{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Lot rumah kedai masih kosong

Posted: 12 Aug 2013 11:41 AM PDT

Oleh FARIK SALLEH
utusanjohor@utusan.com.my

Deretan rumah kedai yang masih kosong menyebabkan penduduk di Desa Sejahtera, Kota Tinggi Johor sukar mendapatkan bekalan keperluan harian.

KOTA TINGGI 12 Ogos - Sebanyak 10 lot rumah kedai yang siap dibina bersama dengan 360 unit rumah di kawasan penempatan semula mangsa banjir Desa Sejahtera dekat sini, terbiar tanpa pemilik dan menyebabkan penduduknya berasa kesal kerana tiada sebarang aktiviti perniagaan dijalankan.

Seorang penduduk, Rohani Abdul Rahman berkata, masalah tersebut memaksanya berulang-alik ke bandar untuk membeli barangan dapur dan menyukarkan urusan sehariannya sebagai suri rumah apatah lagi dia tidak mempunyai kenderaan sendiri.

Saya berharap pihak berkenaan dapat menyegerakan proses kelulusan rumah kedai agar pemilik yang berjaya dalam proses pemilihan dapat memulakan perniagaan mereka.

Sekurang-kurangnya kami tidak perlu pergi jauh untuk membeli barangan keperluan terutama barang runcit," kata ibu kepada lima anak ini ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Yati Yusof, 48, pula berkata, keluarganya dan penduduk lain terpaksa menempuh perjalanan kira-kira lima kilometer untuk ke bandar dan perkara tersebut sudah berlarutan sehingga lebih setahun.

Desa Sejahtera merupakan kawasan penempatan semula mangsa banjir tahun 2006 dan 2007 dari enam perkampungan iaitu Kampung Sungai Berangan, Kampung Tembioh, Kampung Batu 25, Kampung Makam, Kampung Kelantan dan Kampung Panti itu.

Ia mula dihuni sebaik sahaja kunci rumah itu diserahkan dan dirasmikan oleh bekas Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman pada Julai 2012.

Pegawai Daerah Kota Tinggi, Mohd. Noorazam Osman ketika dihubungi memaklumkan bahawa proses tawaran dan pemilihan telah dijalankan pada Mei lalu dengan 50 daripada 56 pemohon hadir pada sesi temu duga.

Seramai 15 pemohon berpotensi dipilih sebelum 10 orang yang benar-benar layak akan dibenarkan berniaga di situ. Kami berharap penduduk di perumahan Desa Sejahtera bersabar kerana pemilihan terakhir akan ditentukan oleh kerajaan negeri," katanya.

Pejabat Kadi bantu pesakit di hospital

Posted: 12 Aug 2013 11:41 AM PDT

ABD. Rahman Dewam menyampaikan sumbangan kepada pesakit sambil diperhatikan Selahuddeen Abdul Aziz (dua dari kiri) dan Dzulkafli Mohamed di HPSF, Muar, Johor, baru-baru ini.

MUAR 12 Ogos - Sebanyak 500 bungkusan berserta duit raya diedarkan kepada pesakit di setiap wad dalam Majlis Penyampaian Bungkusan Hari Raya Kepada Pesakit Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) di sini, sempena Hari Raya Aidilfitri kali ini.

Program anjuran Unit Dakwah Bil Hal, Pejabat Kadi Daerah Muar dengan kerjasama HPSF itu merupakan aktiviti tahunan yang diadakan sejak enam tahun lalu bertujuan meraikan mereka yang sakit selain menanam sikap saling membantu khususnya dalam bulan Ramadhan.

Pengarah HPSF, Dr. Selahuddeen Abdul Aziz berkata, program itu diharap dapat mengukuh hubungan silaturahim antara kakitangan dan pesakit selain untuk menerap nilai-nilai murni.

"Program kali ini kita terapkan ikatan dan jalinan murni antara kakitangan dan pesakit untuk saling membantu dan meringankan beban apabila dalam keadaan susah dan sakit," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Yang turut hadir, Pegawai Daerah Muar, Abd. Rahman Dewam dan Kadi Muar, Dzulkafli Mohamed.

Sementara itu, pesakit, Hairul Nizam, 36, yang berasal dari Pagoh berkata, dia pertama kali menerima sumbangan itu selepas dimasukkan ke hospital akibat penyakit kencing manis tahap satu.

"Terima kasih kepada pejabat kadi dan pihak pengurusan hospital yang mengambil berat kebajikan pesakit. Ini secara tidak langsung dapat meringankan beban atau kesakitan pesakit di hospital ini," ujarnya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat