{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


24 pendatang tanpa izin ditahan di Lahad Datu

Posted: 19 Aug 2013 10:17 PM PDT

Oleh ABDUL RASHID ABDUL RAHMAN

LAHAD DATU 20 Ogos - Polis menahan sebanyak 24 pendatang asing tanpa izin (PATI) dalam beberapa serbuan di sekitar bandar ini semalam.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Shamsudin Mat berkata, dalam serbuan itu juga polis turut menahan seorang lelaki tempatan berusia 34 tahun kerana disyaki memiliki dadah.

"Sebanyak 64 orang telah diperiksa dalam operasi bersepadu melibatkan pelbagai agensi itu dan kita telah menahan 24 orang kerana gagal mengemukakan dokumen pengenalan diri," katanya di sini hari ini.

Menurut Shamsudin, kesemua PATI yang berusia antara 20 hingga 50 tahun itu ditahan untuk tindakan lanjut. - UTUSAN ONLINE

Dua lelaki ditahan cuba jual LPG, tawar rasuah

Posted: 19 Aug 2013 09:19 PM PDT

KUALA LUMPUR 20 Ogos - Dua lelaki termasuk pemandu lori syarikat pembekal gas petroleum cecair (LPG) ditahan bersama 5,000 liter LPG yang dipercayai cuba dijual secara haram kepada pihak industri, di kawasan parkir bas di Sungai Buaya, Rawang, dekat sini malam tadi.

Mereka juga bakal berdepan tindakan mengikut Seksyen 17(b) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana menawarkan suapan RM2,000 kepada pegawai penguat kuasa yang terbabit dalam operasi pukul 11.30 malam itu.

Ketua Penolong Kanan Penguasa SPRM Putrajaya, Mohd Yussof Zakaria berkata jika sabit kesalahan, suspek berusia 28 dan 40 tahun itu boleh dipenjara tidak lebih 20 tahun dan denda tidak kurang dari lima kali jumlah atau nilai suapan, atau RM10,000 mengikut mana yang lebih tinggi.

"Kedua-dua mereka ditahan ketika memindahkan silinder mengandungi 5,000 liter LPG bernilai RM2,000 dari lori pembekal ke sebuah lori lain," katanya pada sidang media selepas operasi itu.

Menurutnya kegiatan dua lelaki terbabit diintip oleh bahagian penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan antara tiga hingga lima bulan lepas, sebelum melancarkan operasi itu.

"Mereka sepatutnya menghantar gas LPG kepada pembekal atau kilang-kilang sebenar, tetapi dikesan berhenti sekejap untuk memindahkan sedikit daripada gas itu ke lori lain untuk dijual kepada pembeli haram," katanya.

Kes itu juga akan disiasat mengikut Akta Kawalan Bekalan 1961. - BERNAMA

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat