{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Kota

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Kota


Kerajaan ambil 3 tapak rumah

Posted: 18 Aug 2013 11:15 AM PDT

Oleh MUHAMAD AIMY AHMAD
kota@utusangroup.com.my

KUALA LUMPUR 18 Ogos - Kecuraman cerun di Bukit Setiawangsa yang runtuh pada Disember lalu akan dikurangkan daripada 70 darjah kepada 39 darjah.

Bekas Ahli Parlimen Setiawangsa, Tan Sri Zulhasnan Rafique berkata, beliau dimaklumkan bahawa kerajaan turut membuat keputusan untuk mengambil semula tanah di dalam kawasan yang terlibat dengan kerja pembaikan cerun tersebut.

"Tanah yang telah dikenal pasti itu membabitkan tiga buah rumah iaitu rumah saya, rumah Ahli Parlimen Rompin, Datuk Seri Dr. Jamaludin Jarjis dan bekas tapak rumah seorang ahli perniagaan Arab.

"Keputusan yang dibuat di dalam mesyuarat bersama Datuk Bandar Kuala Lumpur baru-baru ini itu dibuat bagi membolehkan pihak yang bertanggungjawab melakukan kerja-kerja mewujudkan zon penampan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui dalam Majlis Rumah Terbuka UMNO Bahagian Setiawangsa dan Yayasan Amal Wangsa yang dipengerusikan isterinya, Puan Sri Siti Nooriah Ana Razak di sini semalam.

Tambah Zulhasnan, penduduk di bahagian atas dan bawah bukit yang terlibat dengan kejadian itu tidak perlu bimbang kerana kerajaan serius untuk memastikan tahap keselamatan semua pihak.

"Datuk Bandar juga sedang mencari masa yang sesuai untuk mengadakan perjumpaan bersama penduduk bagi menerangkan hal berkaitan keselamatan dan sebagainya," ujarnya.

Kejadian cerun runtuh, setelah tembok konkrit yang menahannya pecah, pada 28 Disember tahun lalu menyebabkan sebuah banglo di atas bukit milik seorang ahli perniagaan warga asing terjejas teruk dan terpaksa dirobohkan sepenuhnya bagi mengelak risiko ke atas lebih 50 kediaman dan rumah kedai di bahagian bawah bukit.

Sementara itu, majlis rumah terbuka yang diadakan di Dewan Komuniti Setiawangsa berlangsung meriah dan dihadiri kira-kira 5,000 tetamu pelbagai kaum dari dalam dan luar Parlimen Setiawangsa.

Ujar Zulhasnan, biarpun tidak lagi menjadi wakil rakyat, amalan rumah terbuka yang dimulakan sejak 13 tahun lalu itu akan tetap diteruskan.

"Kami hanya menukar lokasi daripada Stadium Mini Setiawangsa yang sinonim dengan rumah terbuka Parlimen Setiawangsa ke dewan komuniti yang lebih sesuai," katanya.

MPKj digesa pantau mutu perkhidmatan kutipan sampah

Posted: 18 Aug 2013 11:15 AM PDT

SEBUAH lori membawa muatan sampah secara berlebihan dikesan di Semenyih.

KUALA LUMPUR 18 Ogos - Perkhidmatan mengutip sampah di kawasan Semenyih perlu dipantau oleh Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) kerana terdapat kontraktor yang dilantik gagal menjalankan tanggungjawab mereka dengan berkesan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Semenyih, Datuk Johan Abdul Aziz berkata, kontraktor dilihat gagal menyempurnakan tugas mereka kerana sampah yang tidak dikutip menimbulkan keadaan yang tidak selesa kepada penduduk.

"Saya mendapat aduan daripada orang ramai yang mendakwa sampah di kawasan perumahan tidak dikutip selama tiga hari, malah ada yang sampai seminggu.

"Lebih teruk apabila terdapat lori sampah yang sudah rosak, sudah bocor hingga menyebabkan air dari timbunan sampah dalam lori menitik ke atas jalan. Malah, ada yang mengangkut sampah sehingga melebihi muatan dihadkan oleh pihak berkuasa," katanya kepada Utusan Malaysia hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas aduan penduduk Semenyih yang mendakwa kontraktor tidak mengutip sampah mengikut waktu selain menggunakan lori yang tidak menepati standard ditetapkan.

Dalam pada itu, Johan turut mempertikaikan kerajaan negeri yang sebelum ini mendakwa membeli lori sampah dari China namun kualiti lori yang ada kini tidak seperti yang diuar-uarkan.

"Sebelum ini Alam Flora yang dipertanggungjawab untuk mengutip sampah di Semenyih dan tiada langsung rungutan daripada penduduk. Namun, kini hanyalah lori-lori yang langsung tidak menepati standard bagi lori mengutip sampah.

"Di mana agaknya lori yang dikatakan dibeli di negara China dengan harga jutaan ringgit itu?," ujarnya.

Beliau turut menggesa agar ahli-ahli MPKj memainkan peranan dengan menyelesaikan masalah penduduk di kawasan pentadbiran mereka.

Arah kontraktor henti kerja - MKJR

Posted: 18 Aug 2013 11:15 AM PDT

KUALA LUMPUR 18 Ogos - Ahli Majlis Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MKJR), Tan Sri Lee Lam Thye menggesa agar arahan henti kerja dikeluarkan kepada pihak kontraktor berikutan berlaku kejadian 'handle' kren terjatuh ke atas sebuah kereta di projek penyambungan LRT di USJ2/3 Subang Jaya dekat sini semalam.

Beliau berkata, pihak berkuasa perlu mengeluarkan arahan itu sehingga diyakini semua langkah keselamatan diambil bagi memastikan insiden seperti itu tidak berulang, yang ia boleh dielakkan sekiranya langkah keselamatan yang baik telah dibuat terlebih dahulu.

"Lebih baik projek itu ditangguh seketika daripada meneruskan kerja-kerja tidak selamat yang boleh membawa kepada kemalangan jiwa," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dalam kejadian itu, sebuah kereta yang diletak di tepi jalan berhampiran projek itu remuk setelah dihempap kren kira-kira 6.17 petang.

Lam Thye berkata, tindakan tegas perlu diambil kepada pihak yang bertanggungjawab berhubung kejadian itu. - BERNAMA

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat