{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Luar Negara

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Luar Negara


4,979 rakyat Palestin di penjara di Israel

Posted: 12 Aug 2013 10:27 AM PDT

TEL AVIV 13 Ogos - Kira-kira 5,000 rakyat Palestin berada di penjara di Israel kerana kesalahan berkaitan keselamatan.

Menurut kumpulan hak asasi manusia Israel, BTselam dan persatuan penyokong tahanan Palestin Addameer, sehingga bulan Jun lalu jumlah keseluruhan banduan di penjara Israel adalah seramai 4,979 orang.

Mereka terdiri daripada lapan orang ahli parlimen yang kebanyakan dari pergerakan Hamas yang menganggap Israel sebagai musuh dan organisasi pengganas," ujarnya.

Katanya lagi, mereka juga termasuk 15 orang wanita dan 238 orang kanak-kanak di mana 44 orang adalah terdiri remaja di bawah umur 16 tahun. - dpa

26 tahanan veteran Palestin akan dibebaskan

Posted: 12 Aug 2013 10:26 AM PDT

BAITULMAQDIS 13 Ogos - Israel mengumumkan akan membebaskan 26 tahanan veteran Palestin menjelang rundingan damai Rabu ini, tetapi pada masa sama menimbulkan kemarahan di kalangan rakyat Palestin dengan meluluskan pembinaan penempatan baru.

Beberapa pegawai Israel mengkritik pembebasan banduan dan rakyat Palestin mengecam pelan penyelesaian, manakala Kesatuan Eropah (EU) menggesa kedua-dua pihak untuk mengelakkan tindakan yang boleh menjejaskan rundingan semula selepas tiga tahun.

Satu jawatankuasa khas menteri mengumumkan lewat semalam bahawa kerajaan Israel telah meluluskan 26 tahanan yang akan dibebaskan menjelang rundingan tersebut, menurut satu kenyataan daripada pejabat Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu. - AFP

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat