{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Johor akan guna kaedah audit

Posted: 02 Aug 2013 11:42 AM PDT

Oleh MAZNAH MOHD. ARSAD
utusanjohor@utusan.com.my

HASNI Mohammad (dua dari kiri) melawat tapak pembinaan yang runtuh menyebabkan dua pekerja terbunuh di Taman Pelangi Indah, Johor Bahru, kelmarin. - UTUSAN/RAJA JAAFAR ALI

JOHOR BAHRU 2 Ogos - Kerajaan negeri bercadang untuk menubuhkan satu kaedah pengauditan terhadap struktur penting seperti pembinaan jambatan, jalan raya bertingkat dan bangunan yang memerlukan kepakaran dan pengawasan kontraktor secara menyeluruh.

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah negeri, Datuk Ir. Hasni Mohammad berkata, langkah itu selaras dengan hasrat kerajaan untuk meningkatkan keupayaan pengawasan projek-projek pembangunan bagi memastikan insiden seperti jambatan kedua Pulau Pinang dan Masjid Kampung Binjai Kertas, Terengganu runtuh tidak berlaku di negeri ini.

Sebagai contoh jika diamati reka bentuk bangunan di Iskandar Malaysia melibatkan penggunaan pelbagai teknologi kerana keadaan bangunannya yang tinggi. Mungkin sebelum ini tidak ada bangunan setinggi 70 tingkat di bandar raya ini, namun dalam masa akan datang, kita tidak menolak kemungkinan akan ada bangunan seumpama itu.

Kita perlu bersedia dari segi fizikal dan mental dengan memastikan pihak bertanggungjawab termasuk kontraktor, jurutera dan golongan profesional mampu menampung keperluan dari segi menjaga aspek keselamatan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika membuat lawatan ke tapak projek pembinaan sebuah pasar raya yang mengalami lantai bangunan runtuh sehingga mengorbankan dua nyawa warga Indonesia Sabtu lalu di Taman Pelangi Indah, di sini semalam.

Yang turut hadir, Pengarah Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerja (JKKP) negeri, Omar Mat Piah dan Pengarah Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB) negeri, Zaini Jalil.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Benut berkata, kecanggihan teknologi dan pembangunan yang kian pesat membolehkan kerajaan mengambil langkah proaktif dalam menentukan bilangan tenaga professional di Jabatan Kerja Raya (JKR) mencukupi untuk mengawasi projek-projek yang sedang dijalankan.

Usaha peringkat kerajaan juga dilaksanakan untuk meningkatkan keupayaan profesionalisme kerja dalam jabatan itu sendiri. Saya juga mengesyorkan kepada pemaju untuk menyediakan tenaga profesional berpengalaman dan berkemahiran tinggi jika tidak dapat ditampung pihak berkuasa tempatan.

Sebagai contoh, untuk bangunkan projek 70 tingkat di bandar raya ini, rasanya Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB) tidak mempunyai kemampuan untuk mengendalikannya. Jadi pemaju terbabit kena sediakan tenaga secukupnya, CIDB boleh buat kelayakan tenaga profesional yang dibawa ke tapak pembangunan tersebut," katanya lagi.

Bekalan cukup, berdaya harap menjelang Aidilfitri - TNB

Posted: 02 Aug 2013 11:42 AM PDT

AMINUDDIN Mohd. Amin (tengah) bergambar dengan kakitangan Tenaga Nasional Berhad (TNB) dalam Majlis Meraikan Pelanggan TNB sempena Sambutan Aidilfitri di Pejabat TNB Johor, Jalan Ayer Molek, Johor Bahru, semalam.

JOHOR BAHRU 2 Ogos- Sempena ketibaan Hari Raya Aidilfitri pada Khamis ini, Tenaga Nasional Berhad (TNB) akan memastikan bekalan elektrik yang dibekalkan untuk pelanggan di negeri ini mencukupi, selamat dan berdaya harap.

Pengurus Besar TNB Johor, Datuk Aminuddin Mohd. Amin berkata, bagi menghadapi sambutan tersebut sejak awal bulan ini, TNB telah banyak melaksanakan inisiatif untuk meningkatkan daya harap bekalan elektrik.

"Namun begitu tidak dinafikan bahawa gangguan bekalan masih berlaku di musim-musim perayaan yang mana gangguan tersebut adalah kes terpencil dan dipulihkan dengan segera.

"Gangguan bekalan itu lazimnya berpunca daripada peningkatan penggunaan elektrik secara mendadak di musim perayaan," katanya kepada pemberita selepas Majlis Meraikan Pelanggan TNB sempena Sambutan Aidilfitri di Pejabat TNB Johor, Jalan Ayer Molek, di sini hari ini.

Menurutnya, TNB akan menyediakan kakitangan tambahan yang bersedia untuk memastikan bekalan dapat dipulihkan segera seandainya berlaku gangguan atau keputusan bekalan.

Sehubungan itu, Aminuddin mengingatkan para pengguna supaya menggunakan elektrik dengan penuh berhemah dan mematuhi segala peraturan yang ditentukan bagi menjamin keselamatan

Katanya, sebarang masalah boleh dirujuk kepada TNB CareLine di talian 1-5454 yang beroperasi 24 jam setiap hari.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat