{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Kota

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Kota


Kereta api tetap jadi pilihan

Posted: 06 Aug 2013 10:09 AM PDT

Oleh SITI AINIZA KAMSARI
kota@utusangroup.com.my

SEBAHAGIAN warga kota berasak-asak untuk menaiki kereta api bagi menyambut Aidlfitri di kampung halaman masing-masing di Stesen Sentral Kuala Lumpur, semalam. - utusan/NOORADZRENE MOHD. NOOR

KUALA LUMPUR 6 Ogos - Walaupun negara ini memiliki rangkaian lebuh raya yang moden untuk memudahkan perjalanan, namun kereta api masih ada peminat tersendiri.

Sebahagiannya berasakan menaiki kereta api untuk menempuh perjalanan yang panjang adalah lebih selesa dan selamat, apatah lagi apabila tibanya musim raya kerana lebuh raya pasti akan penuh sesak dengan kereta, selain bas dan motosikal.

Stesen keretapi di KL Sentral dalam sehari dua ini memang penuh sesak dengan orang ramai yang mahu pulang ke kampung masing-masing untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri.

Kelihatan wajah masing-masing begitu bersemangat untuk sampai ke destinasi dan menemui orang kampung. Apatah lagi semangat mereka disemarakkan lagi dengan seruan balik kampung oleh Allahyarham Sudirman Haji Arshad melalui lagu popular beliau 'Balik Kampung' menyebabkan bagai tidak sabar lagi untuk segera pulang dan menemui keluarga yang tersayang.

Bagi penuntut kursus Perbidanan di Kolej MAHSA Petaling Jaya, Nurul Wahidah Ishak, 26, beliau lebih menggemari menaiki kereta api untuk pulang beraya di Batu Gajah, Perak kerana hendak menikmati perjalanan yang lebih selesa dan selamat.

"Walaupun lebih cepat sampai dengan menaiki bas ekspres berbanding menaiki keretapi yang akan mengambil masa hampir tiga jam tetapi sedari dulu lagi saya lebih suka menaiki keretapi.

"Sebenarnya jika menaiki bas pun, kita akan menempuh kesesakan jalan yang teruk terutama ketika berada di lebuh raya, jadi saya rasa baiklah saya naik keretapi yang pasti perjalanannya adalah lebih lancar.

"Tidak seperti dahulu, keretapi hari ini jauh lebih selesa dan terdapat pelbagai kemudahan," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Diana Zaidi, 12, dari Bentong, Pahang, meluahkan rasa teruja apabila dapat menaiki kereta api untuk pulang ke kampung di Kulim, Kedah.

"Masuk kali ini, sudah dua kali saya pulang ke kampung menaiki keretapi, memang seronok sebab saya rasa lebih selesa dan bebas bergerak apabila berada dalam keretapi.

"Tidak seperti dalam bas yang agak sempit dan bas kadang kala dipandu laju, saya takut. Tidak seperti kereta api walaupun laju tetapi seronok," katanya yang menempuh perjalanan jauh itu bersama ibu bapa dan dua adiknya.

Pekerja sebuah syarikat penerbitan swasta, Faris Abdullah, 30, pula berkata, dia memilih menaiki keretapi untuk pulang beraya di Butterworth, Pulau Pinang kerana suka dengan suasana pulang ke kampung beramai-ramai dengan penumpang lain.

"Pelbagai gelagat manusia yang boleh kita lihat di dalam kereta api. Di samping menaiki kereta api adalah pilihan terbaik untuk mengelakkan kesesakan di jalan raya.

"Perasaan tidak tertekan atau marah-marah apabila melihat ada pengguna jalan raya yang memandu tidak mengikut peraturan dan tidak bertimbang rasa," katanya.

Sementara itu, Pengurus Kanan Pemasaran KTM Intercity, Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), Mohd. Noordin Kimi berkata, sehingga kini sebanyak 30,000 tiket kereta api ke semua destinasi seluruh negara telah habis dijual sempena musim Hari Raya Aidilfitri kali ini.

"Hanya tinggal 3,000 sahaja lagi tiket ke pelbagai destinasi antara bandar. Tiket ke Pantai Timur telah habis dan dijangka sehingga esok kesemua tiket-tiket ini akan habis terjual.

"Sehingga saat-saat akhir, tiket masih boleh dibeli tetapi hendaklah menghubungi talian hotline kami iaitu 1-300-885-862 bagi menempah tiket dan bagi mendapatkan pelbagai lagi maklumat mengenai perjalanan," katanya.

Tinjauan Utusan Malaysia di Stesen KL Sentral mendapati orang ramai berpusu-pusu untuk menaiki perkhidmatan tren Ekspres Rakyat ke Butterworth yang berlepas pada pukul 4.15 petang selepas tiba dari Woodlands, Singapura.

Kesemua sembilan koc dengan 430 tempat duduk dipenuhi penumpang yang rata-ratanya umat Islam yang ingin pulang beraya. Terdapat juga pelancong asing yang memilih Pulau Pinang sebagai destinasi percutian.

Sehingga lewat malam, KL Sentral yang turut menjadi pusat persinggahan perkhidmatan perkhidmatan tren elektrik (ETS), KTM Komuter dan Express Rail Link (ERL) sesak dengan mereka yang ingin pulang ke kampung.

Jakim sambut baik cadangan tambah nilai khutbah

Posted: 06 Aug 2013 10:09 AM PDT

KUALA LUMPUR 6 Ogos - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sentiasa berusaha memberi nilai tambah kepada penyediaan teks khutbah khususnya dalam menyentuh isu-isu semasa melalui pelbagai pendekatan.

Ketua Pengarahnya, Datuk Othman Mustapha berkata, sehubungan itu pihaknya mengalu-alukan cadangan dan maklum balas daripada pelbagai pihak dalam usaha mempertingkatkan keberkesanan penyampaian khutbah.

Menurutnya, antara kaedah terbaharu yang digunakan dalam penyampaian khutbah termasuk memaparkan isi kandungan teks khutbah melalui persembahan multimedia kepada para jemaah, khususnya di masjid-masjid di bawah Jakim.

"Jakim sentiasa peka dengan isu-isu semasa yang berlaku dalam setiap minggu dan berusaha menyampaikannya secepat mungkin kepada jemaah.

"Khutbah disusun berdasarkan bidang-bidang yang ditetapkan seperti kesihatan, pendidikan, hari-hari kebesaran Islam, hari kebesaran negara, masalah sosial, akidah dan sebagainya," katanya dalam kenyataan akhbar di sini.

Beliau berkata demikian sebagai reaksi terhadap saranan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor agar menyelitkan keadaan semasa dan isu-isu setempat dalam teks khutbah Jumaat.

Menurut Tengku Adnan, pendekatan itu lebih efektif untuk menyedarkan masyarakat dan bagi mencegah gejala yang boleh membawa kemungkaran.

Othman menambah, selain memberi tumpuan untuk meningkat dan memantapkan akidah, kandungan khutbah juga mengandungi nasihat dan panduan kepada umat Islam dari pelbagai aspek kehidupan.

"Dalam penyediaan teks khutbah tersebut, Jakim telah membentuk pasukan penulis yang terdiri daripada ahli akademik dan ilmuwan dari pelbagai disiplin ilmu.

"Jakim juga menyiarkan khutbah secara langsung melalui televisyen pada setiap minggu yang mana manfaat boleh diterima oleh seluruh masyarakat dalam masa cepat dan tepat," katanya.

Alam Flora jamin kutip sampah ikut jadual sepanjang Aidilfitri

Posted: 06 Aug 2013 10:09 AM PDT

KUALA LUMPUR 6 Ogos - Alam Flora Sdn. Bhd. (Alam Flora) memberi jaminan cuti perayaan Aidilfitri ini tidak akan menjejaskan operasi kerja-kerja pengutipan dan pembersihan sampah di Kuala Lumpur, Putrajaya dan Pahang.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Mohd. Zain Hassan berkata, sebanyak 3,000 kakitangannya akan digerakkan bagi meneruskan operasi mengutip sisa buangan, pembersihan dan pemotongan rumput seperti biasa.

Menurutnya, Alam Flora memahami kebimbangan orang ramai berhubung tahap kebersihan sepanjang musim perayaan ini akibat daripada longgokan sampah yang tidak terurus selepas mereka pulang dari kampung halaman masing-masing.

"Daripada jumlah sisa yang dikutip sepanjang musim perayaan yang lalu, sebanyak 45 peratus merupakan sisa makanan dan diikuti oleh sisa pukal.

"Walaupun kerja-kerja akan dijalankan seperti jadual kerja ditetapkan, Alam Flora memahami berlakunya peningkatan sisa buangan secara mendadak terutama sepanjang Aidilfitri," katanya dalam kenyataan akhbar hari ini.

Bagaimanapun, beliau meminta kerjasama semua pihak agar bersama-sama memastikan tahap alam sekitar di kawasan masing-masing terjaga dengan membuang sisa buangan di tempat sepatutnya.

"Kami juga akan memantau dari semasa ke semasa melalui skuad Flora serta menjalankan kerja-kerja pembersihan agar keadaan tidak menjadi kritikal sehingga menyusahkan masyarakat," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat