{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Dalam Negeri


Kredibiliti parti politik terserlah jika amal apa dikata - PM

Posted: 16 Aug 2013 03:25 AM PDT

PENDANG 16 Ogos - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, parti politik yang mempunyai kredibiliti di negara ini adalah parti yang mengamalkan dan melaksanakan apa yang dikatakan.

Najib, yang juga Presiden UMNO berkata, UMNO adalah parti yang patuh kepada undang-undang termasuk dalam soal pemilihan jawatan dalam parti dan apa yang berlaku dalam perhimpunan agung Umno selama ini tiada bantahan sama sekali.

Katanya, ini berbeza dengan DAP yang didakwa tidak membenarkan atau tidak memaklumkan 753 anggotanya mengenai pemilihan jawatankuasa eksekutif pusat (CEC) parti itu akhir tahun lepas.

"Ini bukan jumlah kecil, ini jumlah yang besar. Yang menjadi satu tanda tanya kenapa sebuah parti seperti DAP yang selalu mewar-warkan mereka juara demokrasi dan prinsip tidak menyalahguna kuasa dan sebagainya, tapi bila sampai pemilihan dalam parti mereka tak sanggup lakukan perkara ikut peraturan, yang bersih daripada salah guna kuasa atau penyelewengan," katanya kepada pemberita hari ini.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Sambutan Hari Peneroka Kebangsaan, Pelancaran Pelan Integriti Felda dan Majlis Hari Raya di Felda Sungai Tiang di sini.

Pada 30 Julai lepas, Pendaftar Pertubuhan Malaysia (ROS) memutuskan DAP perlu mengadakan pemilihan semula CECnya selepas badan itu tidak berpuas hati dengan penjelasan yang diberikan oleh parti berhubung dakwaan penyelewengan pengundian dan manipulasi undi membabitkan 547 perwakilan pada pemilihan yang diadakan 15 Dis lepas.

Semalam, Pengerusi DAP, Karpal Singh berkata, DAP akan mengadakan pemilihan semula CEC bagi mengelakkan pendaftaran parti itu dibatalkan.

Najib berkata, tindakan yang dilakukan oleh ROS adalah semata-mata mengikut peraturan dan bagi UMNO, jika parti itu ditegur oleh ROS mereka bersedia untuk memperbetulkannya.

"Malah UMNO pernah diharamkan oleh mahkamah. Kita terima dan kita bangunkan semula. Kita cakap sesuatu kena amalkan juga baru ada kredibiliti sebagai sebuah parti politik," katanya. - BERNAMA

Rumah terbuka Dr. Mahathir Ahad ini

Posted: 16 Aug 2013 03:23 AM PDT

KUALA LUMPUR 16 Ogos - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad akan mengadakan rumah terbuka Aidilfitri di 58, Jalan Kuda Emas, The Mines, Seri Kembangan, di sini Ahad ini.

Rumah terbuka itu dari 10 pagi hingga 1 tengah hari dan 3 petang hingga 5 petang. - BERNAMA

PM harap rakyat Malaysia di Mesir jaga keselamatan

Posted: 16 Aug 2013 03:21 AM PDT

KUALA LUMPUR 16 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak berharap rakyat Malaysia yang berada di Mesir akan sentiasa menjaga keselamatan diri dan tidak terlibat dalam konflik di negara berkenaan.

Perdana Menteri turut melahirkan rasa syukur kerana sehingga ini rakyat Malaysia di negara itu berada dalam keadaan selamat walaupun beratus rakyat Mesir terbunuh dalam pergolakan terbaru di negara berkenaan.

"Saya bersyukur kerana rakyat Malaysia berada dalam keadaan selamat.

Sentiasa hubungi pihak kedutaan kita di Kaherah bagi mengikuti perkembangan semasa," katanya melalui laman sosial Facebook beliau hari ini.

Negara itu dilanda konflik berdarah apabila tercetus pentempuran antara pasukan keselamatan dan penyokong bekas presiden Mesir Mohamed Morsi, menyebabkan ratusan yang terkorban dan ribuan lain cedera.

Menerusi mesej tweet pula, Najib berkata beliau akan merasmikan Pusat Transformasi Bandar (UTC) Kedah pada petang ini yang akan mempermudahkan urusan khidmat kerajaan bagi rakyat.

Perdana Menteri hari ini berada di Kedah bagi lawatan sehari beliau ke negeri itu.

Mengulas laporan media mengenai sasaran pencapaian Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) menjelang 2015, Najib dalam tweet sebelum itu berkata kerajaan mahu melihat PKS menyumbang 40 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) untuk membuka jalan ke arah mencapai status negara berpendapatan tinggi.

Ketika ini, PKS menyumbang 33 peratus kepada KDNK.

Laporan itu memetik Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah sebagai berkata PKS perlu menyumbang lebih kepada pertumbuhan ekonomi negara bagi mencapai sasaran sebagai negara berpendapatan tinggi. - BERNAMA

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat