{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Lembut juga mampu berjaya

Posted: 18 Aug 2013 10:53 PM PDT

Antara artis tempatan yang dikatakan lembut tetapi berjaya dalam bidang kerjaya yang dilakukan mereka.

ADA yang mengatakan, lelaki lembut seperti tiada hala tuju kerana gaya mereka yang menjelikkan dan tidak seperti seorang lelaki.

Namun, perkara itu tidak sama sekali dengan situasinya sekarang kerana ramai di kalangan golongan ini yang sudah berjaya termasuk di peringkat antarabangsa.

Jika dilihat artis-artis tempatan yang dikatakan mempunyai perwatakan lembut, kebanyakannya berjaya dalam kerja masing-masing.

Bukan sahaja kerjaya, mereka juga berjaya dalam membina keluarga dan membesarkan anak-anak menjadi seorang yang berjaya.

Mega bertanyakan daripada sudut agama dan psikologinya tentang perihal golongan lembut ini.

Salahkah menjadi lembut?

Melihat lelaki lembut daripada sudut perspektif Islam, wartawan mengajukan soalan kepada penceramah muda, Muhammad Asyraf Mohd. Ridzuan atau lebih dikenali sebagai Imam Muda Asyraf.

Menurutnya, tidak salah bagi seseorang itu berperwatakan lembut seandainya dia masih menjaga solat dan menetapkan keimanannya kepada tuhan.

"Jika dia menjaga agamanya dan keimanannya, tidak salah. Cuma dalam Islam, digalakkan untuk seseorang itu untuk menjadi lebih lelaki.

"Dalam Islam ada golongan yang dipanggil Mukhannas. Golongan ini memang berperwatakan lembut dan lebih menonjol mahu menjadi wanita.

"Ini yang diharamkan dalam Islam kerana berpakaian seakan-akan wanita, itu tidak boleh," jelasnya.

Tambahnya, Islam tidak marah pada lelaki lembut walaupun kerjaya lelaki lembut ini kebanyakannya melibatkan kerja-kerja halus dan berseni.

"Kita sedia maklum bahawa golongan lembut ini seorang yang cukup berseni dan berimaginasi tinggi. Cuma, kalau boleh, elakkan daripada berperwatakan lembut," katanya

Tambahnya, Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, terdapat seorang perempuan berkelakuan seperti perempuan dan perempuan yang berkelakuan seperti lelaki, dan kata baginda lagi "halau mereka dari rumah mu'.

"Nampak seperti kejam, tetapi sebenarnya ia adalah untuk mengelakkan perkara ini daripada berjangkit. Itu sahaja.

"Malah, Islam tidak menggalakkan seseorang itu menjadi lembut kerana ini akan menimbulkan fitnah terhadap individu itu sendiri," jelasnya.

Wanita pecah monopoli di Jalan TAR

Posted: 18 Aug 2013 10:53 PM PDT

Adlina Musa memulakan perniagaan borong tekstil sejak 1997.

NAMUN, di sebalik itu sebenarnya ada seorang usahawan wanita, Adlina Musa, yang telah berjaya menjalankan perniagaan tekstil secara borong di dalam sebuah bangunan yang besar.

Gedung Tekstil Umang Umang yang beralamat di 87, Jalan Tuanku Abdul Rahman itu menawarkan pelbagai jenis fabrik termasuk satin, syifon dan bermacam-macam lagi mengikut kehendak pelanggan.

Menurut Adlina, sejak memulakan perniagaan kain pada 1997, permintaan fabrik daripada dalam dan luar negara semakin meningkat setiap tahun.

Katanya, sebagai sebuah syarikat yang menjalankan perniagaan import serta eksport, Malaysia mempunyai kedudukan yang baik menjadi tumpuan pembeli fabrik.

"Syarikat kami, juga mendapat tempahan dari Indonesia, Brunei dan Singapura yang menjadikan perniagaan semakin berkembang.

"Malah, kami juga merupakan antara mengimport kain samping moden terbesar di negara ini,"katanya ketika ditemui Utusan Malaysia baru-baru ini.

Jelas Adlina, selain fabrik, syarikatnya itu menawarkan pelbagai pilihan baju kurung siap yang berkualiti pada harga terendah.

"Kami sudah lama menjalankan perniagaan borong ini, selain mempunyai pelanggan tetap.

"Dalam masa terdekat kami akan turut menawarkan jualan secara runcit bagi memenuhi kehendak pelanggan yang semakin tinggi khususnya di musim perayaan," ujarnya.

Peniaga asing

Ditanya mengenai saingan daripada peniaga warga asing yang menjadi cabaran utama usahawan Melayu Jalan TAR, Adlina menyifatkan persaingan perniagaan tekstil di kawasan tersebut memang terlalu tinggi khususnya melibatkan peniaga dari Pakistan, India dan Bangladesh.

Malah, dia memberitahu, premis yang disewanya turut menjadi sasaran ramai peniaga asing dengan menawarkan sewa yang lebih tinggi lebih sekali ganda kepada pemilik premis tersebut.

Namun, Adlina berterima kasih kepada pemilik premis yang tetap memberi peluang kepadanya untuk terus kekal menyewa di situ.

"Sebab itulah agak sukar untuk usahawan Melayu bersaing di sini memandangkan peniaga warga asing seolah-olah mempunyai modal besar.

"Namun semua ini tidak melemahkan semangat saya untuk terus bersaing dan menjalankan perniagaan di sini walau apa pun rintangan yang melanda," katanya.

Mengulas lanjut, Adlina menjelaskan, selain masalah lokasi, permainan harga yang dilakukan oleh hampir semua peniaga warga asing mampu membunuh usahawan Melayu sekiranya tidak mempunyai daya saing.

Tegas Adlina, mereka sanggup menawarkan harga terendah asalkan pelanggan membeli barangan yang dijual walaupun di bawah kos modal.

"Keadaan ini sedikit sebanyak memberi kesan kepada kami usahawan Melayu, tetapi kami bertuah kerana memperoleh barangan terus dari kilang di China, Pakistan, Bangladesh dan India pada harga kompetitif.

"Namun, saya tetap berharap syarikat kami akan terus dapat bertahan walaupun pelbagai usaha daripada peniaga warga asing untuk mematikan perniagaan orang Melayu di sini," jelasnya. - TERMIZI CHE ANUAR

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat