{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Bakal haji bersyukur dipilih

Posted: 27 Aug 2013 11:00 AM PDT

Oleh HANIZA HASSAN
utusanjohor@utusan.com.my

Mohamed Khaled Nordin (kanan) beramah mesra dengan Kamdani Mohd. Asnan (berkerusi roda) yang kudung kaki kanannya semasa beliau hadir dalam Majlis Perjumpaan Dengan Bakal-Bakal Haji Rombongan Kerajaan Negeri Johor di Pusat Konvensyen Persada, Johor Bahru, semalam.

JOHOR BAHRU 27 ogos - Biarpun perlu berkerusi roda atau bertongkat, bagi bakal haji, Kamdani Mohd. Asnan, 60, kesulitan itu bukan penghalang untuknya mengerjakan ibadat haji bersama rombongan kerajaan negeri Johor September ini.

Dia yang terpaksa berkerusi roda selepas kaki kanannya dipotong sehingga paras lutut pada Mei lalu akibat penyakit kencing manis sangat berterima kasih kepada kerajaan negeri atas peluang menjadi tetamu Allah itu.

"Tak terlahir rasa gembira bila diberitahu saya terpilih mengikuti rombongan kerajaan Johor menunaikan ibadat haji tahun ini. Bersyukur sangat atas rezeki yang diberikan kepada saya dan saya akan berlepas pada 14 September ini.

"Tetapi saya turut berasa sedih kerana isteri tidak dapat turut serta, namun saya harap rayuannya untuk pergi bersama saya dipertimbang," katanya ketika ditemui selepas Majlis Perjumpaan Bakal-bakal Haji Rombongan Kerajaan Johor Tahun 1434H/2013M di Pusat Konvensyen Antarabangsa Persada, hari ini.

Majlis tersebut dihadiri Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, Pengerusi Jawatankuasa Agama negeri, Abd. Mutalip Abd. Rahim dan Penasihat Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAINJ), Datuk Nooh Gadut.

Kamdani merupakan antara antara 2,700 orang yang berpeluang mengerjakan rukun Islam kelima berkenaan tahun ini dan akan berlepas dengan tujuh penerbangan mulai 9 September sehingga 5 Oktober ini.

Sementara itu, mualaf, Norhayati Abdullah, 53, menyifatkan peluang menjejak kaki ke tanah suci bagaikan satu mimpi dan Allah mendengar doanya untuk ke sana.

Ibu kepada enam cahaya mata yang memeluk Islam kira-kira 30 tahun lalu itu berharap segala urusannya di sana dipermudahkan Allah dan dapat mengerjakan Rukun Islam kelima tersebut dengan sempurna.

"Saya memang berhajat mengerjakan haji, saya mahu melihat Kaabah dan alhamdulillah, Allah makbulkan doa saya," katanya.

Siswa UiTM kutuk keganasan

Posted: 27 Aug 2013 11:00 AM PDT

Oleh MOHAMED SAARI
utusanjohor@utusan.com.my

Sebahagian daripada pelajar dan kakitangan UiTM Segamat berdoa memohon keselamatan rakyat Malaysia di Mesir selepas solat hajat di Masjid As Syakirin, UiTM Segamat, baru-baru ini - UTUSAN/MOHAMED SAARI

SEGAMAT 27 Ogos - Seramai 6,000 penuntut Universiti Teknologi Mara (UiTM) Segamat, di sini menurunkan tandatangan di kain rentang sebagai mengutuk keganasan di Mesir serta mengadakan solat hajat selepas selesai fardu Jumaat di Masjid As-Syakirin di sini baru-baru ini bagi mendoakan keselamatan rakyat Malaysia di sana.

Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UiTM Segamat, Mohd. Asraf Senen berkata, suara penuntut itu adalah bagi menyatakan bantahan terhadap tindakan ganas pihak tentera di Mesir dengan menzalimi rakyat mereka.

"Pihak MPP mengambil masa seminggu untuk mengumpul tanda tangan daripada 6,000 penuntut dari Fakulti Perniagaan, Perakaunan, Pengurusan Maklumat, Sains Komputer dan Maklumat.

"Harapan kita agar kekejaman tersebut dihentikan dan semua rakyat Malaysia termasuk penuntut di Mesir dalam keadaan selamat," katanya yang ditemui di pekarangan masjid berkenaan.

Program menandatangani kain rentang dan solat hajat anjuran oleh MPP UiTM Segamat itu adalah yang pertama dilakukan oleh penuntut UiTM di negara ini dan secara tidak langsung dapat melahirkan rasa kesyukuran dalam kalangan penuntut di negara ini kerana dapat mengikuti pembelajaran dalam keadaan aman.

Sementara itu, Naib Rektor UiTM Segamat, Dr. Mohd. Halim Kadri berkata, program tersebut secara tidak langsung menunjukkan mahasiswa prihatin terhadap isu-isu semasa dan dapat menimbulkan sifat insaniah terhadap keamanan.

"Sebagai pemimpin masa depan sikap yang ditunjukkan oleh penuntut di sini memberi gambaran kita tidak ketandusan pemimpin yang berkebolehan dan nilai jati diri serta modal insan yang seiring dengan kehendak zaman pada masa akan datang bagi mentadbir negara ini.

"Mereka juga begitu menginsafi dengan nasib yang menimpa rakan mereka di sana dan bersyukur berpeluang menuntut ilmu dalam keadaan negara yang aman tenteram dan diharapkan segalanya akan dijadikan pengajaran kepada mereka untuk menjaga kestabilan dan kemakmuran," katanya.

Sultan Ibrahim melawat Ekomar di Mersing

Posted: 27 Aug 2013 11:00 AM PDT

Sultan Ibrahim Sultan Iskandar diiringi oleh Sharifah Hapsah Syed Hassan Shahabudin (kiri) mencemar duli melawat Ekomar, UKM sempena Kembara Mahkota Johor 2013 di Mersing, Johor, semalam. - BERNAMA

MERSING 27 Ogos - Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar dan Kembara Mahkota Johor 2013 (KMJ) meluangkan masa kira-kira setengah jam melawat Pusat Penyelidikan Ekosistem Marin (Ekomar) di Tanjung Kesang, dekat sini semalam.

Baginda dan rombongan KMJ turut mendengar taklimat daripada penyelidikan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mengenai operasi dan fungsi pusat berkenaan.

Turut berangkat menyertai konvoi hari ketiga KMJ 2013 itu ialah Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim.

Hadir sama, Naib Canselor UKM, Tan Sri Dr. Sharifah Hapsah Syed Hassan Shahabudin dan Timbalannya (Hal Ehwal Prnyelidikan dan Inovasi), Prof. Datuk Dr. Rahmah Mohamed.

Ekomar yang ditubuhkan pada 23 Mei 2007 di bawah kendalian Fakulti Sains dan Teknologi di kampus induk UKM, Bangi merupakan sebuah pusat untuk menggembleng penyelidikan dalam bidang ekosistem marin.

Pusat tersebut menjalankan penyelidikan bersifat rentasan disiplin ilmu merangkumi sains tulen, sains sosial, sains kesihatan, ekonomi dan kejuruteraan.

Ia juga bertujuan meningkatkan pengetahuan dan kesedaran masyarakat terhadap kepentingan ekosistem marin dan langkah-langkah kawalan dan pemuliharaan ekosistem marin.

Ketua Ekomar, Dr. Shahriman Mohd. Ghazali berharap pusat tersebut dapat memberi impak yang tinggi kepada ekosistem marin di negeri ini khususnya di Mersing yang mempunyai banyak gugusan pulau dengan perairan dan hidupan marin yang menarik.

Beliau berkata, majlis pecah tanah Ekomar disempurnakan oleh Ahli Parlimen Mersing, Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad pada 3 Julai 2010 dan mula beroperasi pada 29 Mac 2012.

Menurutnya, Ekomar dilengkapi pejabat, makmal, ruang penyelidikan, galeri dan pusat sumber.

Beliau berkata, prasarana yang terdapat di Ekomar memudahkan 30 penyelidik dari pelbagai fakulti untuk mengembangkan penyelidikan masin-masing.

Katanya, sejak Februari lalu, Ekomar telah dinamakan sebagai salah sebuah Makmal Hidup UKM dengan jangkauan operasi merentasi sempadan penyelidikan dan merangkumi aspek kemasyarakatan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat