{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Sukan


Harimau Malaya 'dibaham' Barcelona

Posted:

Harimau Malaya 'dibaham' Barcelona

Harimau Malaya 'dibaham' Barcelona

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI dan NOR AZIRAN YUNUS


AMRI (kanan) menjaringkan gol tunggal Harimau Malaya ketika tewas 1-3 kepada Barcelona di Stadium Shah Alam malam tadi.


MESKIPUN beraksi tanpa kelibat bintang sensasi, Lionel Messi, aksi Barcelona masih mampu memukau hampir 40,000 penyokong yang hadir menyaksikan perlawanan persahabatan menentang Harimau Malaya di Stadium Shah Alam malam tadi.

Diketuai kapten Xavier Hernandez selain barisan bintang lain antaranya Andres Iniesta, Cesc Fabregas, Gerard Pique serta permata baharu Neymar, Barcelona ternyata berada dalam kelas tersendiri apabila meraih kemenangan 3-1.

Biarpun tumbang, Harimau Malaya boleh menghela nafas lega kerana tidak diratah kelab gergasi Sepanyol itu yang sebelum ini membelasah kelab Brazil, Santos 8-0 dan skuad Bawah 23 tahun Thailand, 7-1.

Pada aksi malam tadi, skuad The Catalan terlebih dahulu menguji kekebalan benteng pertahanan Harimau Malaya menerusi percubaan Sergio Busquets tetapi berjaya digagalkan oleh penjaga gol No. 1 negara, Khairul Fahmi Che Mat seawal minit ke-17.

Berselang dua minit kemudian, skuad negara hampir berjaya mengejutkan pasukan gergasi Eropah itu sebaik Norshahrul Idlan Talaha berjaya melepasi pertahanan Barcelona yang diketuai oleh Gerard Pique tetapi percubaan penyerang Johor Darul Takzim itu sekadar terkena tiang gol lawan.

Barcelona akhirnya membuka jaringan menerusi Fabregas apabila bekas pemain Arsenal itu tidak bermasalah memanfaatkan hantaran pemain pertahanan kiri, Jordi Alba pada minit ke-33.

Bintang Selangor, Mohd. Amri Yahyah menceriakan peminat-peminat Harimau Malaya apabila menjaringkan gol penyamaan, sekali gus menjadikan kedudukan 1-1 pada minit ke-40.

Begitupun, kegembiraan skuad negara tidak bertahan lama apabila Barcelona sekali lagi berjaya mendahului perlawanan menerusi jaringan Neymar pada minit ke-42 dan keputusan itu kekal sehingga tamat separuh masa pertama.

Bersambung babak kedua, skuad The Catalan terus mengasak benteng pertahanan skuad negara dan hasilnya mereka berjaya meledak gol ketiga menerusi Pique pada minit ke-75.

Skuad negara yang terdesak untuk mengurangkan defisit jaringan, gagal menjelmakan gol kedua apabila keputusan 3-1 kekal sehingga tamat perlawanan.

Selepas menentang Barcelona, skuad kendalian Datuk K. Rajagobal bakal bertemu China untuk aksi pemanas badan pada 10 September depan.

Peminat kesal penganjur tukar venue perlawanan

Posted:

Peminat kesal penganjur tukar venue perlawanan

Peminat kesal penganjur tukar venue perlawanan

Oleh LUQMAN RIDHWAN MOHD. NOR
luqman.ridhwan@kosmo.com.my


TIGA penyokong Barcelona melihat pengumuman penganjur mengenai perlawanan menerusi sehelai kertas yang ditampal di Stadium Nasional, Bukit Jalil, Kuala Lumpur semalam.


TINDAKAN penganjur menukarkan lokasi perlawanan antara Harimau Malaya dan Barcelona malam tadi mengundang kemarahan peminat sukan bola sepak di negara ini.

Keputusan untuk menggunakan Stadium Shah Alam berbanding lokasi asal iaitu di Stadium Nasional Bukit Jalil hanya dibuat lewat malam kelmarin, sekali gus mengakibatkan maklumat itu tidak sampai kepada para peminat.

Tinjauan Kosmo! Ahad di Stadium Nasional Bukit Jalil mendapati masih terdapat ratusan penyokong yang berpusu-pusu memasuki pekarangan stadium secara berperingkat seawal pukul 9 pagi kerana tidak mengetahui perkara tersebut.

Kekecewaan jelas dilihat pada raut wajah masing-masing sejurus melihat beberapa keping kertas di pintu masuk stadium yang tertera mesej memberitahu penukaran venue perlawanan antara pasukan Harimau Malaya dan Barcelona.

Bukan itu sahaja, wakil penganjur perlawanan itu iaitu BSC Soccer (M) Sdn. Bhd. juga tidak kelihatan di Stadium Nasional Bukit Jalil untuk menerangkan kepada orang ramai tentang perkara tersebut.

Rata-rata peminat berpendapat, perkara itu tidak seharusnya berlaku terutamanya pada hari perlawanan dijadualkan berlangsung.

Ahmad Afendy Mansor, 25, berkata, dia dan rakan-rakannya dari Batang Kali, Selangor hanya mengetahui perkara tersebut sejurus sampai ke stadium pada pukul 2 petang.

"Memang benar kita hidup pada zaman teknologi canggih, namun Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dan penganjur kena juga fikir ada kalanya tidak semua maklumat akan sampai kepada orang ramai dalam tempoh yang singkat," katanya.

Seorang lagi pengunjung, Mohd. Dzulfitri Mohd. Azmi, 22, pula berpendapat, pihak penganjur patut mengemukakan permintaan maaf secara terbuka kepada orang ramai kerana telah menyusahkan mereka ekoran keputusan tersebut.

Dalam pada itu, seorang peniaga, Mohd. Azhar Musa, 37, berkata, dia menanggung kerugian kira-kira RM3,000 ekoran penukaran lokasi perlawanan tersebut.

Sementara itu, Perbadanan Nasional Malaysia mengesahkan semalam bahawa kualiti padang Stadium Nasional, Bukit Jalil telah mendapat pengesahan daripada Jawatankuasa Teknikal Penganjur.

Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Stadium Malaysia, Ahmad Halmi Harun berkata, padang tersebut telah dibaiki sejak dua bulan lalu selepas mendapat teguran jawatankuasa tersebut.

Menurutnya, jawatankuasa tersebut telah menegur keadaan padang yang pada ketika itu tidak sekata dan tindakan telah diambil bagi meratakan permukaan padang tersebut.

"Seminggu sebelum perlawanan ini berlangsung, jawatankuasa tersebut juga telah mengesahkan padang itu boleh digunakan.

"Oleh itu, kami agak sedih apabila secara tiba-tiba Barcelona membuat keputusan yang sebaliknya," katanya.

Jelasnya, sebelum ini, Barcelona ada mengadakan latihan di Stadium Shah Alam dan mungkin selepas itu mereka membuat perbandingan keadaan padang di kedua-dua stadium tersebut.

Kemahiran individu meningkat

Posted:

Kemahiran individu meningkat

Kemahiran individu meningkat

Oleh MOHD. IKHSAN FIRDAUS AZMI
ikhsan.azmi@kosmo.com.my


HANAFIAH (kiri) melakukan rejaman ketika menentang Singapura pada Kejohanan Sepak Takraw Empat Negara 2013 baru-baru ini.


KETUA jurulatih skuad Elit A negara, Jamaluddin Hassan mengakui, kesemua 13 pemain yang beraksi pada saingan Liga Sepak Takraw Thailand semakin menunjukkan perkembangan yang positif terutamanya dari aspek kemahiran individu.

Bagaimanapun, Jamaluddin tidak menafikan bahawa keserasian antara mereka sudah terjejas sejak menyertai kejohanan itu pada 27 April lalu.

"Mereka tidak hanya dapat meraih pengalaman apabila berdepan dengan pemain-pemain dari kelab Thailand tetapi mereka juga dapat memperbaiki prestasi terutamanya kemahiran individu.

"Namun, saya tidak dapat menyatukan mereka ketika tiada perlawanan berlangsung kerana mereka menyertai kelab-kelab yang berbeza seperti Kalasin, Nakhon Pathom dan Chonburi.

"Tempat latihan juga agak jauh dan memang sukar untuk memanggil mereka menjalani latihan bersama-sama sebab itu dari segi keserasian nampak semakin longgar," kata Jamaluddin.

Begitupun, ketika ditanya sama ada beliau akan mengambil masa yang lama untuk mencari semula kombinasi anak-anak buahnya itu, Jamaluddin percaya pemain-pemain itu tidak akan menghadapi masalah.

"Saya juga tidak perlu mengambil masa yang lama. Sekejap sahaja untuk mencari kombinasi yang sesuai.

"Cuma apa yang saya tidak sabar untuk lihat ialah tahap kecergasan mereka pada 20 dan 21 Ogos ini.

"Mereka sudah berlatih bersama kelab-kelab Thailand dan selepas mereka pulang nanti persiapan akan lebih terarah untuk menghadapi Siri Super Persekutuan Sepak Takraw Antarabangsa (Istaf) di India, Thailand dan Sabah sebelum ke Sukan SEA 2013 di Myanmar, Disember depan ," jelasnya.

Sementara itu, Presiden Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM), Datuk Ahmad Ismail mengesahkan bahawa regu untuk ke Myanmar perlu dibentuk pada penghujung Ogos ini.

"Saya telah memberitahu kepada semua jurulatih supaya regu ini perlu dibentuk selewat-lewatnya pada akhir bulan Ogos," ujar Ahmad baru-baru ini.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat