{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Sukan


Tuntut komitmen 100 peratus

Posted:

Tuntut komitmen 100 peratus

Tuntut komitmen 100 peratus

Oleh NOR AZIRAN YUNUS
aziran.yunus@kosmo.com.my

BARISAN pemain Malaysia hanya memburu kemenangan ketika menentang Jepun pada aksi ketiga Kumpulan A Piala Asia 2013 di Stadium Sultan Azlan Shah, Ipoh malam ini.


SETIAP pemain Malaysia dituntut memberikan komitmen tinggi dalam memastikan tiga mata berharga ketika pertemuan terakhir peringkat Kumpulan A Kejohanan Hoki Piala Asia 2013 menentang Jepun di Stadium Sultan Azlan Shah, Ipoh malam ini.

Ketua pasukan, Mohamed Shahrun Nabil Abdullah menegaskan, kemenangan ke atas Jepun menjadi misi wajib dalam usaha mereka melangkah kaki ke separuh akhir pada kejohanan kali ini.

Justeru, Shahrun Nabil meminta rakan-rakan sepasukannya agar segera melupakan kekalahan 1-4 kepada Pakistan kelmarin dengan memberi fokus sepenuhnya dalam pertemuan hidup mati bertemu Jepun.

"Walaupun jika seri dengan Jepun kami mungkin akan layak ke separuh akhir, namun ia bukan satu kepastian.

"Lebih baik kami menetapkan misi wajib menang dengan Jepun untuk menjamin tempat ke separuh akhir.

"Peluang kami masih tidak tertutup dan saya optimis kami mampu menewaskan Jepun esok (malam ini)," kata Shahrun Nabil ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Sementara itu, penyerang sensasi, Faizal Saari berkata, dia kini berada dalam motivasi tertinggi dan tidak sabar untuk merobek gawang Jepun.

"Walaupun terkilan kerana tidak mampu menjaringkan gol dalam pertemuan dengan Pakistan semalam (kelmarin) tetapi saya bertekad akan bangkit dalam pertemuan esok (malam ini).

"Jurulatih (Paul Revington) juga mahu kami melupakan kekalahan 1-4 kepada Pakistan dan beliau mahu kami 'memusnahkan' Jepun seterusnya menempah tiket ke separuh akhir.

"Saya akui kami tidak banyak melancarkan serangan merbahaya ke kubu Pakistan dalam pertemuan tersebut.

"Namun, dalam pertemuan dengan Jepun nant,i kami akan menyerang habis-habisan," kata Faizal.

Pada aksi sulung Piala Asia Sabtu lalu, Faizal telah meledak hatrik bagi membantu Malaysia membelasah Taiwan dengan 10-2.

Harimau Muda mahu asah taring

Posted:

Harimau Muda mahu asah taring

Harimau Muda mahu asah taring

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


SKUAD Harimau Muda bergambar kenangan pada majlis pelancaran Pesta Bola Merdeka 2013 di Kuantan, Pahang Jumaat lalu.


SEJAUH mana kemampuan barisan pemainnya kekal cergas beraksi dalam tempoh 90 minit bakal menjadi agenda utama pengendali Harimau Muda, Ong Kim Swee menjelang sepak mula Pesta Bola Merdeka 2013 di Kuantan pada 7 September depan.

Sekadar turun dalam satu aksi persahabatan berdepan Pahang di Stadium Darul Makmur pada 3 September, tiada lagi yang dituntut Kim Swee melainkan beberapa siri 'pemanas badan' sebelum Harimau Muda memulakan kempen Pesta Bola Merdeka 2013 menentang skuad Bawah 23 tahun (B-23) Singapura empat hari kemudian.

Menurut beliau, tempoh kurang dua minggu yang dimiliki beliau akan dimanfaatkan sepenuhnya dalam mengenal pasti beberapa aksi kompetitif sebelum Pesta Bola Merdeka 2013 bermula.

"Saya hanya dapat menilai kecergasan pemain dalam perlawanan penuh selama 90 minit, bukan sekadar latihan biasa.

"Jadi saya harap dapat mengenal pasti beberapa aksi persahabatan sebagai ujian buat pemain selewat-lewatnya minggu depan," kata Kim Swee kepada Kosmo! baru-baru ini.

Kim Swee berkata, beliau berdepan kesukaran menguji pemain ekoran aksi persahabatan berdepan skuad kebangsaan Bangladesh yang sepatutnya berlangsung 22 Ogos lalu terpaksa dibatalkan atas sebab yang tidak dapat dielakkan.

"Hanya aksi menentang Pahang yang bakal menjadi ujian terakhir Harimau Muda sebelum memulakan aksi Pesta Bola Merdeka, jadi saya harap kami dapat mengadakan beberapa ujian persahabatan sebelum itu," katanya.

Daripada 25 pemain Harimau Muda yang dipanggil berkumpul di Kuantan pada 1 September depan, Kim Swee juga tidak menolak kemungkinan sekurang-kurangnya tiga nama akan 'tercicir' daripada beraksi pada Pesta Bola Merdeka nanti.

"Senarai akhir 22 pemain hanya akan diumumkan sehari dua sebelum Pesta Bola Merdeka," kata Kim Swee.

Selepas berdepan B-23 Singapura, skuad kendalian Kim Swee bakal melayan cabaran skuad B-23 Myanmar pada 9 September sebelum berdepan B-23 Thailand dua hari kemudian.

Aksi penentuan tempat ketiga/ keempat dan final pula dijadualkan berlangsung di Stadium Darul Makmur pada 14 September.

Kali terakhir Malaysia muncul juara Pesta Bola Merdeka ialah pada edisi 2007 apabila mengecewakan Myanmar 3-1 di pentas final.

ATM hormati kemampuan Johor

Posted:

ATM hormati kemampuan Johor

ATM hormati kemampuan Johor

Oleh NOR AZIRAN YUNUS
aziran.yunus@kosmo.com.my

PENGENDALI skuad Angkatan Tentera Malaysia (ATM), B. Sathianathan tidak mahu anak-anak buahnya mengambil mudah pertemuan menentang Johor dalam aksi ketiga Kumpulan A kempen Piala Malaysia di Stadium Majlis Perbandaran Pasir Gudang malam ini.

Menurut Sathianathan (gambar), walaupun Johor tampil selaku pasukan daripada saingan Liga Premier, namun mereka mampu membuktikan keupayaan apabila mengekalkan rekod tanpa kalah dalam dua perlawanan peringkat kumpulan setakat ini.

"Kami tidak boleh beraksi sambil lewa serta bersikap terlalu yakin apabila berhadapan dengan Johor nanti.

"Johor beraksi di halaman sendiri dan sudah tentu mereka akan menampilkan permainan lebih bertenaga," kata Sathianathan semalam.

Sathianathan berkata, beliau agak lega kerana semua pemain utama ATM bebas daripada masalah kecederaan serta penggantungan.

Hanya pemain pertahanan, Amirizwan Taj Tajuddin yang masih kurang cergas akibat kecederaan.

Menurutnya, pemain muda, Mohd. Affize Faisal Mamat juga sudah bebas daripada penggantungan dan ia memberikannya lebih banyak pilihan di bahagian tengah.

"Setakat ini, saya gembira kerana para pemain gantian juga menunjukkan perkembangan sangat positif dan mampu menjadi pengganti yang baik andai pemain utama cedera atau digantung perlawanan.

"Saya turut berpesan kepada para pemain ATM agar melupakan kemenangan 3-2 ke atas Selangor Sabtu lalu dan memberi tumpuan kepada aksi bertemu Johor esok (malam ini).

"Perjalanan Piala Malaysia masih jauh. Kami akan memberi tumpuan dalam satu perlawanan kepada satu perlawanan sehingga lengkap jadual peringkat kumpulan," katanya.

Sebelum kempen Piala Malaysia bermula, Sathianathan menyasarkan ATM sekali lagi melangkah ke pentas final selepas The Gladiators dikecewakan Kelantan dalam aksi final musim lalu.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat