{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Dewan Undangan Negeri Selama kekal milik Barisan Nasional

Posted: 13 Aug 2013 11:47 AM PDT

IPOH 13 Ogos - Mahkamah Pilihan Raya di sini hari ini menolak dengan kos petisyen yang difailkan calon Pas, Mohd. Akmal Kamaruddin untuk mencabar kemenangan Barisan Nasional (BN) bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Selama dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Hakim Abdul Rahman Sebli dalam penghakimannya berkata, mahkamah membuat keputusan tersebut kerana Mohd. Akmal selaku pempetisyen gagal mengemukakan permohonan petisyen yang lengkap serta tidak mematuhi Peraturan 4(1)(b) Peraturan-Peraturan Petisyen Pilihan Raya 1954.

Beliau turut mengarahkan Mohd. Akmal membayar kos masing-masing RM50,000 kepada responden pertama iaitu Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selama, Datuk Mohamad Daud Mohd. Yusoff daripada BN dan responden kedua, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

"Peraturan 4(1)(b) EPR memerlukan pempetisyen menyatakan fakta dan alasan berhubung petisyen itu," kata Hakim Abdul Rahman.

Mohd. Akmal diwakili tiga peguam diketuai N. P. Ramachandran manakala responden pertama diwakili barisan peguam diketuai Datuk Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin.

Peguam-Peguam Kanan Persekutuan, Norinna Bahadun dan Hanim Abd. Rahman mewakili responden kedua.

Dalam prosiding bantahan awal oleh pihak responden semalam, Hakim Abdul Rahman memutuskan pasukan peguam yang mewakili Mohd. Akmal tidak boleh membuat penghujahan bagi pihak pempetisyen kerana tidak mempunyai locus standi (hak di sisi undang-undang) untuk hadir.

Ini kerana katanya, tiada notis mengenai pelantikan difailkan sekali gus gagal mematuhi peruntukan Kaedah 9 dan 34 Kaedah-Kaedah Petisyen Pilihan Raya 1954 iaitu berhubung pelantikan peguam bela.

Dalam pilihan raya umum 5 Mei lalu, Mohamad Daud menewaskan Mohd. Akmal dengan majoriti 619 undi.

Penganggur didakwa bunuh lelaki

Posted: 13 Aug 2013 11:47 AM PDT

PULAU PINANG 13 Ogos - Seorang penganggur berdepan dengan hukuman di tali gantung setelah dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini hari ini atas tuduhan membunuh seorang lelaki di Paya Terubong hujung bulan lalu.

A. Linkes, 22, bersama 14 lagi yang masih bebas didakwa membunuh G. Surintharan, 24, kira-kira pukul 5.30 petang, 20 Julai lalu di Lebuh Rambai, Paya Terubung di sini.

Dakwaan terhadapnya dikemukakan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 149 kanun sama dan jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dihukum gantung sampai mati.

Tiada pengakuan direkodkan daripada Linkes selepas pertuduhan dibacakan oleh jurubahasa kepadanya.

Majistret Dianne Ningrad Nor Azahar menetapkan sebutan kes pada 30 September ini sementara menunggu laporan bedah siasat.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Edward Chan manakala tertuduh diwakili peguam, S. Yagoo.

Dalam kejadian hujung Julai lalu itu, Surintharan dikatakan diserang dan ditetak bertubi-tubi oleh sekumpulan lelaki bersenjata parang ketika berjalan seorang diri di belakang sebuah kedai aksesori di Lebuh Rambai.

Serangan berkenaan dikatakan terus dilakukan kumpulan lelaki terbabit biarpun mangsa menjerit kesakitan dan merayu dilepaskan.

Bagaimanapun, mangsa akhirnya disahkan mati setelah dibawa untuk mendapatkan rawatan di Hospital Pulau Pinang (HPP).

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat