{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Dalam Negeri


Skim perjawatan lebih 18,000 kakitangan Kemas dikaji

Posted: 18 Aug 2013 02:25 AM PDT

KOTA BHARU 18 Ogos - Hanya kira-kira 900 daripada lebih 18,000

kakitangan Kemas yang berkhidmat di seluruh negara berjawatan tetap manakala selebihnya adalah kakitangan kontrak.

Malah, Ketua Pengarahnya, Datuk Hassan Mohd. Amin berkata,

meskipun jabatan itu telah terbukti banyak berjasa membangunkan modal

insan negara sejak 1961, kakitangannya yang bertaraf tetap di peringkat

negeri dan daerah mempunyai gred gaji yang rendah berbanding pegawai kerajaan jabatan lain.

Sehubungan itu katanya, Menteri Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal telah mengarahkan usaha segera

dilakukan bagi memastikan kepentingan dan kebajikan kakitangan Kemas ditingkatkan ke arah yang lebih baik.

Beliau berkata, rundingan telah dimulakan dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan kini memasuki fasa akhir untuk menstruktur semula pentadbiran dan skim perjawatan Kemas yang kali terakhir dilakukan lebih 10 tahun lalu.

"Kakitangan kontrak kita ada yang telah berkhimat lebih 20 hingga 30 tahun dengan beban tugas pelbagai tetapi mereka tidak ada kemudahan pencen, pinjaman, perubatan dan sebagainya yang seharusnya dinikmati sedangkan mereka juga penjawat awam.

"Dalam masa sama, kita juga mahu JPA melihat semula skim gaji untuk

pegawai kita di peringkat daerah yang walaupun bertaraf tetap tetapi

berada dalam gred rendah, kalau boleh gaji pegawai yang mengetuai

jabatan di daerah yang besar dan berkompleksiti tinggi dinaik taraf

sampai peringkat kumpulan A," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) Kemas Kelantan 2012 kepada 115 kakitangan Kemas negeri di Dewan Besar, Bahagian Teknologi Pendidikan di sini hari ini. - UTUSAN

Mesti komited bersihkan imej UMNO

Posted: 18 Aug 2013 01:25 AM PDT

KUALA LUMPUR 18 Ogos - Para pemimpin UMNO mesti komited membersihkan imej parti daripada tuduhan penyelewengan dan amalan 'cantas' sekiranya ingin menarik sokongan golongan muda serta profesional.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, segelintir individu menyertai UMNO semata-mata untuk kepentingan peribadi dan sikap itu memberi imej kurang baik kepada parti.

Menurut beliau, amalan 'cantas' juga sering berlaku apabila pihak yang tidak dicalonkan untuk jawatan yang diingini berusaha menjatuhkan lawan mereka.

"Pada pandangan saya, bukan UMNO yang bermasalah tetapi mereka yang menguruskannya," katanya dalam sidang akhbar Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri beliau di The Mines, Seri Kembangan dekat sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

Tembakan pistol disangka bunyi letupan

Posted: 18 Aug 2013 12:13 AM PDT

KOTA TINGGI 18 Ogos - Sepasang suami isteri tidak menyangka bunyi letupan kuat di belakang bahagian dapur rumah mereka datang daripada tembakan pistol.

Dalam kejadian kira-kira pukul 9.40 pagi tadi, pasangan yang enggan dikenali itu sedang memasak di luar bahagian tepi rumah sebelum dikejutkan dengan bunyi kuat berdekatan pintu jeriji belakang rumah yang pada awalnya disangka bunyi mercun.

Mereka hanya sedar kejadian itu berpunca daripada pistol selepas mendapati terdapat kerosakan pada pintu berkenaan.

Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Supritendan Mohd. Nor Rasid yang ditemui di tempat kejadian mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian tersebut dan memaklumkan siasatan awal polis mendapati kedua-dua suami isteri itu bukan sasaran tembakan berkenaan.

"Kami percaya kejadian itu berpunca daripada peluru sesat dan kami telah menemui sebutir peluru dioercayai dilepaskan daripada pistol bersaiz 9mm di lokasi kejadian.

``Selain mempertingkatkan rondaan di kawasan berhampiran lokasi, saya minta kerjasama orang ramai tampil membantu sekiranya mempunyai maklumat mengenai kejadian itu," katanya. - UTUSAN ONLINE

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat