{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Parlimen Bachok, DUN Jelawat kekal milik Pas

Posted: 18 Aug 2013 11:15 AM PDT

KOTA BHARU 18 Ogos - Pas mengekalkan kerusi Parlimen Bachok dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Jelawat selepas Mahkamah Pilihan Raya di sini hari ini menerima bantahan awal kedua yang dikemukakan oleh parti itu dan menolak petisyen yang difailkan Barisan Nasional (BN).

Hakim Datuk Zamani Abdul Rahim turut mengarahkan kedua-dua pempetisyen supaya membayar kos sebanyak RM30,000 kepada Pas yang juga responden pertama dan masing-masing RM15,000 kepada responden kedua iaitu Pegawai Pengurus Pilihan Raya serta responden ketiga, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Beliau berkata, keputusan tersebut dibuat selepas pihaknya mendapati pempetisyen gagal mematuhi peraturan yang ditetapkan dalam Kaedah-Kaedah Petisyen Pilihan Raya 1954.

"Antara kegagalan itu adalah pihak pempetisyen telah gagal mematuhi kaedah pelantikan peguam dan kecacatan dalam penyerahan petisyen kepada responden.

"Bagi pihak tidak berpuas hati dengan keputusan ini, boleh mengemukakan rayuan di Mahkamah Persekutuan," katanya ketika membacakan keputusan selama hampir sejam.

BN diwakili peguam Mohd. Ilias Mohd. Noor manakala Pas oleh peguam Hisham Fauzi.

Responden kedua dan pula diwakili barisan peguam yang diketuai Peguam Kanan Persekutuan, Azizan Md. Arshad.

Pada Isnin lalu, Pas menfailkan bantahan awal buat kali kedua terhadap petisyen yang difailkan BN bagi membatalkan keputusan PRU13 Parlimen Bachok dan DUN Jelawat yang dimenangi parti itu.

Bantahan tersebut dikemukakan Pas kerana mendakwa terdapat isu baharu yang tidak dibangkitkan pada bantahan awal pada 10 Julai lepas.

Antara isu tersebut ialah barisan peguam bela tidak mempunyai locus standi untuk mewakili pempetisyen kerana gagal mematuhi peruntukan keperluan mandatori Kaedah 9 dibaca bersama Kaedah 34 Kaedah-kaedah Petisyen Pilihan Raya 1954.

Peguam bela tersebut ialah Datuk Mohd. Hafarizam Harun, Abu Bakar As-sidek Mohd Sidek, Raihanah Ashriqin Ariffin, Nor Azli Ahamed, Syed Faisal Syed Abdullah dan Badrul Hisham Abd Wahap.

Pada masa yang sama, pempetisyen gagal menyampaikan afidavit mengikut kaedah 15(4) Kaedah-kaedah Petisyen Pilihan Raya 1954.

Pada Pilihan Raya Umum Ke-13, Calon BN Parlimen Bachok, Datuk Dr. Awang Adek Hussin tewas kepada calon Pas, Ahmad Marzuk Shaary dengan majoriti 201 undi.

Manakala bagi kerusi DUN Jelawat, calon BN, Datuk Dr. Ilias Husain kalah kepada calon Pas, Abdul Aziz Kadir dengan majoriti 102 undi.

Awang Adek memfailkan petisyen bagi Parlimen Bachok manakala Ilias memfailkan petisyen untuk DUN Jelawat.

Parlimen Bachok, DUN Jelawat kekal milik Pas

Posted: 17 Aug 2013 08:21 PM PDT

Oleh AZRAN FITRI RAHIM

KOTA BHARU 18 Ogos - Kerusi Parlimen Bachok dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Jelawat kekal di bawah Pas selepas Mahkmah Pilihan Raya menerima bantahan awal kedua yang dibuat oleh parti itu dan menolak petisyen yang difailkan Barisan Nasional (BN) bagi kedua-dua kerusi tersebut dalam prosiding di sini hari ini.

Keputusan itu dibuat oleh Datuk Zamani Abdul Rahim selepas mendengar hujah dari peguam bela pempetisyen dan responden.

Serentak dengan itu, beliau mengarahkan kedua-dua pempetisyen supaya membayar kos sebanyak RM30,000 kepada responden pertama, kedua dan ketiga.

Pada Pilihan Raya Umum Ke-13, calon BN Parlimen Bachok Datuk Dr. Awang Adek Hussin tewas kepada calon Pas, Ahmad Marzuk Shaary dengan majoriti 201 undi.

Bagi kerusi DUN Jelawat, calon BN, Datuk Ilias Husain kalah kepada calon Pas Abdul Aziz Kadir dengan majoriti 102 undi.

Awang Adek memfailkan petisyen bagi Parlimen Bachok manakala Ilias memfailkan petisyen untuk DUN Jelawat. - UTUSAN ONLINE

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat