{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Keluarga suspek ditembak boleh mohon inkues

Posted: 25 Aug 2013 11:12 AM PDT

Nancy Shukri

PULAU PINANG 25 Ogos - Keluarga lima penjenayah yang mati ditembak dalam kejadian berbalas tembakan dengan polis Isnin lalu, boleh mengemukakan permohonan inkues terhadap kematian suspek berkenaan tanpa sebarang sekatan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri berkata, setiap rakyat di negara ini mempunyai hak mendapatkan pembelaan dan kerajaan sama sekali tidak akan mengetepikannya termasuk kepada penjenayah.

"Tiada masalah untuk melakukan inkues kerana sistem itu sememangnya telah wujud, cuma bagi kes ini masih lagi dalam siasatan polis.

"Permohonan melakukan inkues boleh dibuat sebaik sahaja siasatan selesai dan laporan dihantar ke pejabat Peguam Negara," katanya kepada pemberita selepas majlis Malam Legenda Aidilfitri di sini malam tadi.

Selasa lalu, polis mengesahkan menerima empat laporan daripada keluarga suspek yang mati ditembak dalam kejadian di sebuah pangsapuri di Jalan Pantai Jerejak, Sungai Nibong di sini yang mahu inkues ke atas kematian kelima-lima suspek itu dilakukan kerana mendakwa mereka ditembak tanpa mengikut prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan.

Walau bagaimanapun, Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Hanafi menafikan dakwaan berkenaan dan menegaskan, pihak polis telah mengikuti SOP ditetapkan sebelum mengambil sebarang keputusan dalam operasi berkenaan.

Dalam kejadian awal pagi Isnin lalu, polis menembak mati lima anggota kumpulan kongsi gelap yang dipercayai pembunuh upahan yang dikehendaki polis kerana terbabit dalam kes bunuh dan cubaan bunuh di Pulau Pinang, Kedah dan Negeri Sembilan.

Nancy menambah, permohonan inkues juga tidak akan menjadi masalah memandangkan setiap negeri mempunyai mahkamah koroner sendiri bagi mengendalikan kes-kes inkues seperti yang telah dipersetujui Kabinet.

Sementara itu, dalam perkembangan lain, beliau berkata, sebanyak RM20 juta disalurkan kepada Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan (YBGK) tahun ini bagi membantu masyarakat kurang berkemampuan mendapatkan bantuan guaman termasuk kepada orang kena tuduh (OKT).

"Sejak ditubuhkan pada 2011, peruntukan besar disalurkan kepada YBGK bermula dengan geran sebanyak RM5 juta yang kemudiannya meningkat kepada RM10 juta tahun lalu. Ini jelas menunjukkan keprihatinan kerajaan dalam membantu mereka yang memerlukan," katanya.

Selain itu, tambah beliau, bagi tempoh Januari hingga Julai tahun ini, sebanyak 21 peratus kes yang dikendalikan YGBK didengar di mahkamah sekali gus yakin sasaran 30 peratus kes di bawah yayasan tersebut dapat dicapai menjelang hujung tahun ini.

Mengulas pindaan Akta Kebankrapan 1967, jelas beliau, pindaan berkenaan dijangka dibentang di Parlimen dalam persidangan Dewan Rakyat selewat-lewatnya hujung tahun ini.

"Pindaan ini telah berada di tahap akhir perbincangan dan sekarang cuma tinggal untuk dimuktamadkan Jabatan Peguam Negara dan Jabatan Insolvensi Malaysia sebelum dibentangkan di Parlimen nanti," katanya.

Lelaki bermasalah mental terselamat daripada tuduhan membunuh

Posted: 25 Aug 2013 11:12 AM PDT

PASIR PUTEH 25 Ogos - Seorang lelaki terselamat daripada tali gantung selepas masalah mental yang dihadapinya menyebabkan dia dibebaskan daripada tuduhan membunuh jirannya di Kampung Daramain, Bachok pada 11 Ogos lalu ketika dihadapkan ke Mahkamah Majistret Pasir Puteh di sini hari ini.

Majistret Ahmad Adha Yasser Amri sebaliknya memerintahkan tertuduh, Badrul Hisham Mamat, 29, dihantar ke Hospital Permai, Johor untuk menerima rawatan dan mendapatkan laporan psikiatri.

Badrul Hisham didakwa membunuh jirannya, Mohd. Nazalmi Mat Nawi, 29, di beranda rumah mangsa di Kampung Daramain pada pukul 2.10 petang 11 Ogos lalu.

Dia didakwa mengikut Seskyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati jika sabit kesalahan.

"Oleh kerana tertuduh tidak sempurna akalnya, maka saya perintahkan dia ditahan di Hospital Permai, Johor selama tempoh sebulan untuk mendapatkan laporan psikiatri," kata Ahmad Adha.

Beliau turut menetapkan 25 September ini untuk sebutan semula kes dan mendapatkan laporan perubatan tertuduh.

Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa, Asisten Supritendan Ganti Jimmy manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Utusan Malaysia pada 12 Ogos lalu melaporkan Mohd. Nazalmi yang sedang tidur di beranda rumahnya maut selepas ditikam di dada oleh tertuduh yang tiba-tiba mengamuk.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat