplikasi yang tersedia dalam S4, hanya Group Play yang belum dicuba Awal kerana ia memerlukan beberapa telefon buah pada masa yang sama.

Dengan saiz paparan skrin yang lebar, menerima dan membaca e-mel menjadi mudah serta selesa. Tambahan pula, kerjaya sebagai artis menuntut mereka berada di lokasi, jadi peranti seperti S4 sangat penting.

Ciri Smart Pause model ini membolehkan video yang ditonton terhenti sebentar sebaik sahaja pengguna memalingkan muka ke arah lain.

Skrin paparan S4 berukuran 5 inci berdefinisi tinggi penuh AMOLED memberikan paparan yang jelas, manakala Air View atau Air Gesture membenarkan panggilan dibuat atau dijawab melalui gerakan tangan tanpa perlu memegang skrin sesentuh. - ADLAN JAAFAR

Kelainan Mortal Kombat Komplete

Posted:

Kelainan Mortal Kombat Komplete

Kelainan Mortal Kombat Komplete

Oleh MOHAMMAD RADZI ZOHRI


JALAN cerita permainan video ini tidak banyak berbeza dengan versi sebelumnya.


SEJAK pengenalannya dalam dunia permainan video, Mortal Kombat (MK) telah mendapat status popular dalam kalangan pemain tegar permainan video.

Pada mulanya, ia dilihat sebagai saingan Street Fighter, tetapi MK memiliki kelainan yang tersendiri. Francais itu telah melalui banyak graf naik turun sepanjang perjalanannya dalam industri ini.

Penerbit asalnya, Midway Studios jatuh muflis, tetapi dilahirkan semula sebagai Netherealm Studios dan kembali membangunkan MK.

MK Komplete Edition telah pun dikeluarkan untuk Play Station 3 dan Xbox 360. Pada Mei lalu, ia diterbitkan bagi versi komputer peribadi dalam bentuk muat turun strim dan di kedai-kedai.

MK Komplete Edition mampu memberikan kepuasan kepada pemain. Setiap watak direka begitu teliti dan bersifat realistik.

Ia berjaya membawa konsep pertarungan 2.5 dimensi. Mungkin MK Komplete Edition sukar untuk menarik pemain baharu kerana majoriti pemain MK adalah dari zaman 1990-an.

Bagaimanapun, dengan suntikan nafas baharu oleh Netherealm, senario ini mungkin berubah.

Bermain sebagai

Freddy Krueger

KEBANYAKAN daripada kita mengenali watak Freddy Krueger, antagonis daripada filem Nightmare on Elm Street.

Freddy muncul bukan sekadar watak tambahan, tetapi memiliki jalan ceritanya tersendiri. Freddy ingin mengalahkan Shao Khan kerana cuba menakluk dunia Dream World.

Freddy bertempur menggunakan bilah-bilah pisau tangannya yang memiliki kuasa syaitan. Sangat menarik apabila melihat Freddy bertempur dengan watak MK lain seperti Liu Kang dan Raiden.


MOD pertempuran yang pelbagai memberikan impak dan fungsi yang berbeza.


Mod Permainan

MK Komplete Edition mempunyai beberapa mod untuk dimainkan. Mod tradisionalnya boleh didapati dalam mod Fight yang memerlukan pemain memanjat menara dan berhadapan musuh di setiap aras.

Mod pertempuran tag juga boleh dimainkan dengan pemain dapat mengawal dua watak secara serentak. Bagi Challenge Tower pula, kemahiran pemain diuji di sebuah menara yang sangat tinggi.

Setiap aras memberikan cabaran yang berbeza-beza dan untuk mengetahui jalan cerita penuh MK, pemain boleh bermain mod Story. Mod ini menarik dimainkan kerana babak penceritaan kelihatan selari dengan permainan MK.

Ekstra

SELEPAS setiap pertempuran, pemain akan diberikan Kurrency ataupun mata wang yang boleh dibelanjakan untuk membeli kandungan bonus permainan dalam Krypt.

Kandungan bonus itu termasuk lakaran-lakaran permainan, mod tambahan permainan dan konsep watak MK. Dalam Nekropolis pula, pemain boleh melihat biografi dan fakta mengenai setiap watak MK.

Pertempuran Lagenda

TIADA yang baharu dari segi jalan cerita. Dalam dunia MK, pahlawan-pahlawan dari Bumi yang dikenali sebagai Earth Realm harus mempertahankan masa depan Bumi daripada cengkaman dunia/dimensi lain iaitu Outworld, Dream World dan Nether World.

Outworld seringkali mengganggu Earth Realm kerana maharajanya, Shao Khan, ingin mengasimilasi roh-roh di Bumi ke dalam dunia Outworld.

Suatu yang unik mengenai permainan itu adalah pada watak pahlawan dari Dream World.


MK merupakan permainan video pertempuran antara dua watak


Mekanisme

ASAS permainan MK sama seperti permainan genre VS Fighting yang lain. Dua watak bertempur sehingga kehabisan nyawa.

Beza permainan ini adalah dari segi keunikan mekanisme permainannya. MK telah dipengaruhi permainan seperti Marvel vs Capcom dengan pemain boleh mengumpul kuasa ketika bertempur.

Kuasa itu boleh digunakan untuk melakukan gerakan-gerakan istimewa seperti serangan X-ray yang diperkenalkan dalam MK Komplete Edition.

Di samping itu, setiap watak memiliki seni mempertahankan diri tersendir.

Ciri-ciri khusus MK yang asal juga dikekalkan seperti Fatality, Brutality dan Babality.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat