{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Petisyen: Pas kemuka bantahan awal kedua

Posted: 12 Aug 2013 11:41 AM PDT

KOTA BHARU 12 Ogos - Pas sekali lagi mengemukakan bantahan awal terhadap petisyen yang difailkan Barisan Nasional (BN) bagi mencabar keputusan kerusi Parlimen Bachok dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Jelawat dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Bantahan itu dikemukakan semasa Mahkamah Pilihan Raya di sini sepatutnya mendengar perbicaraan serentak kedua-dua petisyen itu selama sembilan hari bermula hari ini.

Berikutan itu, Hakim Datuk Zamani Abdul Rahim menetapkan 18 Ogos ini untuk keputusan bantahan tersebut.

Pada 10 Julai lalu, Hakim Zamani menolak bantahan awal yang dikemukakan pihak responden daripada Pas bagi membatalkan kedua-dua petisyen yang difailkan calon BN masing-masing dengan kos RM30,000.

Dalam prosiding hari ini, peguam Mohd. Ilyas Mohd. Noor yang mewakili pempetisyen dalam hujah balasnya berkata, isu-isu yang dibangkitkan oleh pihak responden telah dibangkitkan pada bantahan awal dahulu dan memohon mahkamah membatalkan bantahan awal kali kedua itu dengan kos sebanyak RM80,000.

Peguam Mohamed Hanipa Maidin yang mewakili responden dalam hujahnya berkata, pihaknya mengemukakan sekali lagi bantahan awal berikutan terdapat isu-isu baharu yang tidak dibangkitkan pada bantahan awal pada 10 Julai lalu.

Dua didakwa salah guna wang lebih RM646,683

Posted: 12 Aug 2013 11:41 AM PDT

PETALING JAYA 12 Ogos - Seorang bekas pengurus sumber manusia dan rakannya seorang pelajar warga Nigeria mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas enam pertuduhan menyalahgunakan wang lebih RM646,683 empat bulan lalu.

Loh Mee Kee, 33, dan Ezechukwu Izuchukwu Samuel, didakwa melakukan perbuatan itu dengan menyalahgunakan RM7,080 yang dikreditkan ke dalam akaun CIMB di empat buah mesin pengeluaran wang automatik (ATM) di Petaling Jaya di sini, 19 April lalu.

Bagi lima lagi pertuduhan, wanita itu dan lelaki warga asing terbabit didakwa melakukan perbuatan yang sama dengan masing-masing melibatkan wang RM7,080, RM21,825, RM203,566, RM203,566 dan RM203,566.

Perbuatan itu didakwa berlaku di cawangan CIMB SS2, CIMB Seksyen 14, di sini dan tiga buah mesin ATM di Petaling Jaya antara 19 April dan 1 Mei lalu.

Pertuduhan terhadap mereka dikemukakan mengikut Seksyen 403 Kanun Keseksaan (Akta 574) dibaca bersama Seksyen 34 akta sama yang boleh dipenjara sehingga lima tahun dan sebat serta boleh dikenakan denda.

Timbalan Pendakwa Raya, Siti Fatimah Yahya mencadangkan Mee Kee diikat jamin RM5,000 dengan seorang penjamin bagi setiap pertuduhan manakala Samuel tidak ditawarkan jaminan kerana tidak mempunyai pasport antarabangsa ketika ditahan.

Peguam M. Tharuma yang mewakili kedua-dua tertuduh memohon agar jumlah tersebut dikurangkan kerana Mee Kee kini tidak mempunyai pekerjaan dan mempunyai tanggungan.

Hakim Yasmin Abdul Razak yang mendengar kes Mahkamah Majistret itu membenarkan wanita tersebut diikat jamin RM18,000 dengan seorang penjamin bagi kesemua pertuduhan.

Beliau turut mengarahkan pihak pendakwaan mendapatkan pengesahan pasport bagi Samuel yang merupakan pelajar sebuah kolej swasta itu.

Mahkamah menetapkan sebutan semula kes pada 10 September ini.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat