{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Dalam Negeri


Ops Piramid II berjaya, 583 enggan pulang - MKN

Posted: 28 Aug 2013 01:40 AM PDT

KUALA LUMPUR 28 Ogos - Seramai 2,796 daripada 3,379 rakyat Malaysia yang didaftarkan berada di Mesir berjaya dibawa pulang ke tanah air menerusi Ops Piramid II yang berakhir hari ini.

Setiausaha Majlis Keselamatan Negara, Datuk Mohamed Thajudeen Abdul Wahab berkata, baki 583 rakyat Malaysia yang masih berada di negara tersebut adalah atas keinginan dan pilihan mereka sendiri.

Ops Piramid II yang bertujuan membawa keluar rakyat Malaysia di Mesir berikutan situasi keselamatan di negara tersebut telah berjaya dilaksanakan.

"Operasi ini yang bermula pada 21 Ogos dan berakhir pada hari ini merupakan satu usaha kerajaan bagi memastikan keselamatan rakyat Malaysia yang berada di Mesir terus diberi keutamaan," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Menurut Mohamed Thajudeen, kesemua rakyat Malaysia yang terlibat dalam operasi itu dibawa balik menerusi 49 penerbangan menggunakan perkhidmatan 13 syarikat penerbangan. - UTUSAN ONLINE

Tabung Haji beri vaksin percuma kepada jemaah haji

Posted: 28 Aug 2013 01:29 AM PDT

PETALING JAYA 28 Ogos - Lembaga Urusan Tabung Haji sedang berbincang dengan Kementerian Kesihatan untuk memberi suntikan vaksin percuma kepada jemaah haji Malaysia yang dijadual berlepas ke Tanah Suci pada 7 September ini.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Hilmi Yahya berkata ini berikutan penularan virus Middle East Respiratory Syndrome Corona Virus (MERS-CoV) yang dahulunya dikenali sebagai Novel Coronavirus telah dikesan dari negara-negara seperti Arab Saudi, Emiriah Arab Bersatu, Jordan, Qatar dan Tunisia .

"Tabung Haji memang sedang berbincang dengan pihak kementerian yang mana mereka akan memberi vaksin percuma ini kepada jemaah haji yang akan pulang ke Malaysia.

"Bagaimanapun, kita belum ada lagi keputusan tentang pelaksanaan vaksin tersebut kepada jemaah haji," katanya kepada pemberita pada majlis pelancaran MyKifayah Perkhidmatan Pengurusan Jenazah Bersepadu Tanpa Tunai, di sini hari ini.

Sehingga 9 Julai 2013, Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) telah melaporkan sebanyak 82 kes disahkan mengidap MERS-CoV dengan 45 kematian seluruh dunia.

Ini menjadikan jangkitan virus ini amat berbahaya dengan kadar kematian yang tinggi, melebihi 50 peratus. - BERNAMA

DUN Kedah lulus enakmen banteras fahaman Syiah

Posted: 28 Aug 2013 01:12 AM PDT

ALOR SETAR 28 Ogos - Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah telah meluluskan satu undang-undang di bawah Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Kedah bagi membolehkan penguatkuasaan diijalankan untuk membanteras ajaran Syiah di negeri ini.

Keputusan itu dibuat menerusi undian pada hari ketiga Persidangan DUN Kedah Ke-13 di sini semalam setelah pihak pembangkang secara prinsip tidak setuju dengan pindaan enakmen tersebut.

Menteri Besar, Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir berkata, dalam undian berbelah bahagi yang difahamkan kali pertama dalam DUN Kedah itu, sebanyak 21 wakil rakyat menyokong usul supaya enakmen tersebut diluluskan manakala sembilan membantah, empat berkecuali dan dua orang tidak mengundi.

"Maka isu Syiah telah diselesaikan di peringkat DUN Kedah kerana sekarang kita mempunyai enakmen membenarkan pihak berkuasa menguatkuasakan undang-undang yang semata-mata diwujudkan untuk membanteras penyebaran fahaman Syiah," katanya kepada pemberita selepas persidangan DUN Kedah malam tadi.

Persidangan selama tiga hari berakhir pukul 10.45 malam itu merupakan ujian pertama dihadapi Mukhriz sebagai Menteri Besar Kedah. - UTUSAN ONLINE

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat