{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Empower ECERDC sasar Mersing

Posted: 14 Aug 2013 11:00 AM PDT

Oleh NURUL HUDA HASSAN
huda.hassan@utusan.com.my

Mohamed Khaled

JOHOR BAHRU 14 Ogos - Projek pembangunan modal insan yang diperkenalkan Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC) yang dikenali sebagai Program Empower, memilih Mersing sebagai kawasan sasaran terbaharunya.

Perasmian Program Empower ECERDC dijangka dirasmikan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin hujung bulan ini.

Pengurus Besar Bahagian Sosialnya, Zulkifli Yaacob berkata, langkah tersebut diambil ekoran kejayaan dicapai program berkenaan di tempat lain sebelum ini antaranya di Bentong, Pahang, di Kemaman, Terengganu dan Jeli di Kelantan.

Menurutnya, program yang dilancarkan dua tahun lalu terbukti berjaya mengubah dan meningkatkan taraf hidup isi rumah keluarga miskin dan pendidikan bagi pelajar dianggap lemah dalam akademik mendapat manfaat menerusi program tersebut.

"Di Mersing dianggarkan seramai 400 orang pelajar daripada enam buah sekolah termasuk Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) bakal menyertai program yang turut menekankan konsep penyertaan berbilang kaum.

"Bagi program kemahiran pula, kita sedang rancak memilih peserta yang mahu meningkatkan kemahiran menerusi latihan diberikan seperti memasak, refleksologi, gunting rambut dan membuat kek," katanya di sini.

Beliau berkata, program yang dijalankan itu diharap dapat memberikan kesan positif kepada peserta terlibat seperti peningkatan pelajaran menerusi keputusan peperiksaan dan berjaya menambah pendapatan seperti golongan ibu tunggal.

Tambahnya, sebagai contoh, program perintis di Bentong berjaya mencapai peningkatan pencapaian keputusan peperiksaan sebanyak 30 peratus melibatkan 500 pelajar daripada 12 buah sekolah menengah dan rendah.

"Bagi program latihan kemahiran dan usahawan pula, kita mempunyai seramai 500 peserta dan 80 peratus telah berjaya menambah pendapatan melebihi RM800 sebulan. Kita juga memberikan sijil kepada yang terlibat," katanya.

Sehubunga itu Zulkifli berharap, program yang dibuat di Mersing juga dapat memperoleh kejayaan sama dalam usaha ECERDC memainkan peranan melahirkan masyarakat seimbang dari segi kemahiran serta pendidikan dan tidak tumpu pada pembangunan sahaja.

Anak yatim Rohingya bakal dapat asrama baharu

Posted: 14 Aug 2013 11:00 AM PDT

Rokiah Omar menyampaikan sumbangan hari raya kepada seorang penerima sambil diperhatikan Shahrir Samad (kiri) di PPR Sri Stulang, Johor Bahru, Johor, baru-baru ini. - UTUSAN/RAJA JAAFAR ALI

JOHOR BAHRU 14 Ogos - Yayasan Lace Motor berhasrat membina bangunan tambahan untuk dijadikan asrama bagi menempatkan kira-kira 39 anak-anak yatim pelarian Rohingya.

Pengerusi Kumpulan Lace Motor, Datuk Rokiah Omar berkata, idea untuk membina bangunan tambahan rumah tersebut timbul apabila beliau melawat rumah kediaman anak-anak yatim Rohingya di Taman Orkid yang sempit dan memerlukan penambahbaikan.

"Insya-Allah, jika diberikan kesempatan anak-anak yatim Rohingya itu akan dijadikan 'anak angkat' kepada yayasan," katanya sempena majlis sumbangan raya di Projek Perumahan Rakyat Sri Stulang di sini baru-baru ini. Turut hadir Ahli Parlimen Johor Bahru, Tan Sri Shahrir Samad.

Menurutnya, yayasan tersebut memperuntukkan sebanyak RM80,000 bagi membina bangunan tambahan yang akan dijadikan asrama tersebut.

Katanya, Lace Motor juga akan menyediakan keperluan lain untuk kumpulan anak yatim pelarian tersebut seperti alat bantuan belajar.

"Tempat mereka tinggal sekarang ini sempit namun asrama baharu nanti membolehkan mereka tidur dengan selesa. Yayasan juga dalam perancangan membantu mereka mengikuti pembelajaran untuk menjadi tahfiz," katanya.

Rumah Terbuka Aidilfitri

Posted: 14 Aug 2013 11:00 AM PDT

KOTA TINGGI 14 Ogos - Orang ramai terutama yang menetap di sekitar kawasan Parlimen Tenggara dijemput untuk memeriahkan majlis Rumah Terbuka Hari Raya Aidilfitri anjuran Ahli Parlimen Tenggara, Datuk Halimah Mohamed Sadique Jumaat ini.

Majlis yang diadakan di Dewan Serbaguna Majlis Daerah Kota Tinggi (MDKT), Taman Kota Jaya di sini itu akan dimeriahkan dengan pelbagai juadah termasuk ketupat, lemang, sate dan rendang sebaik sahaja bermula selepas sembahyang Jumaat.

Dalam satu kenyataan, Halimah menyatakan majlis tersebut diadakan bertujuan membolehkan masyarakat tanpa mengira kaum dan agama bersama meraikan Aidilfitri sambil mengeratkan silaturahim dan beramah mesra dengan pemimpin setempat.

Sementara itu, majlis Rumah Terbuka Ahli Parlimen Kota Tinggi, Datuk Noor Ehsanuddin Mohd. Harun Narrashid akan berlangsung pada Sabtu ini di Padang Bukit Kerajaan di sini mulai pukul 8 malam.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat