{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Hiburan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Hiburan


Muzik 'Keras' daripada 66 Roads

Posted: 17 Aug 2013 06:29 AM PDT

MULA ditubuhkan pada tahun 2006, kumpulan ini nyata berpengaruh dalam core-scene tempatan.

Berasal dari Kajang, Selangor, 66 Roads meneruskan perjuangan dengan dianggotai oleh Gbum Bob (vokalis), As (vokalis), Kid (gitar) Acit (gitar), Ajoi (bass) dan Darin (drum) yang masing-masing meminati muzik genre keras, membuatkan mereka terus bersatu menghadapi dugaan yang datang.

Menurut Kid, walaupun muzik genre keras yang lebih dikenali deathcore agak kurang didengari di pentas perdana seni muzik tanah air, namun pendengar muzik yang meminatinya masih ramai terutama dalam kalangan belia.

Memilih dan membawa irama yang agak asing itu membuatkan kumpulan ini tidak menghadapi masalah untuk bersaing terutama ketika kumpulan ini mula menapak dalam industri muzik underground.

Walaupun pada mulanya mereka sukar mendapat kepercayaan daripada peminat, namun setelah hampir tujuh tahun bertapak, muzik mereka mula diminati ramai, lebih-lebih lagi bagi peminat core-scene.

Nama unik yang digunakan kumpulan ini diperoleh sejak mereka mula bermain muzik. Ilham untuk nama itu muncul ketika mereka sedang berjalan kaki di sebatang jalan di bandar Kuantan. Jalan yang dilalui itu menggunakan nombor 6/6 sebagai nama.

Dari saat itu, mereka mula mendapat idea untuk menamakan kumpulan ini dengan nama 66 Roads.

Kemunculan mereka dalam industri muzik tempatan membawa sekali ciri-ciri yang agak unik dan melalui kekuatan vokal, melodi serta persembahan mantap di pentas, ia membezakan 66 Roads dengan kumpulan muzik underground yang sedia ada.

Biarpun kemunculan mereka tidak mencetuskan fenomena baharu dalam industri muzik underground tetapi keunikan irama yang dibawa mereka itu sudah memadai untuk melonjakkan nama 66 Roads.

Sehingga kini, masih ramai peminat yang menanti-nantikan kemunculan mereka di pentas, lebih-lebih lagi pada tahun 2011. Tahun itu menyaksikan kelahiran semula 66 Roads dengan membawa konsep baru yang lebih berat.

Dengan mempertaruhkan lirik berunsurkan peperangan, ilmu hitam, kawan makan kawan dan soal kehidupan dalam lagu seperti Fight Not To Be Remember dan banyak lagi, nyata aliran muzik yang dibawa itu melekat ke dalam jiwa peminat muzik indie tanah air yang mula menerimanya sebagai genre muzik baharu.

Dengan perubahan yang dilakukan oleh enam anak muda itu, ditambah pula dengan idea yang segar, kesemua faktor itu memberikan identiti tersendiri kepada 66 Roads dalam menghasilkan lagu-lagu yang mempunyai jalan penceritaan yang dekat dengan masyarakat tempatan, di samping menyelitkan mesej berunsurkan nasihat.

Kepada mereka yang masih tidak berpeluang mendengar genre unik yang dibawa oleh kumpulan ini, apa kata kamu dengar sendiri dengan melayari laman www.facebook.com/66Roads, www. myspace.com/66roads, www.youtube. com/user/66roadsx,www.twitter.com/

66Roads_Band, www.reverbnation.com/ 66roads dan www.purevolume.com/ 66Roads. - SYAHRIL

Mawi tidak gentar

Posted: 17 Aug 2013 06:29 AM PDT

PERCAYA cabaran perniagaan memberi lebih kekuatan buat dirinya dan isteri.

MERENTAP gelaran juara Akademi Fantasia musim ketiga pada 2005 merupakan detik permulaan buat kariernya. Bayangkan dalam masa beberapa bulan sahaja, dia berjaya meletakkan dirinya menjadi artis paling popular pada masa itu. Bagaimanapun, tahun demi tahun perjalanan sebagai anak seni ini semakin matang buat Mawi atau nama sebenarnya Asmawi Ani. Enggan terus menawarkan dirinya sebagai penghibur lagi, bagi Mawi keputusan untuk berada di dalam bidang perniagaan merupakan pilihan yang tepat buat dirinya memandangkan dunia seni tidak lagi menjanjikan sesuatu yang pasti buat masa depan dia dan keluarga kecilnya.

Sejak awal tahun ini, dia dan isterinya Nora Ashikin Rahmat, 34, atau Ekin mula mengorak langkah melalui perniagaan UneQuein. Melihat potensi yang ada dalam perniagaan itu, mereka berdua terus membuat keputusan untuk menambah lebih banyak lagi produk di bawah jenama UneQuein.

Sebelum ini, kami hanya memperkenalkan tiga produk sahaja, antaranya Multijuice Liquid Health Supplements.

Melihat penerimaan yang menggalakkan, kami memperkenalkan pula empat produk baru iaitu air berkarbonat, teh tarik khasiat, produk penjagaan wajah pek ekonomi dan juga BB Cream," katanya.

Bercakap perbezaan yang diketengahkan produk-produk miliknya itu, menurut Mawi antara kelebihan yang dibawa produk UneQuein adalah khasiat yang baik untuk setiap pengguna produknya.

Memang satu cabaran untuk menjadi sihat pada masa kini. Bukan mudah untuk kita menolak makanan sedap yang semestinya mengandungi gula dan bahan perisa tertentu.

Oleh itu, kami sediakan sesuatu yang sama, cuma ia lebih berkhasiat, contohnya air berkarbonat pelbagai perisa yang kami tawarkan adalah lebih segar dan kurang manis," katanya.

Mempunyai hampir 40 stokis di seluruh negara menurut Mawi, selain diedarkan secara meluas di pasaran tempatan, produk UneQuein juga sudah berjaya menembusi pasaran negara Singapura dan Brunei.

Syukur dengan penerimaan produk ini di pasaran. Saya juga tidak sangka UneQuein akan diterima sebegitu cepat.

" Formula yang diterapkan kami untuk sentiasa berkomunikasi dengan stokis dilihat memudahkan perkembangan UneQuein," katanya.

Tidak menolak turut merasa tempias naik dan turun dalam dunia perniagaan, baru-baru ini dia dikejutkan dengan laporan oleh stokis produknya yang mendakwa dia melakukan penipuan.

Menjelaskan apa yang berlaku sebagai salah faham, Mawi meminta pihak berkenaan tidak terus menaburkan fitnah.

Kami sedar memang ada yang cuba nak jatuhkan kami, itu antara pengajaran terbesar yang kami belajar sejak bergelar usahawan.

Apa yang boleh saya katakan adalah apa yang berlaku itu berpunca daripada salah faham. Saya tidak mahu salahkan sesiapa kerana kami percaya melalui kejadian seperti ini, kami akan lebih dewasa di dalam perniagaan," katanya.

Raya bermakna

Berkongsi antara aktiviti sepanjang Ramadan lalu, menurut Mawi di dalam melakukan promosi untuk produk UneQuein, dia dan Ekin juga tidak ketinggalan melakukan amal dengan melawat beberapa keluarga tidak bernasib baik di beberapa daerah di Johor.

Sebenarnya ini merupakan kali pertama UneQuein melakukan aktiviti seperti ini. Tahun ini, hanya di sekitar Johor sahaja.

Selain melawat, kami juga kenal pasti jenis bantuan yang diperlukan dan cuba membantu," katanya.

Bercakap soal sambutan Syawal yang lalu, menurut Mawi tahun ini lebih bermakna buat dirinya apabila anak tunggalnya Cahaya Malaika sudah mula berjalan. Tidak menolak untuk mengadakan rumah terbuka, Mawi berkata, semuanya bergantung kepada jadualnya selepas pulang beraya nanti.

Memang tahun ini berbeza, sebab anak saya sudah boleh berjalan, jadi kebanyakan persiapan yang dilakukan juga lebih kepadanya.

Rumah terbuka pula, kami belum ada tarikh yang sesuai, tetapi memang kami sudah rancang untuk mengadakannya," katanya.

Melihatkan penglibatannya di dalam bidang nyanyian semakin senyap, Mawi menjelaskan memang tahun ini, dia mahu memberi tumpuan untuk UneQuein. Bagaimanapun, dia tidak menolak untuk bergerak aktif mulai tahun hadapan.

Tahun ini memang sibuk sedikit, bagaimanapun saya tidak pernah melupakan bidang nyanyian.

Selain syarikat produksi, saya juga akan terus mengeluarkan produk-produk yang menarik, cuma buat masa ini saya mahu berikan tumpuan lebih untuk memantapkan UneQuein," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat