{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Varia

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Varia


Memohon maaf ujian maruah diri

Posted:

Memohon maaf ujian maruah diri

Memohon maaf ujian maruah diri


PEMBERIAN maaf mampu melegakan emosi seseorang kerana rasa ketidakpuasan hati tidak terbuku.


MEMBERIKAN kemaafan merupakan pengorbanan terbesar dalam hidup manusia. Ia juga bakal menentukan sama ada kita mampu mengekalkan sebuah persahabatan atau terus mempunyai musuh yang berkekalan.

Walaupun kemaafan sesuatu yang kelihatan mudah, hakikatnya ia tidak semudah yang dijangka. Apatah lagi, apabila pelakunya telah melakukan sesuatu yang mengguris perasaan dan maruah diri.

Memohon maaf juga bukan perkara mudah. Ia menguji maruah diri. Apatah lagi memohon maaf itu sendiri seolah-olah mencabar ego diri untuk mengaku salah dan silap kepada orang lain.

Ia sesuatu yang hanya mampu dilakukan oleh mereka yang sanggup menerima kesilapan diri sendiri sekalipun ia mungkin hal yang memalukan.

Aidilfitri ini merupakan peluang terbaik untuk kita semua melakukannya, sama ada memberi maaf atau memohon maaf. Benarlah, kita tidak mampu melupakan kejadian tertentu yang telah berlaku sepanjang perhubungan kita dengan individu lain.

Bagaimanapun, memberi dan memohon maaf merupakan jalan terbaik untuk kesejahteraan psikologi.

Di manakah letaknya proses kemaafan ini? Dikatakan bahawa kemaafan berada pada tahap kognitif, iaitu sejauh mana pemikiran kita menafsirkan sesuatu kejadian yang telah berlaku.

Ada orang yang mudah memaafkan hal yang besar, sebaliknya ada individu yang sangat sukar memaafkan kesilapan yang kecil.

Ia bergantung kepada sejauh mana mental kita memproses besar atau kecilnya sesuatu perkara. Ia juga bergantung kepada personaliti seseorang manusia.

Kesanggupan memberi maaf

Kajian-kajian psikologi jelas menunjukkan bahawa ada dua implikasi utama dalam kesanggupan seseorang memaafkan orang lain.

Mereka yang sanggup memberi maaf didapati akan lebih bersikap simpati dan menolong mereka yang dimaafkannya sebaliknya, mereka yang tidak sanggup memberikan kemaafan, didapati akan terus gelisah dalam hidupnya.

Bahkan, ada yang meneruskan kemarahan dengan melakukan tingkah laku agresif lain seperti membalas dendam dan melakukan tindakan di luar batas undang-undang.

Mereka yang memaafkan juga didapati mampu melakukan aktiviti sosial dengan baik, bukan sahaja terhadap mereka yang dimaafkannya, tetapi juga terhadap orang lain.

Bagaimanapun, mereka yang tidak sanggup memberi maaf didapati lebih bersikap antisosial dan mengasingkan diri daripada masyarakat.

Umumnya, ahli psikologi percaya bahawa memaafkan orang lain bergantung sama ada individu itu dihadapkan dengan emosi negatif atau positif pada waktu kesalahan itu berlaku.

Misalnya, orang yang dihadapkan dengan emosi negatif, contohnya dimarahi, dihina atau emosi mereka telah diganggu dengan teruk, mereka ini didapati sangat sukar untuk memaafkan pelakunya.

Sebagai contoh, kecurangan dalam hubungan atau perceraian dalam rumah tangga. Ia menjadi hal yang sangat sukar untuk dimaafkan kerana peristiwa yang berlaku melibatkan emosi negatif.

Sebaliknya, dalam keadaan tertentu kemaafan sangat mudah diberikan, khususnya apabila mangsa mempunyai emosi positif terhadap pelakunya.

Misalnya, dalam keadaan kemalangan jalan raya yang tidak disengajakan, walaupun mangsa berasa tidak berpuas hati dengan kejadian yang berlaku, mereka biasanya lebih mudah memaafkan pihak yang satu lagi. Lebih-lebih lagi jika pihak bertentangan mengalami musibah yang lebih teruk.

Begitu jugalah sekiranya mereka yang bersalah memohon maaf daripada mangsa. Pelaku ini akan dinilai secara positif, atau dalam erti kata lain sebagai manusia yang bertimbang rasa dan bertanggungjawab.

Ini akan menjadikan mereka lebih mudah dimaafkan berbanding mereka yang terus mengekalkan sifat ego diri walaupun telah membuat kesilapan.

Bagi sesetengah individu, kemaafan diberikan kerana ia menggambarkan 'kebaikan' imej diri terhadap keluarga, sahabat atau masyarakat. Kita berasa bersalah sekiranya tidak memberikan kemaafan kepada orang lain.

Dalam agama Islam, memohon maaf dan memberi kemaafan merupakan satu sifat yang sangat terpuji. Justeru, Aidilfitri yang sedang diraikan ini merupakan peluang terbaik untuk kita semua bermaaf-maafan.

PCMC diiktiraf hospital terbaik dunia

Posted:

PCMC diiktiraf hospital terbaik dunia

PCMC diiktiraf hospital terbaik dunia


NORHAYATI menunjukkan sebahagian daripada karya seninya yang dipamerkan di lobi PCMC.


PUSAT Perubatan Prince Court (PCMC) telah dinobatkan sebagai salah sebuah hospital terbaik di dunia bagi sektor pelancongan perubatan oleh Medical Travel Quality Alliance (MTQUA) baru-baru ini.

MTQUA merupakan sebuah badan yang menggalakkan rawatan dan penjagaan yang berkualiti serta selamat untuk pelancongan perubatan di seluruh dunia.

Ketua Pegawai Eksekutif PCMC, Dr. Chong Su-Lin memberitahu, PCMC telah menerima beberapa pengiktirafan lain sejak tujuh tahun lalu, tetapi kali ini merupakan yang tertinggi.

Pengiktirafan ranking dunia itu telah diumumkan pada 8 Mei 2013 dalam satu kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh MTQUA di Bangkok, Thailand dan Scottsdale, Arizona di Amerika Syarikat.

"Kami amat gembira apabila diiktiraf sebagai hospital terbaik di dunia oleh MTQUA bagi pelancongan perubatan dan kami amat menghargainya.

"Terima kasih diucapkan kepada syarikat induk PCMC iaitu Petronas kerana telah meletakkan kepercayaan terhadap PCMC dan pihak pengurusan sehingga mendapat pengiktirafan sebegini," katanya.

Kaedah perubatan terbaik

Menurutnya, pengiktirafan PCMC sebagai nombor satu di dunia bermakna pihaknya mempunyai tanggungjawab yang lebih besar dan akan lebih komited memberikan perkhidmatan terbaik kepada warga Malaysia serta pelancong perubatan dari seluruh dunia.

Dalam pada itu, Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Pelancongan Penjagaan Kesihatan Malaysia, Dr. Mary Wong berkata, PCMC diiktiraf sebagai sebuah hospital terbaik dunia berikutan kemampuannya menyediakan kaedah rawatan perubatan yang terbaik.

"Bukan mudah untuk menjadi hospital terbaik di dunia kerana banyak negara di seluruh dunia mempromosikan perkhidmatan hospital masing-masing.

"Selain mempunyai perkhidmatan kesihatan terbaik, hubungan doktor dan pesakit juga rapat. Doktor meluangkan lebih banyak masa bersama pesakit dan ini mungkin kriteria yang membuatkan PCMC menjadi hospital terbaik," jelasnya.

Menurut Mary, tahun lalu jumlah pesakit asing yang mendapatkan rawatan di negara ini meningkat kepada 6,071 orang berbanding tahun sebelumnya iaitu 5,083 orang.

Pameran karya seni

Sementara itu, PCMC buat kali pertama telah membuka ruang untuk memaparkan karya-karya seni di kawasan permaidani hitam di lobi.

"Saya harap paparan karya seni ini akan merangsang penyembuhan ke atas minda dan badan pesakit serta para tetamu.

"Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, penglibatan seseorang dalam bidang seni sama ada sebagai pemerhati atau pelukis boleh meningkatkan mood, emosi dan keadaan psikologi seseorang," kata Su-Lin.

Kira-kira 25 karya Sir Roy Calne bertajuk The Art of Giving telah dipaparkan awal bulan Mei lalu dan ia telah mendorong pelukis tempatan tampil dengan hasil karya mereka.

PCMC juga mempunyai doktor yang kreatif iaitu Pakar Bius, Dr. Syed Rozaidi Wafa.

Turut menghiasi dinding hospital itu ialah lukisan dari Galeri Petronas. Karya seni yang dipamerkan di lobi PCMC kini merupakan karya Norhayati Md. Yusoff daripada koleksi besar Galeri Petronas.

Norhayati yang juga ahli Persatuan Cat Air Malaysia telah mengambil bahagian dalam pelbagai pameran berkumpulan dan pernah mempamerkan hasil karyanya di Korea Selatan (2006) dan China (2008).

Kini, hasil karya seninya menghiasi dinding beberapa organisasi besar dan menjadi hiasan dinding rumah orang kenamaan di dalam Malaysia dan luar negara.

Keceriaan buat warga emas

Posted:

Keceriaan buat warga emas

Keceriaan buat warga emas


JENNY memberikan topeng muka kepada warga emas di Rumah Orang Tua Ampang, Selangor, baru-baru ini.


BERIKUTAN masalah jerebu yang melanda negara baru-baru ini, Procter & Gamble (P&G) dan Guardian bekerjasama membantu 100 buah rumah kebajikan yang terletak di kawasan paling terjejas.

Menurut Pengarah Jualan P&G Malaysia, Jenny Chew, meningkatkan kehidupan komuniti merupakan falsafah yang dikongsi kedua-dua syarikat berkenaan.

"Kami menyedari penghuni rumah kebajikan tidak mudah mendapatkan produk yang boleh membantu mengurangkan ketidakselesaan akibat jerebu.

"Oleh itu, kami bekerjasama dengan menjadikan bantuan ini sebagai sebahagian daripada projek tanggungjawab sosial korporat kami," katanya.

Tambahnya, biarpun duduk di dalam bangunan, bau kuat jerebu boleh menyebabkan ketidakselesaan.

Semburan Ambi Pur Air Effects merupakan cara terbaik untuk menyingkirkan bau tidak menyenangkan sepenuhnya.

"Kami berharap bauan yang menyegarkan ini dapat membawa ketenangan dan keceriaan ke rumah kebajikan berkenaan," ujarnya.

Pengurus Besar Operasi Guardian Malaysia, Ricky Soon memberitahu, golongan warga emas dan kanak-kanak paling mudah terdedah kepada kesan jerebu.

"Kami gembira dapat berhubung dengan mereka yang memerlukan dengan memberikan mereka topeng muka N95.

"Apabila melangkah keluar, sekurang-kurangnya mereka mendapat perlindungan daripada udara tercemar. Guardian berasa bangga dapat menyertai projek yang bermakna ini," katanya.

Satu majlis penyerahan ringkas dianjurkan di Rumah Orang Tua Ampang baru-baru ini.

Bagi memastikan penghuni rumah kebajikan berkenaan mendapat maklumat penuh mengenai penggunaan yang betul semburan Ambi Pur Air Effects dan topeng muka N95, kakitangan P&G dan Guardian bergilir-gilir menunjukkan demonstrasi produk.

"Kami tersentuh dengan kebaikan kakitangan kedua-dua syarikat dan saya ingin mengucapkan terima kasih kerana mengingati kami.

"Sumbangan ini akan membantu memberikan persekitaran kehidupan yang lebih baik di dalam dan di luar rumah.

"Sesuatu yang menggembirakan apabila melihat ada syarikat mengambil inisiatif untuk melakukan perubahan dalam komuniti," kata penjaga rumah orang tua berkenaan, Cheah Soon Seong.

P&G dan Guardian juga mengagihkan bekalan semburan Ambi Pur Air Effects dan topeng muka N95 kepada 100 rumah kebajikan terpilih di kawasan paling terjejas akibat jerebu termasuk di Lembah Klang, Johor Bahru, Melaka dan Negeri Sembilan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat