{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Luar Negara

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Luar Negara


India tuduh Pakistan tembak tenteranya

Posted: 06 Aug 2013 10:10 AM PDT

SRINAGAR, India 7 Ogos - India hari ini menuduh tentera Pakistan membunuh lima anggota tenteranya di Kashmir, beberapa hari selepas bersedia untuk menyambung semula rundingan damai.

Walaupun tentera Pakistan menafikan sebarang penglibatan dalam serangan itu, tentera India berkata lima anggotanya terbunuh petang semalam di sebuah pangkalan yang terletak kira-kira 200 kilometer di selatan Srinagar.

Tentera Pakistan menyerang pangkalan India, melanggar gencatan senjata itu dan membunuh lima anggota tentera kami," kata seorang pegawai kanan India yang enggan menyatakan namanya. - AFP

Lolos daripada Abu Sayyaf

Posted: 06 Aug 2013 10:09 AM PDT

Gambar bertarikh 7 Mac lalu menunjukkan Chong Wei Jie (kiri) dan sepupunya, Chong Wei Fei ketika dalam tahanan militan Abu Sayyaf di selatan Filipina. - Ihsan The Star

MANILA 6 Ogos - Seorang ahli perniagaan Malaysia yang dijadikan tebusan oleh kumpulan Abu Sayyaf, berjaya melarikan diri selepas ditawan selama sembilan bulan.

Ketua polis wilayah Sulu, Abraham Orbita berkata, pasukan polis peronda menemukan mangsa yang dikenali sebagai Chong Wei Jie, 25, berjalan seorang diri dalam keadaan letih dan lesu di kampung Pasil di Indanan, di wilayah Sulu kira-kira pukul 7 pagi ini.

Orbita berkata, mangsa yang merupakan penolong pengurus ladang kelapa sawit, berjaya melarikan diri daripada tawanan kumpulan militan Abu Sayyaf tiga hari lalu, selepas mendapati ikatan pada kaki dan tangannya longgar.

Namun katanya, sepupu mangsa yang merupakan pengurus ladang kelapa sawit, Chong Wei Fei, 33, mati dalam tahanan akibat sakit yang tidak diketahui.

"Mangsa melihat badan sepupunya menggeletar sebelum berhenti bernafas," katanya.

Wei Jie dibawa ke Hospital Wilayah Sulu untuk menerima rawatan sebelum dipindahkan ke Zamboanga City untuk pemeriksaan lanjut.

Menurut Orbita, kedua-dua mangsa bersama beberapa pekerja ditahan oleh lima lelaki berpakaian tentera, dua daripadanya bersenjatakan raifal M-16, ketika mereka sedang memeriksa rumah sarang burung di sebuah ladang kelapa sawit di Lahad Datu, Sabah pada 13 November lalu berdekatan Kampung Manakayan.

Anggota militan tersebut mengarahkan kesemua pekerja menyerahkan telefon bimbit dan barangan berharga sebelum melepaskan mereka, manakala Wei Fei dan Wei Jie dibawa ke Sulu menerusi Laut Celebes menggunakan bot laju.

"Militan Abu Sayyaf pada mulanya meminta wang tebusan sebanyak AS$230,000 (RM741,200) daripada keluarga mangsa.

"Namun jumlah tersebut dikurangkan kepada AS$46,000 (RM148,240) selepas ahli keluarga mangsa tidak mampu membayar jumlah yang diminta," katanya.

Militan Abu Sayyaf terkenal dengan kekejaman memenggal kepala tebusan, serangan bom, penculikan dan peras ugut.

Kumpulan berkenaan disenarai sebagai pertubuhan pengganas oleh Amerika Syarikat, yang membantu tentera Filipina untuk menghapuskan militan tersebut. - AP/AGENSI

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat