{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Stailo

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Stailo


Underwraps bimbing model Muslim

Posted:

Underwraps bimbing model Muslim

Underwraps bimbing model Muslim

Susunan ALIF ABU BAKAR

AGENSI model Underwraps di New York, Amerika Syarikat (AS) kini berperanan sebagai suara kepada jelitawan-jelitawan Muslimah di seluruh dunia yang sering dinafikan ruang untuk mengembangkan bakat dalam dunia fesyen tanpa perlu melanggar norma-norma keagamaan.

Dalam temu bual bersama laman web fesyen dalam talian popular, Fashionista.com, pengasas Underwraps, Nailah Lymus berharap agar penubuhan agensi itu dapat merapatkan jurang yang tercipta antara terma kesopanan dan fesyen.

"Model-model Muslim datang daripada latar belakang keluarga yang menuntut mereka berpakaian sopan berteraskan ajaran Islam. Bagaimanapun untuk mengekalkan pegangan itu dalam industri (fesyen), ramai yang sanggup menggadaikan prinsip wajib itu," jelas wanita berumur 28 tahun itu.

Matlamat utama agensi itu adalah bagi menyediakan model-model wanita Muslim bekerja bersama pereka-pereka arus perdana, pada masa sama mematuhi hukum agama Islam. Ini termasuk pakaian perlu longgar agar tidak mendedahkan bentuk badan melainkan wajah, tangan dan kaki.

Tambah Nailah: "Sebab itu saya wujudkan agensi ini supaya mereka tidak perlu melanggar peraturan agama. Anda tidak perlu menjadi orang lain untuk berjaya."

Wanita Muslim Amerika itu juga menunjukkan prinsip keutamaan agama menerusi pemakaiannya. Secara peribadi, beliau memulakan langkah dalam industri fesyen AS dengan mereka pakaian kanak-kanak sebelum beralih kepada rekaan untuk golongan dewasa.


EMPAT model baharu yang dipimpin oleh agensi Underwraps.


Nailah yang juga pereka di sebalik label Amirah Creations itu juga berjaya mempamerkan hasil kerjanya buat pertama kali pada Minggu Fesyen New York pada September 2011. Ia sekali gus membuka dimensi baharu penerimaan dunia terhadap fesyen bercorak Islamik yang masih mengekalkan ciri-ciri kesopanan meskipun melalui fasa modifikasi moden.

Ujar Lymus, membangunkan sebuah agensi model Muslim sememangnya amat berisiko memandangkan konsep fotografi yang sering mendedahkan tubuh badan wanita sudah menjadi 'halal' dalam peradaban umum.

"Kami juga serius dalam bekerja dan bersikap profesional sama seperti model lain. Setiap kali ada minggu fesyen, saya akan menghantar anak-anak buah saya untuk sesi uji bakat sama seperti orang lain," jelasnya.

Promosi kesopanan

Berbekalkan empat orang model yang sedang dilatih, Underwraps bukan sahaja ingin melahirkan model wanita yang mampu bekerja dalam industri penuh tekanan itu, tetapi juga mengikis konsepsi negatif yang berkaitan dunia Islam.

Ironinya, pelaburan Nailah jelas terbayar kerana pasaran untuk model-model Muslim kian meningkat. Banyak rumah fesyen antarabangsa merancang untuk melebarkan pengaruh mereka ke negara-negara Islam. Model yang mewakili agama sesebuah negara Islam dengan pakaian yang menepati syarak sudah tentu mampu menarik minat ramai. Sejak menubuhkan Amirah Creations pada tahun 2004, Nailah telah bertemu ramai wanita Muslim yang berminat untuk terlibat dalam profesion sebagai model, namun melupakan niat itu kerana tanggapan yang mereka perlu mendedahkan aurat.

"Saya mahu mempromosikan pakaian sopan, ia merupakan asas kepada agensi ini. Tidak semestinya anda perlu mendedahkan aurat untuk pergi jauh dalam industri," katanya yang menetap dan bekerja di Brooklyn, New York.

UNDERWRAPS cuba membuktikan bahawa model tidak perlu mendedahkan aurat untuk pergi jauh dalam bidang peragaan.


Ketika ini, wanita ini lebih fokus kepada pengambilan model Muslim kerana dia percaya golongan itu jarang diberi peluang oleh industri fesyen antarabangsa. Bagaimanapun dia percaya bahawa permintaan terhadap pakaian sopan tidak lagi berteraskan agama dan budaya, atas sebab itu Nailah mahu Underwraps dikenali lebih kepada ciri kesopanan berbanding orientasi keislaman.

Pandangan Islam

Pandangan Islam terhadap kerjaya model pula pelbagai. Golongan cendekiawan dari pusat pendidikan Darul Uloom Deoband di India telah mengeluarkan fatwa pada tahun 2010 yang mengecam kerjaya model dalam kalangan wanita sebagai tidak bercirikan Islam kerana menjaja tubuh wanita untuk paparan umum.

Namun, menurut Imam Talal Eid, pakar undang-undang Islam dari Boston, AS yang juga bekas ahli Suruhanjaya Kebebasan Beragama Antarabangsa AS, bekerja sebagai model masih boleh diterima asalkan kesopanan itu dikekalkan.

"Anda perlu menunjukkan pakaian itu. Tidak akan ada fesyen tanpa model yang memperagakan pakaian," kata Talal Eid yang mempunyai seorang anak perempuan yang bekerja sebagai pereka untuk Calvin Klein di New York.

Rania Iswarani, pengarang blog fesyen Muslim, Fashfaith.com juga menolak kenyataan bahawa kerjaya seorang model mencetuskan keghairahan tidak menyenangkan terhadap wanita.

Katanya: "Memang penonton melihat mereka tetapi tidak kepada kulit dan anggota badan. Tubuh mereka bersarung pakaian menutup aurat, jadi orang yang melihat sekadar mengagumi kecantikan pakaian yang diperagakan."

Veteran dalam industri juga bersetuju bahawa wujud keperluan model-model sopan yang berfikiran terbuka.

PAKAIAN longgar dan sopan menjadi garis panduan utama Underwraps - Gambar hiasan.


"Saya sentiasa mencari model untuk pakaian Muslimah saya dan agensi model Muslim seperti Underwraps dapat menyelesaikan kekangan tersebut," ujar Melanie Elturk, Ketua Pegawai Operasi dan ketua pereka daripada HauteHijab.com, peruncit pakaian Muslim dalam talian di Chicago, AS.

"Bagi mengelakkan kontroversi terhadap penggunaan model Muslim, kami banyak memaparkan produk jualan dalam bentuk item sahaja. Namun masyarakat perlu faham bahawa sesetengah produk memerlukan tubuh manusia bagi memberi gambaran jelas bagaimana produk tersebut kelihatan," tambahnya.

Sejak dilancarkan, Underwraps menerima lebih 400 permohonan daripada perantis model beragama Islam dari negara-negara termasuk AS, Indonesia, Britain dan Australia.

Agensi milik Nailah dan pereka-pereka Muslim melihat model beragama Islam dalan pasaran fesyen Muslimah kini mula diterima di seluruh dunia.

Barjis Chohan, pereka Muslim Britain yang berguru dengan pereka legenda, Vivienne Westwood, menganggarkan pasaran fesyen Muslimah kini bernilai AS$96 juta (RM311 juta).

Peningkatan penganjuran minggu fesyen seumpama di New York yang dijalankan di bandar-bandar besar Islam seperti Istanbul (Turki), Kaherah (Mesir), Karachi (Pakistan), Jakarta (Indonesia) dan Kuala Lumpur (Malaysia), dijangka meningkatkan nilai itu dari semasa ke semasa.

Elemen flora ceriakan Aidilfitri

Posted:

Elemen flora ceriakan Aidilfitri

Elemen flora ceriakan Aidilfitri


WALAUPUN banyak menggunakan rona pastel, Shahidah bijak memainkan warna dan material bagi menonjolkan koleksi ButtonMyButtons Syawal Spring 2013.


PADA musim lebaran, pasti ramai yang buntu memilih busana untuk digayakan. Majoriti kaum Hawa mengambil jalan selamat dengan menyarungkan baju kurung tradisional sama seperti tahun-tahun sebelumnya.

Jika ada kelainan pun, hanya sekadar manik-manik labuci yang dihias di bahagian dada, lengan dan bawah baju.

Bagi yang inginkan kelainan dan mahu tampak berbeza pada hari lebaran lebih-lebih lagi apabila menghadiri majlis rumah terbuka yang berlangsung sepanjang Syawal, butik ButtonMyButtons menawarkan pilihan yang menarik membuatkan anda tampil elegan dengan koleksi ButtonMyButtons Syawal Spring 2013.

Hasil idea pengasas baju kurung moden yang terkenal dengan sentuhan reben, Shahidah Shariff tampil bersama koleksi yang segar dan unik.

Masih mengekalkan signatur dalam rekaan bajunya iaitu hiasan reben yang bukan sahaja mampu menaikkan seri gaya si pemakai malah, kedudukan reben di bahagian perut boleh menenggelamkan pandangan terhadap bahagian perut buncit.

MEMEY SUHAIZA turut menggayakan koleksi busana ButtonMyButtons Syawal Spring 2013.


Shahidah yang suka menjahit sejak kecil menggunakan material renda dan kain kapas selain bermain dengan rona pastel bagi menyuntik gaya elegan serta kemewahan pada busana yang dipakai.

Bagi mereka yang berminat gaya peplum dan skirt panjang potongan duyung, koleksi tersebut merupakan pilihan yang tepat dengan suntikan konsep retro klasik.

"Ini tahun ketiga ButtonMyButtons tampil bersama fesyen koleksi raya dan paling mengujakan kali ini saya turun padang 100 peratus bagi memberikan sentuhan peribadi ke atas koleksi-koleksi ini.

"Saya mahu tonjolkan sesuatu yang segar, potongan yang ceria, mainan warna, gabungan material renda dan kapas serta tidak lari daripada elemen flora kerana orang suka melihatnya," kata Shahidah.

Tambahnya, pelanggan boleh memilih koleksi yang tersedia atau boleh memilih rekaan sedia ada dan membuat pilihan warna mengikut cita rasa mereka.

"Setiap musim ada warnanya dan bagi koleksi musim bunga, ia bersesuaian dengan semua warna.

"Kombinasi warna tidak menjadi masalah andai bijak memilih ton warna," ujarnya.

Panduan gaya rumah terbuka

Posted:

Panduan gaya rumah terbuka

Panduan gaya rumah terbuka


PASTIKAN solekan berpadanan dengan busana yang digayakan.


LEBARAN merupakan detik penting terutamanya kepada golongan wanita yang amat mementingkan penampilan yang bergaya dan anggun ketika menghadiri rumah-rumah terbuka. Penampilan yang menawan dan bersesuaian pada Aidilfitri mampu menyerlahkan kematangan seseorang wanita agar tampak berkeyakinan kala melangkah ke rumah teman dan sanak- saudara.

Terdapat beberapa perkara perlu diambil perhatian agar penampilan tidak nampak canggung kerana momen itu bakal dipotretkan sebagai kenangan abadi. Mahukah anda berasa ralat melihat foto-foto tersebut 10 tahun akan datang? Ikuti panduan-panduan di bawah:

1) Busana

Pakaian yang bertepatan dan sesuai dengan tubuh merupakan perkara paling kritikal kepada sesetengah wanita. Sama ada persalinan tradisional atau rekaan moden, ia perlu ditetapkan sebulan sebelum perayaan memandangkan tempahan atau pembelian memerlukan rangka masa tertentu.

Jika ingin bergaya glamor, pilihan busana daripada pereka profesional mampu menambah seri feminin dek potongan yang tepat untuk tubuh. Keupayaan mereka tidak perlu dipertikaikan dan antara yang menjadi pilihan ialah hasil kerja pereka Rizman Ruzaini dan Hatta Dolmat.

Busana minimalis dan berpatutan pula boleh didapati menerusi butik dalam talian yang juga menggunakan idea kreatif pereka profesional. Jovian Mandagie dan Rizalman Ibrahim memberi variasi kepada pengguna menerusi kerjasama butik laman dalam talian seperti Zalora dan FashionValet.

Terserah kepada anda sama ada mahu menyarungkan busana pereka profesional atau tukang jahit biasa, perkara paling utama adalah keselesaan memandangkan ia akan dipakai dalam tempoh masa yang lama. Selain itu, pastikan busana tersebut praktikal dengan pergerakan anda.

BUSANA pereka profesional sering menjadi pilihan wanita yang mahukan penampilan eksklusif.


2) Solekan

Busana yang cantik perlu disertakan dengan solekan bersesuaian terutamanya pilihan bedak asas yang secocok dengan kulit. Jangan abaikan kepentingan bedak asas kerana ia mampu membuatkan kulit terus kelihatan segar tanpa sebarang cela.

Solekan tebal perlu dielakkan terutamanya ketika menganjurkan majlis rumah terbuka. Cukup sekadar mencalit gincu rona lembut dan pembayang mata warna natural. Solekan tebal memerlukan penjagaan rapi dan cuba bayangkan ketika anda sibuk melayan tetamu, bulu mata palsu atau celak mengotori wajah. Pasti ia menjadi bahan jenaka teman-teman.

3) Sepatu

Lengkapkan gaya dengan menyarungkan sepatu istimewa sempena lebaran. Kasut tumit tinggi atau baji mungkin sesuai ketika menghadiri rumah terbuka dalam suasana formal seperti di hotel atau dewan. Ia kerana keadaan itu tidak memerlukan banyak pergerakan. Apa yang pasti, padankan ia bersama kebaya singkat atau dres labuh rekaan moden untuk gaya menawan.

Kasut tumit rendah atau sandal pula sesuai untuk mereka yang banyak bergerak bagi mengelakkan kaki sakit pada malam hari. Kasut jenis terbuka sesuai dengan keadaan cuaca negara kita bagi mengelakkan kaki keletihan dan berpeluh.


KAMERA polaroid antara aksesori sampingan yang kian popular bagi merakam momen istimewa lebaran.


4) Haruman

Mungkin sesetengah wanita tidak mengambil perhatian kepada pemakaian haruman ketika berkunjung ke majlis rumah terbuka. Cuaca yang panas menyebabkan badan berpeluh, maka semburan wangian membuatkan badan kembali segar.

Minyak wangi haruman flora dan sitrus mudah menyerlahkan sisi ceria si pemakai. Ia sesuai disemburkan pada waktu siang kerana bau tersebut lebih ringan dan sesuai dengan cuaca yang panas.

Haruman yang sedikit kuat daripada jenis kulit kayu manis dan vanila pula sesuai dipakai pada waktu malam memandangkan cuaca sejuk dan badan tidak berpeluh.

5) Kamera

Jangan abaikan kepentingan kamera kerana setiap detik merupakan momen yang perlu disimpan untuk masa hadapan. Usah risau jika tidak mempunyai kamera digital memandangkan kebanyakan telefon pintar kini mempunyai kamera beresolusi tinggi. Kamera polaroid juga kembali menjadi pilihan kebanyakan pengguna kerana nampak bergaya dan moden.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat